תקצוב של 30 מיליון שקלים לתכנון הרכבת לאילת הכניס את הארגונים הירוקים לכוננות ספיגה. מנגד, באילת מברכים על הצעד.
שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בדרום, הסביר כי "זה יגרום לנזק אדיר לסביבה הקרובה המדברית. זו תשתית מאוד קשה שעוברת בתוך שמורות טבע, בתוך שטח שהוא ארץ בראשית. זה יפגע במפרץ אילת".
4 צפייה בגלריה
צבי בתוואי הרכבת בדרום
צבי בתוואי הרכבת בדרום
צבי בתוואי הרכבת בדרום
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
טחנאי הוסיף: "הבחינה הכלכלית של רכבת כזו עוד לא נעשתה, אבל הצידוק הכלכלי לפרוייקט הזה הוא אוניות משא שתגענה לאילת, שיעשו מעקף לתעלת סואץ. הגידול בפעילות הנמל במפרץ אילת הכול כך רגיש יגרום לנזק אדיר. ראש העיר הנוכחי של אילת לא מעוניין ברכבת משא. הוא מעוניין ברכבת נוסעים. וזה גם מה שהאילתים רוצים. אבל ככל הנראה אין לרכבת הזו קיום כלכלי. זה עשרות מיליארדי שקלים. זה הזוי".
גם בשנה שעברה סוגיית הרכבת עלתה לכותרות, לאחר שבדצמבר האחרון פורסם ב"כלכליסט" כי הוסכם להשלים את ההליך התכנוני של קו הרכבת לאילת. כעת הכסף אושר. במכתב ששלחה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן לשרי האוצר והתחבורה לפני כמה חודשים, היא כתבה כי "פרויקט זה הינו אחד מפרויקטי התחבורה היבשתית הגדולים והיקרים ביותר שהוצעו אי פעם בישראל והשלכותיו במגוון תחומי החיים רבות ומשמעותיות".
4 צפייה בגלריה
מעלה ימין
מעלה ימין
מעלה ימין
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
נחל צין
נחל צין
נחל צין
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
לדבריה, עבודה שנעשתה על ידי מומחים ב-2017 הגיעה למסקנה שהפרויקט לא כדאי. "אף אחת מהתועלות המיוחסות לפרויקט לא תתממש, ובה בעת הוא יוביל לפגיעה סביתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת, כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה. הרכבת לאילת לא צפויה להוזיל את סך עלות הובלת רוב המטענים לישראל, ולכן גם לא תביא לירידת יוקר המחיה".
באילת לא מתרגשים מהאזהרות של ארגוני הסביבה. ראש העיר אילת, אלי לנקרי, אמר בתגובה כי ״לשמחתנו הרכבת לאילת קרובה יותר מתמיד. לאחר עבודה מאומצת מול שר האוצר ושרת התחבורה, אושר תקציב של 30 מיליון שקלים להשלמת התכנון, בנוסף ל-100 מיליון שקלים שכבר הושקעו. יש שיתוף פעולה בין כל ראשי הרשויות לאורך הקו המתוכנן".
לנקרי הוסיף: "לצד התרומה האדירה לתושבי אילת והבאים בשערה, תתרום הרכבת רבות גם לכלכלת העיר והמדינה הודות להסכמי אברהם ולמיקומה הגיאוגרפי של אילת. היעד שלי הוא לנסות להשלים את התכנון ואת התהליך הסטטוטורי ולהיות מוכנים למכרז תוך שנה עד שנה וחצי״.
4 צפייה בגלריה
אחד האזורים שבו אמור לעבור קו הרכבת
אחד האזורים שבו אמור לעבור קו הרכבת
אחד האזורים שבו אמור לעבור קו הרכבת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
ראש העיר אילת התייחס גם לממצאי סקר שהעלה, כי 94% מאזרחי מדינת ישראל בעד רכבת לאילת והדגיש את הצורך ברכבת על רקע השלכות סגירת שדה דב ועל רקע העומסים בכביש הערבה. ״פרויקט הרכבת נכון לא רק לאילת, אלא גם לנגב, לערבה ולישראל כולה", הדגיש לנקרי.
בהתייחס לטיעונים הסביבתיים, ציינו בעירייה כי נושאים אלו קיבלו כבר פתרונות. עוד ציינו בעיריית אילת כי "אין זה מקומם של הגופים הירוקים להתייחס להיבטים כלכליים. אין ספק שתרומת הרכבת לאילת, לנגב ולמדינת ישראל היא אדירה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בימים אלה משרדנו בוחן את היתכנות התקדמות פרויקט הרכבת לאילת על כלל ההיבטים ומבצע דיונים בנושא בהתאם לכך".