רגע לפני שהכנסת מתפזרת אישרה ועדת הבריאות של הכנסת היום (ג') תוספת של 28 מכשירים רפואיים ובהם CT ו-MRI לבתי החולים וקופות החולים, מהלך שעשוי לקצר את זמן ההמתנה לאותן בדיקות, שלעיתים מגיע לחודשים ארוכים. אושרו גם רובוטיים ניתוחיים ותאי לחץ אשר עתידים לשפר באופן משמעותי את הנגישות לבריאות בפריפריה ויביאו, כך מקווים, לקיצור תורים ולנגישות לבדיקות רפואיות בכל הארץ.
בעקבות האישור יתווספו 13 מכשירי CT, תשעה מכשירי MRI, שני רובוטים עבור ניתוחים מורכבים וארבעה תאי לחץ, בנוסף לשניים הקיימים כיום בבית החולים יוספטל באילת ואסף הרופא.
3 צפייה בגלריה
מכשיר לבדיקת MRI
מכשיר לבדיקת MRI
אושרה תוספת של 28 מכשירים
(צילום: shutterstock)
מתיחות נרשמה היום בין יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן ושר הבריאות ניצן הורוביץ במהלך הדיון, בשל החשש שהדיון על המכשירים הנחוצים יידחה והאישור לא יינתן טרום פיזור הכנסת. "בזכות עבודה ולחץ על משרדי האוצר והבריאות הצלחנו להביא הישגים משמעותיים למכשירים מיוחדים לפריפריה ולעגן את המקומות הבאים, תוספת מכשירים עבור אילת, נתיבות ואריאל, כמו גם תוספת עבור קופות החולים כללית ומכבי. בנוסף, תעדוף הפריפריה יהיה גם בתאי הלחץ - שינינו את התקנות כך שגם מרכז רפואי שאיננו 'מרכז על' (כזה המונה מתחת ל 900 מיטות) יקבל תא לחץ והוא יהיה בפריפריה הצפונית של מדינת ישראל".
שר הבריאות: "אנחנו ממשיכים את המהפכה בבריאות ומעצימים את הבריאות הציבורית בכל הארץ, בדגש על צמצום הפערים בפריפריה. אין שום סיבה שבפריפריה לא יקבלו את השירות הרפואי המתקדם ביותר"
על פי הנתונים שהציג משרד הבריאות בדיון קודם בוועדה, בעוד שבנפת רמלה זמן ההמתנה לבדיקת MRI עומד על לא פחות מ-133 ימים, באזור הכנרת הוא עומד על שבעה ימים בלבד – נתון נמוך במיוחד שחלק מחברי הכנסת הטילו ספק לגבי מהימנותו.
עוד עולה מהנתונים שמשרד הבריאות הציג כי באשקלון זמן ההמתנה הוא 93 ימים, באר שבע 69, בתל אביב 77 ובצפת 71 ימים. עוד עולה, כי מחוז תל אביב הוביל במספר בדיקות ה-MRI בשנת 2021, עם כ-170 אלף בדיקות בסך הכל, לעומת 81 אלף בחיפה ו-56 אלף בלבד באזור ירושלים. באזור המרכז שאינו כלל את תל אביב בוצעו 90 אלף בדיקות.
גם השר הורוביץ בירך על אישור הוועדה. "אנחנו ממשיכים את המהפכה בבריאות ומעצימים את הבריאות הציבורית בכל הארץ, בדגש על צמצום הפערים בפריפריה", אמר הורוביץ. "אין שום סיבה שבפריפריה לא יקבלו את השירות הרפואי המתקדם ביותר. בזכות המהלך הזה, רבבות ישראלים יוכלו לעבור בדיקת MRI או CT מהר יותר וקרוב יותר לבית. גם במרכז יקוצרו התורים הארוכים".
3 צפייה בגלריה
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ. "היום עשינו עוד צעד בצמצום הפערים בבריאות בפריפריה"
"במשך שבועות נאבקנו לשפר את התקנות ולדאוג למכשור רפואי לפריפריה", אמר ח"כ אופיר כץ (הליכוד), חבר הוועדה. "השגנו מכשירי MRI נוספים לפריפריה, וכך גם ב-CT, כמו כן דאגנו לשינוי התקנות בחלוקת תאי לחץ כדי שגם בצפון יקבלו מכשיר. היום עשינו עוד צעד בצמצום הפערים בבריאות, אנחנו נמשיך לעקוב ולדאוג שהמכשירים יגיעו לפריפריה".
מנכ״לית מכבי שירותי בריאות, סיגל דדון-לוי, הגיבה על הוספת המכשירים ואמרה: ״מדובר בבשורה והחלטה שתשפר משמעותית את הזמינות וקיצור התורים לבדיקות MRI ו-CT ברחבי הארץ. מכבי שירותי בריאות ערוכה להפעיל בהקדם את מכשירי ה-MRI לטובת חברי מכבי בפריסה ארצית״.