51
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבעצילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

אושר תקציב לתכנון הרכבת לאילת, הירוקים: "ייגרם נזק אדיר לסביבה"

בחברה להגנת הטבע מתנגדים להקמת הקו: "זו תשתית שעוברת בתוך שמורות טבע, בתוך שטח שהוא ארץ בראשית". מנגד אמר ראש העיר אילת: "הרכבת תתרום לכלכלת העיר והמדינה"

אילנה קוריאל, רועי רובינשטיין | פורסם:24/05/2022
תקצוב של 30 מיליון שקלים לתכנון הרכבת לאילת הכניס את הארגונים הירוקים לכוננות ספיגה. מנגד, באילת מברכים על הצעד.
שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בדרום, הסביר כי "זה יגרום לנזק אדיר לסביבה הקרובה המדברית. זו תשתית מאוד קשה שעוברת בתוך שמורות טבע, בתוך שטח שהוא ארץ בראשית. זה יפגע במפרץ אילת".
טחנאי הוסיף: "הבחינה הכלכלית של רכבת כזו עוד לא נעשתה, אבל הצידוק הכלכלי לפרוייקט הזה הוא אוניות משא שתגענה לאילת, שיעשו מעקף לתעלת סואץ. הגידול בפעילות הנמל במפרץ אילת הכול כך רגיש יגרום לנזק אדיר. ראש העיר הנוכחי של אילת לא מעוניין ברכבת משא. הוא מעוניין ברכבת נוסעים. וזה גם מה שהאילתים רוצים. אבל ככל הנראה אין לרכבת הזו קיום כלכלי. זה עשרות מיליארדי שקלים. זה הזוי".
גם בשנה שעברה סוגיית הרכבת עלתה לכותרות, לאחר שבדצמבר האחרון פורסם ב"כלכליסט" כי הוסכם להשלים את ההליך התכנוני של קו הרכבת לאילת. כעת הכסף אושר. במכתב ששלחה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן לשרי האוצר והתחבורה לפני כמה חודשים, היא כתבה כי "פרויקט זה הינו אחד מפרויקטי התחבורה היבשתית הגדולים והיקרים ביותר שהוצעו אי פעם בישראל והשלכותיו במגוון תחומי החיים רבות ומשמעותיות".
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבעמעלה ימין (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבענחל צין (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
לדבריה, עבודה שנעשתה על ידי מומחים ב-2017 הגיעה למסקנה שהפרויקט לא כדאי. "אף אחת מהתועלות המיוחסות לפרויקט לא תתממש, ובה בעת הוא יוביל לפגיעה סביתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת, כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה. הרכבת לאילת לא צפויה להוזיל את סך עלות הובלת רוב המטענים לישראל, ולכן גם לא תביא לירידת יוקר המחיה".
באילת לא מתרגשים מהאזהרות של ארגוני הסביבה. ראש העיר אילת, אלי לנקרי, אמר בתגובה כי ״לשמחתנו הרכבת לאילת קרובה יותר מתמיד. לאחר עבודה מאומצת מול שר האוצר ושרת התחבורה, אושר תקציב של 30 מיליון שקלים להשלמת התכנון, בנוסף ל-100 מיליון שקלים שכבר הושקעו. יש שיתוף פעולה בין כל ראשי הרשויות לאורך הקו המתוכנן".
לנקרי הוסיף: "לצד התרומה האדירה לתושבי אילת והבאים בשערה, תתרום הרכבת רבות גם לכלכלת העיר והמדינה הודות להסכמי אברהם ולמיקומה הגיאוגרפי של אילת. היעד שלי הוא לנסות להשלים את התכנון ואת התהליך הסטטוטורי ולהיות מוכנים למכרז תוך שנה עד שנה וחצי״.
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבעאחד האזורים שבו אמור לעבור קו הרכבת (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
ראש העיר אילת התייחס גם לממצאי סקר שהעלה, כי 94% מאזרחי מדינת ישראל בעד רכבת לאילת והדגיש את הצורך ברכבת על רקע השלכות סגירת שדה דב ועל רקע העומסים בכביש הערבה. ״פרויקט הרכבת נכון לא רק לאילת, אלא גם לנגב, לערבה ולישראל כולה", הדגיש לנקרי.
בהתייחס לטיעונים הסביבתיים, ציינו בעירייה כי נושאים אלו קיבלו כבר פתרונות. עוד ציינו בעיריית אילת כי "אין זה מקומם של הגופים הירוקים להתייחס להיבטים כלכליים. אין ספק שתרומת הרכבת לאילת, לנגב ולמדינת ישראל היא אדירה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בימים אלה משרדנו בוחן את היתכנות התקדמות פרויקט הרכבת לאילת על כלל ההיבטים ומבצע דיונים בנושא בהתאם לכך".
לכתבה זו 51 תגובות
הוספת תגובה
51

