12 צפייה בגלריה
הקטלב הגדול בישוב מתת שבגליל העליון
הקטלב הגדול בישוב מתת שבגליל העליון
הקטלב הגדול בישוב מתת שבגליל העליון
(צילום: אלעד גרשגורן)
בישראל אפשר למצוא עצים בני מאות שנים, ובכל אחד מהם נקשרו סיפורים מרתקים. חלקם התפתחו והפכו לבעלי ממדים עצומים וחלקם טומנים בגזעם סיפורים רבי שנים על אודות תולדות המדינה. ט"ו בשבט הוא זמן מצוין להכיר ולהיזכר בנופים היפים והמגוונים שיש לישראל להציע, בעיקר הודות לעצים השונים. לכל אחד סיפור משלו, כל אחד ייחודי בפני עצמו. בשירו של נתן זך, נכתב "כי האדם עץ השדה" – גם לנו יש שורשים שמחברים אותנו למקומות, אך יחד עם זאת אנו חופשיים ולא מחוברים בשורשינו לאדמה. לכן, מכיוון שהעצים לא יבואו אלינו, מומלץ בהחלט להגיע אליהם. הנה כמה מהעצים המיוחדים שנטועים בישראל מצפון ועד דרום, בהמלצתם של סוהייל זיידן, פקיד יערות ראשי ויועץ בכיר בקק"ל ודותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים.

דום מצרי, מלחת עברונה

קבוצת הדקלים הצומחת במלחת עברונה, כ-10 ק"מ מצפון לאילת, מתפארת בתואר עצי הדום המצרי הצפוניים בעולם (תפוצת העץ משתרעת במזרח אפריקה, במיוחד בעמק הנילוס) ובצורתו הייחודית של גזעם המתפצל. קבוצה נוספת של הדום המצרי נמצאת ליד פארק הצפרות באילת, ועוד שלוש קבוצות צומחות בחופי סיני - ביר סוויר, טאבה ונואיבה. כאמור, דום מצרי הוא עץ בעל מראה מיוחד. מעבר לגזעים הגבוהים שמתנשאים לגובה של 15 מטר בעודם שומרים על עובי אחיד, צמרתם מורכבת מעלים המזכירים את דקל הוושינגטוניה ופירותיהם אכילים. על מנת לשמור על העצים הללו, הוקמה גדר נמוכה שמקיפה את האתר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בצמח מוגן בישראל.
12 צפייה בגלריה
דום מצרי
דום מצרי
דום מצרי
(צילום: גו קוט)
בעקבות העץ: דקלי הדום נמצאים ממזרח לכביש הערבה (כביש 90), כ-10 ק"מ מצפון לאילת. גישה בדרך עפר מסומנת בשחור, בין סימני ק"מ 23-22, שם יש שילוט ימינה לדקלי הדום המצרי. אם נוסעים על כביש הערבה, אפשר להגיע למקום רק מכיוון אילת.

שיזף, מושב טל שחר

עץ השיזף שצומח מדרום למושב טל שחר מתפאר בלא פחות מ-15 ענפים חזקים ומסביבו ישנם שישה ספסלים וכן עצי בוסתן ופינות לפיקניק. שיזף מצוי הוא עץ קוצני הצומח במרחב הטרופי של אפריקה ובמערב אסיה. בישראל, העץ נפוץ באזורים החמים של הארץ. ההשערה היא שענפיו החזקים של העץ הם תולדה של שריפות או כריתה והיה מי שהמשיל אותו לעם ישראל, שככל שיענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ. גילו של העץ לא ידוע, אך ותיקי המושב, שנוסד עם קום המדינה, זוכרים אותו כעץ מרשים כבר בימי עלייתם על הקרקע. שמו הלטיני של העץ הוא Ziziphus spina-christi ובתרגום חופשי "שיזף כתר־הקוצים של ישו" - חלק מהאמונה הנוצרית שמצמח זה יצרו כתר לראשו, המופיע גם באיורים בכנסיות רבות. הפרחים הצהובים והקטנים של השיזף אמנם אינם עושים רושם רב על בני האדם, אך שפע הצוף שבהם הופך אותם לצמחי דבש מעולים ולכן הם בעלי תרומה משמעותית לענף הדבש בישראל.
12 צפייה בגלריה
עץ שיזף
עץ שיזף
עץ השיזף סמוך למושב טל שחר
(צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)
בעקבות העץ: נכנסים למושב טל שחר, חוצים את המושב ויוצאים משערו הדרומי. נוסעים כקילומטר עד נחל שורק אך לא חוצים אותו אלא פונים ימינה בדרך המלווה את הנחל. מגיעים לשיזף לאחר כ־400 מטרים.

