"הוא חי עם פשפשים במיטה במשך שנתיים", מתאר "דור המדביר", שהגיע בהתנדבות להדביר את ביתו של שורד שואה ערירי. "בזמן ששמתי את החומרים להדברה במיטה, ישבנו והוא סיפר את סיפור החיים שלו. איש מרשים, גיבור ישראל ממש. שנתיים הוא חי עם פשפשים במיטה – סיוט של ממש. התרגשתי מאוד להכיר ולעזור לו", הוסיף.
צפו בסרטון שמציג את פעילות מתנדבי "שעה טובה":
בחברה הישראלית, ובעולם כולו, חלו שינויים רבים בעשרות השנים האחרונות, במבנה התא המשפחתי, החברתי והקהילתי. שינויים אלו, בדומה לתהליכי הקידמה ושיפור הטכנולוגיה, יצרו פערים ברורים בין אלו שהפרוטה מצויה בכיסם לבין אלו שלא. בין אלו שמוקפים בעזרה לאורך כל היום לאלו שחיים בגפם. המצב מחריף עוד יותר כשמדובר באוכלוסייה המבוגרת, אך לא רק עבורם. אימהות חד הוריות, קשישים, נכים המתקיימים מקצבת נכות ורבים אחרים, שעבורם תחזוקת הבית היא בגדר אתגר של ממש, קורסים תחת הנטל ונאלצים לחיות עם הסכנות, התקלות והפגמים במשך שנים רבות, עד שמישהו יעזור להם לתקן אותם, אם בכלל.
על הצורך הזה בדיוק בא לענות פרוייקט "שעה טובה", שיזם אתר מידרג, בשיתוף בנק לאומי ומספר עמותות, שבמסגרתו בעלי מקצוע שונים מסייעים לאוכלוסייה שידה אינה משגת בתיקונים ובשיפוצים בבתיהם. ברוב הפעמים מדובר באזרחים ותיקים המתגוררים בגפם ומתקשים בניהול הפיזי של משק הבית, אך לא רק. כך, גם תיקון קטן יכול לשפר עבורם משמעותית את איכות החיים.
5 צפייה בגלריה
שעה טובה
שעה טובה
מתנדב בפרוייקט "שעה טובה" בפעולה
(צילום: אתר מידרג )
אחת העמותות שהרימה את הכפפה והחליטה לקחת חלק בפרוייקט המבורך היא עמותת "חיבורים 20/80", שקמה בתחילתו של משבר הקורונה, במטרה להקל על תחושת הבדידות של אזרחים ותיקים. העמותה, שמייצרת חיבורים בין-דוריים בין צעירים לבין ותיקים, מפעילה בין היתר גם מוקד טלפוני שמספק מענה מהיר לקשיש, והוא פעיל 24 שעות ביממה. דרך המוקד שמפעילה העמותה, יכולים הזקוקים לסיוע לפנות, להשאיר הודעה ולקבל את העזרה הנדרשת בתחזוקת הבית.
במסגרת שיתוף הפעולה מתקבלות פניות רבות של אזרחים ותיקים, והעמותות מקבלות עשרות פניות מדי יום, מכל הארץ. הפניות שמתקבלות עוברות לאתר מידרג, שעוסק בדירוג בעלי מקצוע לפי חוות דעת של לקוחות קודמים, ושם מאתרים את בעל המקצוע המתאים שיתנדב למשימה. את התקציב עבור התיקון והחומרים מספק בנק לאומי ובפרוייקט לוקחים חלק אינסטלטורים, חשמלאים, טכנאי מוצרי חשמל, אנשי איטום, שיפוצניקים, נגרים, מנעולנים, גננים, טכנאי גז, טכנאי מיזוג אוויר, אנשי דוודים ועוד.

מכניס להם אור לחיים

"אני חי סביב התנדבות", מצהיר יהונתן עוזיהו (36), חשמלאי והנדימן. "אני מתנדב, כבר מעל 20 שנה, בכל מיני ענפים ופרוייקטים, וכשנפתחה לי האפשרות לעזור גם בידע המקצועי שלי – מיד זרמתי עם זה".
"אומרים בישראל על בעלי מקצוע הרבה דברים רעים, ומעטים הדברים הטובים. זה המקום של בעלי המקצוע להגיד – 'אנחנו מתפרנסים, אבל אנחנו גם יודעים לתת מעצמנו'. נכון, אני לא מקבל תשלום, אבל אני מקבל חיוך. אתה הולך לישון יותר טוב בלילה כשאתה עושה משהו למען מישהו אחר. עד כמה שאני מבין מדובר במאות ואלפי בעלי מקצוע, שעושים את זה בהתנדבות. זה פרוייקט מאוד יפה, לדעתי".
"איפה שאני יכול – אני מתנדב", מתגאה עוזיהו. "אני מתנדב ב'איחוד הצלה', ובעבר הייתי מתנדב ב'מד"א'. הייתי במשמר האזרחי ואני מחלק סלי מזון ברחובות. אני חושב שהתנדבות מחזירה לנו הרבה, גם ברמת הקהילה, אבל גם כבעל מקצוע – יש לזה חשיבות גדולה שיש תמיכה מסביב. זאת אומרת, אתה בא להתנדב ולא מוציא כסף מהכיס. קנית משהו? חומרים? אין בעיה. אתה מעביר למדרג ולאומי מסבסדים את החומרים ואת הציוד שצריך. יש פה שילוב זרועות של כמה גורמים שאומרים 'בואו נעשה טוב לאחר'".
5 צפייה בגלריה
שעה טובה
שעה טובה
מתנדב בפרוייקט "שעה טובה" בפעולה
( צילום: אתר מידרג )
"רוב התיקונים הם תיקונים קטנים", הוא מסביר. "יש ניצול שואה שתליתי לו תנור אמבטיה, ומישהי אחרת שתליתי לה טלוויזיה, או תיקונים של טיח. הייתי בתל אביב, והאישה אומרת לי שהיא כמה שנים לא פתחה את התריס. זה נראה לנו כל כך טריוויאלי, אבל זה לא. באתי, הרמתי, שחררתי, שייפתי, חתכתי, עד שבסוף זה הסתדר ויש אוויר בבית. אוויר ואור. זה ממש משנה חיים".