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
43.

ניתנת ליישום עם התחשבות מקסימלית בסביבה, והיא חיונית ביותר להתפתחות אילת והערבה.

42.

למה להעביר את המסילה בשטחי טבע חשובים, כמו חולות סמר, שמורת יטבתה ושמורה בתכנון נחל שעלב, כאשר אפשר להיצמד לכביש הקיים?

41.

40.

איך משקיעים ברכבת לאילת שכל שאר התחבורה הציבורית בארץ זוועתית, רוב האוכלוסיה בישראל לא גרה באילת וסובלת יום יום בפקקים וזה חייב להיפתר לפני שעושים רכבת לאילת שלא משרתת את האוכלוסיה ביום יום ולא תפתור את בעיית יוקר המחיה

39.

מי בכלל צריך את זה? חבל על הכסף. גם להקמה, וגם לתחזוקה.

38.

37.

אין הצדקה כלכלית לרכבת נוסעים, וגם רכבת משא לא תוזיל את העלויות מאשר שייט דרך תעלת סואץ. סתם פרויקט שאפתני שמצריך הקמה של סוללת עפר ענקית שתחצה את כל הערבה ותשמיד בתי גידול טבעיים ויחודיים. בנוסף למחיר היקר שבוודאות יעבור את המחיר של נסיעה באוטובוס, וייתכן אף טיסה.

36.

35.

לא חושב שיוריד את העומס מכביש הערבה אולי יצמצם את האוטובוסים או שגם להם תהיה התנגדות...למה לא מפרסמים את התוואי של הרכבת ולעלויות מחיר נוסע לפי קטעים איפה תהיה התחנה הסופית...ואם תהיה רכבת רמון לא יהיה פיל לבן?

34.

פיתוח הנגב עד אילת תלוי ברכבת. תבינו את השאר..

33.

הירוקים: "ייגרם נזק אדיר לסביבה". מה יותר חשוב רווחת בני אדם או נוף בראשית?

32.

וכן,,, אפשר להתיר אוניות משא למכולות בלבד עם טרמינל חכם שישנע מייד את המכולות מחוץ לאילת. זה לא מזהם. אוניית נפט אחת מזהמת פי עשר ממאה אוניות מכולה.

31.

הללויה הגיע הזמן ממזמן

30.

השמאלנים חוסמים כל התקדמות במדינה

29.

לא ברורה לי ההתנגדות של רשות הטבע והגנים..הכביש המכוניות המשאיות המטוסים הם לא פגיעה בארץ בראשית? מציעה לרשות הטבע והגנים לעשות את העבודה שהם אמורים לעשות כגון לשמור על הטבע ובעח ורצוי שידאגו גם לבעח שנקרא אדם וסוף סוף יאפשרו לנו לתושבי חבל הערבה גישה נוחה ופשוטה לשירותים בסיסיים כגון רפואה. תודה על הדאגה אבל לא תודה.

28.

27.

26.

comment-2-comment

אתה לא תגיע

25.