אלה אטלנטית, קדיתא

אלה אטלנטית היא עץ נשיר חורף, שעמיד גם לקיץ חם ויבש. תכונות אלה מעידות היטב על אזורי התפוצה של העץ, שצומח במרחב שבין מרכז אסיה להרי האטלס שבצפון אפריקה ואף ביוון ובקווקז. בישראל, אפשר לראות את האלה האטלנטית באזורי הערבתיים של הארץ - הגולן ומזרח הגליל העליון, עמק החולה, הגליל התחתון ובמקומות הגבוהים בהר הנגב, בעיקר בערוצים גדולים או בכיסי קרקע בין סלעים, הקולטים אליהם מים מהסביבה. אחד מעצי הבר הכי מרשימים בארץ נמצא לצד קבר רבי טרפון, ויש מי שרואה בו יצירת מופת של הטבע. העץ רב הממדים, בעל שש זרועות וגזע רחב, מעניק די צל לכל מי שמבקר במקום הקדוש שהוא הוזכר כבר בספר "גבעת שאול" מ-1893, ובכלל עץ בשם אלה נזכר פעמים רבות במקורות הקדומים.
12 צפייה בגלריה
אלה אטלנטית
אלה אטלנטית
אלה אטלנטית סמוך ליישוב קדיתא
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
בעקבות העץ: האלה נמצאת בצד קבר רבי טרפון, סמוך ליישוב קדיתא. הגישה אליו אפשרית מדרך עפר העולה לקדיתא מכביש מירון-צפת (כביש מס' 89, בין סימני ק"מ 47–48). רגע לפני שדרך העפר העולה לקדיתא מגיעה ליישוב, מתנוסס משמאל גרם מדרגות בטון המוביל למבנה צבוע בכחול, שממנו ניתן להבחין בעץ הענק. ממשיכים בנסיעה עד לרחבת החנייה הקטנה הסמוכה למבנה ולעץ.

זית, בית ג'מאל

העץ הצומח באחד מכרמי הזיתים שלמרגלות מנזר בית ג'מאל שבשיפולי הרי יהודה, נמנה עם עצי הזית היפים ביותר בישראל (יש שיגידו במזרח התיכון כולו). העץ צומח על טרסה עתיקה בעיקול של גיא רדוד, נתונים המבטיחים לו אדמה עמוקה ודי שטח התפרשות לשורשיו. גזעו, שהיקפו מגיע לשמונה מטרים כמעט, מורכב סבך מרשים של גידים מעוקלים. בשל הגידים האלה אין דרך לחשב את גיל העץ.
12 צפייה בגלריה
עץ זית
עץ זית
אחד מעצי הזית היפים ביותר
(צילום: סוהיל זיידן קקל)
מסורת יהודית גורסת שלרבן גמליאל השני, הקבור ביבנה, הייתה אחוזה בכפר גמלא, המקום שבו נמצא מנזר בית ג'מאל. מי יודע, אולי הזית הזה היה אחד העצים שבאחוזתו?
בעקבות העץ: מכביש בית שמש־בית גוברין (כביש 38) פונים מזרחה בדרך הסלולה המובילה למנזר בית ג'מאל וחונים ברחבת החניה. צועדים כ־700 מטר בחזרה, ובדרך העפר הראשונה פונים שמאלה, בין עצי זית יפים, עד לשביל המתעקל שמאלה, לאחר כ־600 מטר מגיעים לטרסה ובה ההזית העתיק.

באובב, עין גדי

מוצאו של העץ המיוחד הזה הוא בסוואנות של אפריקה, אך ניתן למצוא אותו גם בעין גדי. העץ, שרגיש לקור ולכן מצליח להסתגל רק לתנאי חום, נשתל לפני כ-60 שנה בידי אנשי הקיבוץ וכיום הפך לאטרקציה ייחודית. חובבי הספר 'הנסיך הקטן', לבטח זוכרים את הרגע שבו התבקש הנסיך הקטן לעקור שתילים של עץ הבאובב, מכיוון שהם מסכנים את כדור הארץ בשל שורשיהם וגזעם האדיר. ובאמת, כשניצבים ליד העצים הללו, שיכולים להיתמר לגובה של 25 מטר ולהיות עם גזע שקוטרו עד 10 מטר (שמשמש לאגירת מים בעונות היובש), מקבלים קנה מידה מסוים לממדים הזעירים של האדם בטבע. פרי העץ דמוי מלפפון שמן, אהוב באפריקה על הקופים, ולכן נקרא גם "לחם הקופים".
12 צפייה בגלריה
עץ באובב
עץ באובב
עץ באובב בעין גדי
(צילום: דביר אלמוג)
בעקבות העץ: בנסיעה על כביש 90 מגיעים לקיבוץ עין גדי, יש עץ מרשים בסמוך לחדר האוכל ויש עוד אחרים בשטח הקיבוץ.

קטלב, מתת

היישוב מתת בגליל העליון הוא יעד לבילוי חורפי ואביבי. אחת ההמלצות היא ביקור בעץ הקטלב הגדול. זהו עץ ממשפחת האברשיים, אשר מתבלט בקליפת גזע אדומה וחלקה, שגדל בחורש הים תיכוני מהגליל ועד הרי יהודה. כמו כן, הזחלים של הפרפר קיסרית הקטלב, מהגדולים והצבעוניים שבפרפרי ארץ ישראל ניזונים רק מעלי הקטלב.
12 צפייה בגלריה
עץ קטלב
עץ קטלב
עץ הקטלב הגדול
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעקבות העץ: משער היישוב, נוסעים עד צומת שבו שלט עם רשימת אטרקציות. כאן מחנים ויוצאים להליכה. מהצומת מוביל כביש קצר צפונה (ימינה מכיוון הגעתכם), עד לשלט המכוון ימינה. לאחר כ־300 מטר, הכביש פונה בעקלתון חד שמאלה. עוברים בשער שבגדר והולכים מערבה עוד כ־300 מטר, עד לעץ האדום.

שקמה, נתניה

עץ שקמה שגילו מוערך בין 600 ל-1200 שנה והיקף גזעו הוא 8 מטרים. האגדה מספרת, שמתחת לעץ הזה, שהוא היחיד בסביבה, נקברה 'אום ח'אלד', אמו של המצביא ח'אלד, ממצביאיו של הנביא מוחמד שכבש את ארץ ישראל, ועל שמה קרוי הכפר אום ח'אלד שהיה במקום לפני העיר נתניה. העץ הגיע לכאן דרך מצרים (נמנה עם מיני הפיקוס, כמו התאנה).
12 צפייה בגלריה
עץ שקמה
עץ שקמה
עץ השקמה בנתניה
(צילום: ארכיון קק"ל)
בעקבות העץ: מצומת נתניה נוסעים מערבה ברחוב הרצל, מעט לפני הקניון פונים ימינה (צפונה) לרחוב בנימין מינץ. לאחר כ־200 מטר נראה משמאל את גן השקמה ואת העץ. מגיעים אל הגן הציבורי ברחוב בנימין מינץ, מאחורי בית יוחנן בנתניה.

אירועי ט"ו בשבט ברחבי הארץ

מוזיאון ינקו-דאדא, עין הוד: לכבוד חג האילנות הכינו במוזיאון ערכות הפעלה מיוחדות לפעילות עצמית בתצוגת הקבע המיועדת להורה וילד. בפעילות מוזמנים המשתתפים, בעזרת רמזים, לחפש יצירת אמנות של מרסל ינקו הקשורה לחג ובה צייר ינקו סלסילה ובה פרות יבשים. לערכה מצורפים גם צבעים ומדבקות בהם יוכל הילד, לאחר שמצא את היצירה בתצוגה, לצייר יצירה משל עצמו המגיבה לעבודה המקורית. המוזיאון פתוח בימים שני עד שבת בין השעות 11:00־14:00. מחיר כניסה: 28 שקל. בסופי שבוע הכניסה ללא תשלום. מחיר הערכה לט"ו בשבט: 15 שקל. טלפון: 04-9842350.
קטיף תותים בגן שמואל: "רוח שתות" בגן שמואל הוא עסק חברתי המעסיק עובדים עם צרכים מיוחדים. בשדה גדלים תות שדה, אסנה ופטל אדום, תוך יישום שיטות גידול מיוחדות המשתמשות באמצעים טבעיים כגון הדברה ביולוגית, שימוש בכוורות דבורים לצורכי האבקה, מחזור מים ועוד. במסגרת הפעילויות במקום ניתן לקטוף את הפירות מהשדה ולטעום באופן חופשי, לצפות בכוורות הדבורים וליהנות מסדנאות יצירה ופעילויות לילדים בסופי השבוע. כמו כן, ניתן לרכוש כרטיס משודרג עם פעילויות נוספות כמו שתילת עציץ עם זרעי תות שדה או פטל, הכנת פיתות בטאבון וסחיטת מיץ תפוזים אורגניים שמגדלים במקום. 40 שקל לכרטיס רגיל, 50 שקל בסופ"ש. כרטיס משודרג: 65־75 שקל. תיאום מראש באתר.
12 צפייה בגלריה
קטיף תותים
קטיף תותים
קטיף תותים
(צילום: shutterstock)
עצים סרוגים בנתניה: פרויקט קהילתי מקסים של סריגה על עצים בכניסה למדרחוב הרצל. מאות קוביות סריגה שהכינו תושבות ותושבי העיר "יולבשו" על העצים בכניסה למדרחוב ויקנו לכניסה למדרחוב חזות צבעונית ועליזה. תליית הפרויקט על גבי העצים תתקיים ממש היום בחג, כחלק מהפנינג שיתקיים לכבוד החג בהרצל סטריט מול. היום בין השעות 20:00-10:00, בכניסה למדרחוב הרצל. כניסה חופשית ללא עלות.
מוזיאון נתניה: מחר בשעה 16.00 תתקיים הצגת הבובות "מר זוטא ועץ התפוחים" וסדנה להכנת פרפרים מנייר עם ורד לבר מתיאטרון טוליק. ללא עלות.
טבע בסביבה הימית בהרצליה: החברה העירונית לפיתוח התיירות בהרצליה מזמינה את הציבור להצטרף לסיורי טבע בסביבה הימית לכבוד ט"ו בשבט שמצוין השבוע. הסיורים יתקיימו בימי שישי ושבת ה-21-22.1, בהובלת מדריך הטבע והטיולים אביאל אברמוביץ'. הטיולים יחלו מחוף אכדיה צפון וימשכו למרגלות מצוק הכורכר ולאורך חוף הים עד למרינה בהרצליה.
12 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט במרינה הרצליה
ט"ו בשבט במרינה הרצליה
ט"ו בשבט מהזווית הימית בהרצליה
(באדיבות מרינה הרצליה)
נקודת ההתכנסות בחוף הצפוני בטיילת הרצוג ברחוב אלי לנדאו (חוף אכדיה צפון ליד המעליות), שם ייחל הסיור שיכלול הסברים וסיפורים על ההיסטוריה של העיר הרצליה, מחזונו של בנימין זאב הרצל ועד ימינו. על ראש העיר המיתולוגי - אלי לנדאו, השפעתו ותרומתו לעיר. הסברים והצגת סוגי הצמחייה הגדלה לאורך החוף, החי וסוגי החול השונים וההבדל בין חול כורכר לחול ים, מצוקים ועוד.
בנוסף, שיח פתוח והסבר לשמירה על איכות הסביבה והקיימות, תכנית דגל כחול שהעיר לוקחת בה חלק, שמירה על בעלי החיים בסביבה הימית וערכי איכות הסביבה וקיימות. המשך הסיור גם לתל מיכל ויעסוק בארכאולוגיה הייחודית לו, בסמוך למוביל המנקז את מי הנגר של העיר נתבונן ונלמד אילו סוגי ציפורים מגיעות לאזור פתח המרינה.
דבורים ודבש, כל הארץ: לקראת חג האילנות, מזמינה מועצת הדבש ליהנות מפעילויות במכוורות ברחבי הארץ, ללמוד על חשיבות העצים למען שמירה על חיי הדבורים, לטעום "דבש זני", בטעמים שונים הנוצר מסוגי פריחה שונים, להתבונן בכוורת אמיתית, להיפגש עם דבוראים וללמוד על חשיבותה של הדבורה הקטנה בהאבקת פרחי ירקות ופירות ההופכים למזון מן הצומח. כמה אפשרויות לביקור: במכוורת "הכל דבש" ביסוד המעלה מזמין הדבוראי עמית יוסף לפעילות במכוורת הכוללת טעימות דבש מפרחי הגליל, סרט על עולם הדבורה והדבש, וסיור בין מחלקות מפעל הדבש. להזמנות: 050-9518181.
במכוורת דבורת התבור במושב שדמות דבורה תתקיים פעילות הכוללת הסבר על חשיבותן ותרומתן הקריטית של דבורי הדבש להאבקה של עצים וצמחים בחקלאות ובטבע, ביקור במכון רדיית הדבש ובמצפה הדבורים, סיור באולם גידול המשי ופעילויות יצירה לילדים. להזמנות: 04-6769598. מכוורת פורת במושב עין יהב בערבה התיכונה מכניסה את קהל המבקרים אל עולמה המופלא של דבורת הדבש, כולל הסברים על חשיבות נטיעות צופניות בערבה ובארץ בכלל. בחלל המוזיאון שבמרכז המבקרים, מוצגים מעולם המדבר והמכוורת וצילומי תקריב מעולם הדבורה. הסיור עובר במכון הרדייה, סרט על עולם הדבורים, טעימות דבש, בנוסף תתקיים הצגת ילדים. להזמנות: 058-5666032.
מרבד הכלניות הצבעונית הנסתר בעמק השלום: מטה המאבק נגד הבנייה באזור עמק השלום והמרחב הביוספרי, תושבי יקנעם והמועצה האזורית מגידו מזמינים להפנינג לכל המשפחה לכבוד ט"ו בשבט שיתקיים באחד מאתרי הטבע היפים בישראל - ערוץ נחל סנין אשר בעמק השלום. האזור מאכלס מינים נדירים של חי וצומח ומציע את אחד ממרבדי הכלניות הצבעוניות הגדולים והאחרונים שנשארו במדינת ישראל. ההפנינג יכלול מגוון פעילויות בטבע כמו סיורים רגליים וסיורי אופניים, שתילת עצים, דוכנים לאכילת פיתות דרוזיות, תה עם צמחים מקומיים, מוזיקה ועוד. שבת 22.1.22 בשעה 12:00. מיקום: עץ השקדייה על קו הגבול בין שטחי יקנעם ומ.א. מגידו. הגעה מהחניון מאחורי הביג ביקנעם או מחניון החרובים. ללא תשלום.
12 צפייה בגלריה
עמק השלום
עמק השלום
עמק השלום
(צילום: מריאנה סטילמן)
צריף בן-גוריון, שדה בוקר: ברחבי צריף בן-גוריון יקיימו הדרכות מיוחדות שיועברו על ידי מדריכה ותיקה חברת קיבוץ שדה בוקר, אשר תיקח את המבקרים אל הסיפורים על הפרחת השממה, חזונו של בן-גוריון והשרידים של עץ הפלפלון ששתל בעצמו. בנוסף, יהיו פזורים כני ציור ופינות יצירה בהם כל אחד יוכל לצייר את החזון האישי שלו לצמחים והעצים שמסביב. לצד ההדרכות תתקיים גם שעת סיפור בהשראת הספר "עץ במדבר". הספר שנכתב על ידי הסופרת אבירמה גולן, עוסק בסיפורו של שתיל קטן עם כוחות גדולים שנטע בן-גוריון ונאלץ להתמודד עם התנאים בנגב, בדיוק כמו סיפורו של בן-גוריון עצמו שעלה לנגב והתמודד עם האתגרים שלו. יום שישי, 21 בינואר, 14:00-08:30.
