17 משרדי עורכי דין, שנחשבים מהמובילים במשק הישראלי, חתמו על מכתב חדש נגד תוכנית נתניהו-לוין למהפכה במערכת המשפט. במכתב, שפורסם בצהריים (חמישי), נכתב כי המשרדים מתריעים מפני פגיעה בחוסנה ועצמאותה של מערכת המשפט. "זו לא הדרך. התוכנית והצעות החוק שעל הפרק לא מייצרות תיקון, אלא להיפך. מימוש התוכנית עלול לפגוע גם באופן שבו ישראל נתפשת בזירה העולמית כדמוקרטיה, ולפגיעה קשה בכלכלה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
(צילום: שלו שלום)
על המכתב חתמו משרד מיתר, גולדפרב זליגמן, גורניצקי, גרוס, ש.הורוביץ ושות', משרד הרצוג, משרד פישר, משרד פרל כהן, משרד אפשטיין רוזנבלום מעוז, שבלת, משרד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ' ושות', משרד ארדינסט, בן נתן, טולדאנו ושות' עם המבורגר עברון, ברנע, ארנון תדמור לוי, פירון, נשיץ ברנדס אמיר ואגמון עם טולצ'ינסקי.
"אנו, החתומים מטה, משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, מבקשים להתריע מפני פגיעה בחוסנה ובעצמאותה של מערכת המשפט ובמערכת הבלמים, האיזונים והריסונים אשר עומדים בבסיס המשטר הדמוקרטי שאנו כל כך גאים בו, לצד היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", נכתב במכתב.

עוד נכתב כי "חשוב לנו להדגיש כי אנו מכבדים את הכרעת הבוחר ואין המדובר בעניין של ימין או שמאל או של תמיכה במפלגה כזו או אחרת. מטבע הדברים, בפירמות עריכת הדין החתומות מטה עובדים כ-3,500 משפטניות ומשפטנים מכל צידי וגווני הקשת הפוליטית. כמי שמופיעים מדי יום בפני בתי המשפט ובתי הדין, אנו מכירים היטב את מערכת המשפט, ומכירים גם בקשיים ובבעיות של המערכת".
המשרדים כתבו כי "בכל מערכת נדרשת בקרה רציפה אחר קשיים וליקויים שעשויים להתעורר בה, ובהתאמה נדרשת עריכת תיקונים ושיפורים מתאימים. כך גם מערכת המשפט איננה חסינה מביקורת ומהצורך לתקן את הטעון תיקון - אך לא זו הדרך".
במכתבם, טענו המשרדים כי "התוכנית והצעות החוק שעל הפרק לא מייצרות תיקון או הבניה של מערכת משפט עצמאית, חזקה וחסונה, אלא להיפך –פוגעות בעצמאותה וחוסנה של מערכת המשפט ויכולתה להגן על זכויות הפרט מפני פעולות השלטון".
הם הוסיפו: "מימוש התוכנית המוצעת עלול לפגוע גם באופן שבו נתפשת מדינת ישראל בזירה העולמית כמדינה דמוקרטית ולפגיעה קשה בכלכלה הישראלית באופן שישפיע על כלל תושבי המדינה. כמי שנמצאים בלב העשייה המשפטית, העסקית והמסחרית בישראל, אנו מבקשים להתריע, כי אם התוכנית והצעות החוק יצאו אל הפועל, ישנו חשש אמיתי למעמדה של ישראל כמרכז עסקים בינלאומי, ההשקעות הזרות בישראל עלולות לפחות באופן דרמטי, גופים זרים יבקשו למשוך את כספם, דירוג האשראי של ישראל ירד, ואף מעמדנו ב- OECD עלול להיות בסכנה".
2 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
(צילום: רויטרס)
המשרדים קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין לקיים שיח ציבורי רחב ופתוח בשילוב הזרמים בציבור יחד עם אנשי מקצוע, וקראו להם לבחון אילו תיקונים נדרשים במערכת עוד לפני הדיונים בכנסת.
אתמול חתמו 620 עורכי דין על מכתב לנשיא המדינה הרצוג שם כתבו כי "יוזמת השר לוין שמכונה על ידי הוגיה כ'רפורמה למערכת המשפט', אינה רפורמה. זו מהפכה שתוצאתה הינה הפיכה משטרית ולא פחות. אין לאף אחד מאתנו, ובפרט למי שנבחרו להנהיג, את הזכות להקל ראש ולו לרגע במשמעותה של החקיקה ובכוחות שהיא מעניקה למחוקקיה. נבקש ממך לומר בקול רם, צלול וברור - לא להפיכה המשפטית העומדת על הפרק".
גם המכללה האקדמית תל אביב יפו מפרסמת גילוי דעת של חבר הנאמנים וההנהלה. "אנו קוראים לממשלת ישראל לשמור על ערכי הדמוקרטיה, על עצמאות הרשות השופטת ועל שוויון בין כל אזרחיה", נכתב.