24.

ועכשיו ברצינות העולם מתקדם תתקדמו.

23.

22.

ארץ בראשית,קו נפט יש,תוואי לרכבים יש,קווי חשמל יש,קווי מים יש ועכשיו יהיה קו לרכבת ,שיקדחו הרבה מנהרות עם פגיעה מינימלית עד כמה שאפשר, זה רק יעזור בהתפתחות לאורך התוואי,ערים חדשות,קצת לצאת מהצפיפות במרכז

21.

א. פחות הרוגים בכביש הערבה המדמם ב. יאפשר לתושבי הנגב לימודים ועבודה במרכז הארץ ג. יאפשר לתושבי המרכז הצצה ליופי הטבע בנגב וידרבן אותם להגיע יותר לתייר בה ד. אין מדינה מתוקנת שבה אין קו רכבת לפריפריה

20.

19.

18.

17.

16.

ואולי זה גם יחייה את שדה התעופה הגןסס

15.

ארגונים ירוקים=חברות התעופה

14.

13.

הזוי? תקדישו מחשבה קבורה בקומות בנוראי.

12.

מעקף סואץ זה סטארטאפ

11.

רכבת לאילת תוכל להפוך את רמון לשדה תעופה אלרנטיבי. במקרה של בעיה בנתבג, מתגברים את תנועת הרכבות ופותרים את הבעיה. רק שהרכבת צריכה להיות רכבת נוסעים רגילה שהיא זולה יותר, ולא הטרוף של רכבת סופר מהירה שתעלה פי כמה.

10.

9.

עובדה הם סוגרים את כל הים בטענה של שימור הים ובפועל הם מאשרים הקמת אסדות וצנרות בכל הים בתמורה כמובן הם מקבלים תרומות ותקנים ותקציבים

comment-2-comment

כמה שטויות כתבת.

8.

וממלמלים כמה מילים על זה שרוצים רכבת לנוסעים. מי שחושב שישקיעו עשרות מיליארדים רק לטובת תירות, טומן את הראש בחול. התוצאה תהיה נזק לישראל לטובת מיליארדרים שישנעו סחורות במקביל לתעלת סואץ.

7.

לפני כן. עם הפרדה

6.

5.

4.

להגן על החי מדריסה

3.

2.

לחבר את הים האדום לים תיכון עם מסילות ברזל זה דבר חשוב ביותר לכלכלת ישראל. ובאופן עקיף להורדת מחירי שינוע וגם תחרות לתעלת סואץ בדרך כזו או אחרת. העולם מתקדם ואתם עדיין תקועים עם דעות העבר. לא שלא חשוב לשמור עך הטבע אבל חובה להתאים את עצמנו לטובת העתיד אם ברצוננו לשרוד

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

הרכבת הזו לא תקום, כי אין לה הצדקה כלכלית. נסיעה ברכבת לאילת תעלה יותר מטיסה. ההקמה תהיה בעלות אדירה ואין סיכוי להחזיר או להצדיק את ההשקעה. ואני אוהב רכבות וחושב שצריך לחבר את (כמעט) כל המדינה לרכבות

comment-2-comment

מה אתה מציע? להמשיך ולהתרכז במתחם "חדרה-גדרה"? כל פרוייקט חדש זוכה אוטומטית להתנגדויות של הירוק משלל טעמים אבל מה לעשות, תחבורה ציבורית כמו רכבת (כן גם לשינוע סחורות) חיונית לקשר של אילת עם "מדינת תל-אביב" שהחברה להגנת הטבע תתמקד בשיקום הטבע היכן שהרסו אותו תמורת בצע כסף או עקב תכנון לקוי וככל שיהיו פרוייקטים שיחלפו גם באתרי טבע שישנסו מותניים עם המתכננים לתיכנון נכון ומתחשב.

comment-2-comment

comment-2-comment

להזכירכם מה היה כשתעלת סואץ הייתה חסומה

1.

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה