בצל הדיונים בכנסת בנוגע לאסדרת המעמד התעסוקתי של עובדי "כלכלת החלטורה", הודיעה היום (ד') שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, על הקמת צוות מקצועי לבחינת צורות ההעסקה הייחודיות שהתפתחו בשנים האחרונות, כמו אלה של שליחי וולט בישראל, נהגי אובר בחו"ל וכו'.
את הצוות יוביל זרוע העבודה במשרד הכלכלה, ותעמוד בראשו עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה. הוא יכלול נציגים מהביטוח הלאומי, רשות המיסים, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד הכלכלה ומישראל דיגיטלית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אירופה גל קור שלג גרמניה ברלין שליח וולט
אירופה גל קור שלג גרמניה ברלין שליח וולט
שליח וולט
(צילום: AFP)
תפקידו של הצוות, בסופו של דבר, הוא להציע דרכים להתמודד עם תופעת השימוש בכלכלת הפלטפורמה תוך אימוץ הזדמנויות באמצעות קביעת מדיניות, המלצות לדרכי פעולה לרבות חקיקה, פיקוח ובקרה, הכשרות ועוד. הצוות יפעל במשך שלושה חודשים ויגיש המלצותיו לשרה עד 18 באפריל 2021.
בתוך כך, הצוות יהיה אמון על מיפוי תמונת המצב בארץ ובעולם ביחס למגמות המתוארות, היקפן, האוכלוסיות העלולות להיפגע, הגורמים לכך והתוצאות על יחסי העבודה הנהוגים במשק. בנוסף, על מיפוי תמונת המצב הבירוקרטיות עמה מתמודדים עובדים בכלכלת הפלטפורמות, לרבות מידת הפשטות והנגישות בנוגע לזכויותיו וחובותיו מול גופי הממסד השונים (רשויות המס, ביטוח לאומי ועוד).

ההחלטה על הקמת הצוות מגיעה בהמשך לבקשת יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן, שניהלה דיונים בעניין בתקופה האחרונה בוועדה והעלתה את הנושא לסדר היום בכנסת. זאת, כפי שנכתב בהודעה, לנוכח השינויים הגלובליים בשוק העבודה בארץ ובעולם, ובמיוחד לאור האצת התהליכים והתעצמותם עם משבר הקורונה, שהביא עמו שינוי בדינמיקות הנהוגות בעולם העבודה ויצר צורות שונות של העסקה. פלטפורמות העבודה החדשות שנכנסו, מאופיינות במודלים עסקיים המחברים בין צרכים ומענים, אנשים פרטיים, ארגונים, שירותים ומשאבים באופנים חדשים ומגוונים, שלא הוסדרו קודם.

בזמן שהמחוקקים מתמהמהים - הדיון מתנהל בביהמ"ש

ברקע, כדאי לציין, כי בעוד שהמחוקקים, גם בארץ וגם בעולם מתמהמהים עם חקיקה בעניין המעמד התעסוקתי של עובדים כמו שליחי וולט, אובר ואחרים - הבעייתיות בצורת ההעסקה הנוכחית מגיעה שוב ושוב לבתי המשפט. גם בישראל מתנהלת בימים אלה בקשה לתביעה ייצוגית נגד וולט, כשהמבקש טוען כי החברה הפרה את הזכויות הסוציאליות של אלפי שליחיה ודורש פיצויים בהיקף של 24 מיליון שקל לשליחים בעבר ובהווה.
דווקא באירופה חלה התקדמות מסוימת בעניין בשבועות האחרונים, כאשר נציבות האיחוד האירופי החליטה לנקוט בצעד ראשוני אך יוצא דופן בנחרצותו בעניין זה, ופרסמה טיוטת כללים שלפיהם חברות הפועלות במודל כלכלת החלטורה יידרשו להעניק לעובדים זכויות בסיסיות והגנות. בין היתר נקבע כי ברירת המחדל של העובדים בחברות אלה תהיה שהם שכירים, אלא אם החברות יצליחו להוכיח אחרת.
בארץ, בינתיים, דנו בהצעה של נציבות האיחוד האירופי, אך גם הח"כים שהשתתפו בדיון תהו למה ישראל באיחור בכל הנוגע לאסדרת הנושא.
שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל׳ אורנה ברביבאי: "עולם התעסוקה משתנה כל הזמן וכלכלת הפלטפורמה הולכת ומתפתחת בקצב מהיר בשנים האחרונות. לצד הגמישות והיתרונות הגדולים שהיא מאפשרת לעובדים ולמעסיקים, עלינו לבחון את יחסי עבודה הנדרשים בתצורת התעסוקה החדשה ולהגדיר כלים מוסכמים בין הצדדים, תוך בחינת ההשלכות הכלכליות והחברתיות הכרוכות בכך".
הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר: ״התעסוקה ברשת מחייבת אותנו לבחינת הזכויות והחובות שמביא עמו ה'עולם החדש' בארץ ובעולם ולקדם אסדרה תואמת לשינויים העוברים על המשק הישראלי. צורת העסקה מאפשרת למעסיקים והעובדים רווח ותועלת רבה לציבור. בד בבד אנו נדרשים להגן על חלק האוכלוסייה החלש, הנזקק להגנה מול התעסוקה ההיברידית, עם סוגיות ביטוח לאומי ומיסוי, שיש צורך לבחון, לטובת הציבור והמדינה ככלל".
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן: "אני מברכת על החלטת משרד הכלכלה לענות לבקשת הוועדה ולהקים צוות בין משרדי,לקביעת מדיניות בנושא כלכלת הפלטפורמות ולהסדיר את המעמד החדש של העובד. נמשיך לפעול בוועדת העבודה והרווחה בנושא באופן נחוש ויצירתי על מנת לדאוג לזכויות הסוציאליות של העובדים".