שעות סיפור: 11:00, 12:00, 13:00. הכניסה חינם. לפרטים נוספים: 08-6560469.
גן יערני-ארכיאולוגי כברי: פעילות יצירה מחומרי טבע, סיור מודרך בגן היערני-ארכיאולוגי, הצגה ופעילות בנושא שמיטה. שישי 21 בינואר, 10 שקלים למשתתף. הרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550 או באתר.
מזרע לעץ ביער בן שמן: לרגל ראש השנה לאילנות אתם מוזמנים למפגש מרתק במדור הזרעים של קק"ל. נשמע על יחידת "האלפיניסטים" של קק"ל, המטפסת על עצים גבוהים כדי לאסוף את הזרעים הכי טובים ביער, נראה איך מטפלים בזרעים ושומרים עליהם עד שיגיע זמנם לעבור אל המשתלות שלנו. נסיים בסיור ביער בן שמן להיכרות עם מפעל הייעור של קק"ל ומגוון העצים שביער. שישי 21 בינואר בשעה 9:30. 10 שקלים למשתתף, הרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט.
בשבילי יער אילנות: משפחות עם ילדים מוזמנות לחגוג יום הולדת לאילנות באווירת חג מיוחדת. בין עצים מיוחדים, נאזין לסיפורים מרתקים עליהם ונהנה מסדנאות יצירה ברוח החג. שישי 21 בינואר בשעה 12:00, 10 שקלים למשתתף. הרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט.
12 צפייה בגלריה
מחבקים את היער - יער אילנות
מחבקים את היער - יער אילנות
מחבקים את היער - יער אילנות
(צילום: בוני שיינמן, ארכיון הצילומים של קק"ל)
"מחזירים אהבה ליער" ביערות קק"ל במרכז: בעקבות השריפות בירושלים, תתקיים עבודה תורמת לשיקום היערות בהשתתפות קבוצות הייטק, צה"ל, מקומות עבודה והציבור הרחב. שני עד חמישי 17־20 בינואר. הרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט.
מחבקים עצים ביום חגם: מי שרוצה לחוות את רוח החג באופן הכי אותנטי שאפשר, מוזמן לקחת חלק בפעילות עבודה תורמת, עבודה יערנית, ניקיון היער, סידור שבילים ועוד בשלל יערות ברחבי הארץ. היום וביום רביעי (19 בינואר) תתקיים הפעילות ביער חוף הכרמל, חניון השלוחה. בשלישי 18 בינואר הפעילות מתקיימת במבואת שמשית, יער ציפורי. הרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט.
טיולים בחוף כרמל. עמותת כרמלים מציעה במהלך סופי השבוע של ינואר טיולי ט"ו בשבט מודרכים באזור מועצה אזורית חוף הכרמל. הנה כמה טיולים לדוגמה. בשבת הקרובה, 22 בינואר, יתקיים סיור בשמורת כרם טוף מהר"ל, באזור שהיה בעבר לוע הר געש פעיל. במהלך הטיול יוכלו המטיילים להטמין פקעות של רקפות בליווי הסבר על התהליך לשמוע את הסיפור ההיסטורי של השמורה וליהנות מפעילויות גיבוש משפחתיות. 10:30 בבוקר, 50 שקל למשתתף. באותו יום ובאותה שעה ייצא טיול גם לעין איילה ולמערת הפעמון הסודית. במסגרת הטיול יטפסו המטיילים אל חרבת שמרי וישקיפו על הנוף המרהיב של חוף הכרמל ומשם ימשיכו למערת הפעמון ויסיירו בתוכה עם פנסים. לסיום יוכלו המטיילים להטמין פקעות של רקפות. לפרטים - הקליקו.
הפנינג ברמת הנדיב: הפנינג ט"ו בשבט לכל המשפחה הכולל ערכות פעילות מיוחדות לסיור הכולל 7 תחנות בגני הנדיב. בערכה גם חוברת צביעת עלים. במסגרת הפעילות ייערכו גם סדנאות. שבת 22 בינואר בשעה 9:00. עלות: 60-30 שקל.