לא מובן מאליו

"הם באים, והם עושים את העבודה, ובסוף היום מנקים והולכים. זה מחמם לי את הלב", מתארת שרה גילברט (72) מתל אביב. לגילברט אמנם שני ילדים בוגרים, אך מבחינה פיזית וגם כלכלית, לא מתאפשר להם לסייע לאמם. "זה לא פשוט", היא מוסיפה. "כל שני וחמישי יש לי בעיות בדירה. הם באים ומשפצים לי כל קיץ. אני מדברת עם העובדת הסוציאלית, או שאני משאירה הודעה והם חוזרים אליי. הם עושים המון תיקונים – נזילות בתקרות, גלאי עשן, צריכים לתת להם יותר כסף, שיוכלו לעשות יותר", סיכמה.
"בכל יום מגיעות אלינו עשרות פניות של אזרחים ותיקים, מעוטי יכולת, שזקוקים לתיקונים ושיפוצים משני חיים, ואין להם את המשאבים או התמיכה המשפחתית הנדרשת", מתארת יולי הלל, מנכ"לית עמותת חיבורים 20/80. "בזכות 'שעה טובה' הצלחנו בשנה האחרונה לעזור למאות אזרחים ותיקים לחיות בכבוד ובביטחון בביתם – מתיקוני חשמל מסכני חיים, דרך הדברות, החלפות ברזים ועד לטיפולי עובש וצביעת קירות. זה לא מובן מאליו שפרוייקט כזה קיים. כעמותה שמבוססת על מתנדבים, שנים חלמנו על חיבור לאנשי מקצוע, ויחד עם בנק לאומי ומידרג, זה קרה בענק", היא מברכת.
5 צפייה בגלריה
שעה טובה
שעה טובה
מתנדב בפרוייקט "שעה טובה" בפעולה
(צילום: אתר מידרג )
"פרויקט 'שעה טובה', המסייע לקשישים רבים בשיפוצים בסיסיים בביתם, עושה שינוי גדול עבורם במרחב הביתי, בעיקר עבור אלו החווים בדידות או אוכלוסייה שידה אינה משגת", מוסיפה קרן טאירי באבא, מנהלת אחריות תאגידית בבנק לאומי. "החיוך שאנו רואים בסיום התהליך, ותחושת הסיפוק של בעלי המקצוע המתנדבים, גורמים לנו להמשיך ולהרחיב את הפרויקט הזה כמה שניתן, ואנחנו קוראים למי שזקוק לעזרה, או לבעלי מקצוע שמעוניינים לעזור, לפנות אל 'חיבורים 20/80' או למידרג, ולהיות חלק מ'שעה טובה'".
בא מכל הלב
"הגעתי לדירה שתנאי המחיה בה קשים מאוד", מתאר איתן החשמלאי, שהגיע לביתה של אישה המתקיימת מקצבת נכות במטרה לסייע לה. "רוב השקעים בבית היו שרופים ולא עבדו, והיו בעיות חשמל ברמה שבקושי היה אור דולק בבית. החלפתי מספר שקעים ומפסקים, ותיקנתי גופי תאורה והיא התרגשה מאוד ומחאה כפיים כשהיה אור. היא חיה תקופה ארוכה בלי תנאים בסיסיים בבית, בלי אור, בלי שקעים לחבר אליהם מכשירי חשמל, וכל זה כשיש לה ילדים קטנים. הייתה לי זכות גדולה לעזור. התרגשתי מאוד".
"אין לי מילים. הוא טיפל בבעיה במקצועיות, ועשה כל מה שצריך בלי לחשוב פעמיים", כך מספרת אם חד הורית לילד נכה על שלומי, טכנאי המזגנים שהגיע לסייע לה. "הוא איש מקסים, ואני מאחלת לו את כל הטוב שבעולם. לא רק שתיקן את המזגן הבעייתי, גם בדק את כל השאר. בא מכל הלב לסייע, באדיבות ובנעימות. כשסיים אמר 'אני פה מתי שאת צריכה'. אני מרוגשת לגמרי. הלב שלי פועם. יש לי דמעות בעיניים".
מאז תחילת הפרויקט, בשנת 2021, בוצעו כבר מעל לאלף תיקונים על ידי עשרות בעלי מקצוע, בהתנדבות, והושקעו מאות אלפי שקלים בתיקונים. העמותות צופות שהמספרים הללו רק ילכו ויגדלו ככל שתגדלנה כמות הפניות.
5 צפייה בגלריה
שעה טובה
שעה טובה
מטבח של ניצולת שואה לפני שיפוץ
(צילום: אתר מידרג )

5 צפייה בגלריה
שעה טובה
שעה טובה
אותו המטבח לאחר החלפת השיש
( צילום: אתר מידרג )
"נדהמנו לראות איך בעלי המקצוע נרתמו לעזור. הם עושים את זה בכזו אהבה ומסירות, הם ממש מחכים להתנדב. זה פשוט מחמם את הלב". מסכמת איילת ינאי, מנהלת פרויקט שעה טובה במידרג.

פניות בנוגע לשיפוצים ותיקונים ניתן להעביר למוקד של עמותת "חיבורים 20/80" במספר 077-2231220 או במוקד של עמותת "כן לזקן" במספר 2284*.