אחד הסעיפים השנויים במחלוקת בחוק המטרו שמקדם האוצר במסגרת חוק ההסדרים, הוא הניסיון של המשרד לפטור את פרויקט הענק (150 מיליארד שקל) מחובת רכש גומלין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בישראל, כאשר משרד או חברה ממשלתית מתקשרים עם ספק חוץ בשווי הגבוה מחמישה מיליון דולר, מחויבות החברות הזרות בביצוע רכש גומלין או השקעות בתעשייה המקומית. פרויקט המטרו יכלול רכש של רכבות, ציוד שליטה מחו"ל, לצד מעורבות של חברות זרות בבנייה ובהפעלה שלו. בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי הרכש מגורמים זרים יגיע לכ-110 מיליארד שקל, מה שאמור היה לחייב את הספקים ברכש גומלין בסך של כ-33-22 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
בניית הרכבת הקלה בתל אביב
בניית הרכבת הקלה בתל אביב
בניית הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: ירון ברנר)
אולם דווקא בפרויקט התשתית והתחבורה הגדול בתולדות המדינה, מבקש האוצר לקבוע מראש פטור מרכש גומלין ממפעלים ישראלים לחברות הזרות שיזכו במכרזי הפרויקט. בהתאחדות התעשיינים טוענים כי ניתוח כלכלי שערכו הראה כי אם הפרויקט יחוייב ברכש גומלין, הוא יוכל להביא לגידול של עשרות מיליארדי שקלים בתוצר הלאומי וליצור יותר מ-57 אלפי משרות ישירות, ועשרות אלפים נוספות במעגלים ההיקפיים, במהלך תקופה של יותר מעשור.
"נראה לצערי כי מנסחי ההצעה לא רק שמבקשים שלא לקיים את חוקי המדינה, אלא שגם לא למדו דבר מאירועי השנה האחרונה ולא הפנימו את החשיבות והתרומה העצומה של חיזוק המשק המקומי למען החוסן הלאומי וביסוס העצמאות היצרנית של ישראל, בייחוד בשעת משבר, ולא שוקלים את משבר התעסוקה בו מצוי המשק הישראלי כיום ושלצערי לא צפוי להסתיים בעתיד קרוב ללא סיוע מגבוה", כתב אתמול ד"ר רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, למנכ"ל האוצר רם בלניקוב ולאוהד כהן, מ"מ מנהל הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי.
"דווקא בפרויקט נרחב מסוג זה, חובה עלינו להבטיח את יכולות המדינה לתפעל ולתחזק תשתית קריטית כמערך היסעים המוני. לשם כך עלינו לרכוש ידע ייחודי ולפתח בישראל יכולות תחזוקה וייצור עבור כלל מכלולי ומערכי הרכבת. יישום מלא של הוראות שת"פ תעשייתי הם שיאפשרו פיתוח יכולות מסוג זה בישראל ויבטיחו את העצמאות המוחלטת של המדינה בכל תרחיש איום, כלכלי ומלחמתי כאחד. בניגוד לעמדות הנשמעות מפעם לפעם במשרדי הממשלה, יישום התקנות אינו מעכב ומסרבל את קידום הפרויקטים, ולראייה יובאו לוחות הזמנים המהירים בעבודת הרשפ"ת והעובדה כי פרויקטי הנמלים הפרטיים ,לדוגמא, אשר יושמו בהם ההוראות במלואן ונוהלו באופן מיטבי, יושלמו תוך הקדמת לוחות הזמנים בשנה שלמה".
באוצר טוענים מנגד כי חיוב הפרויקט ברכש גומלין ייקר ויעכב אותו. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לפרויקט המטרו תועלת משקית המוערכת ב-26 - 34 מיליארד שקל בשנה, ועל כן נדרש לקדמו באופן המהיר והיעיל ביותר. על פי מחקרים רבים מדיניות רכש גומלין אינה אפקטיבית בהגדלת התוצר, ומביאה להתייקרות בפרויקטים ולפגיעה בתחרות. לאור כך, המגמה העולמית היא צמצום העדפת תוצרת מקומית ברכש ממשלתי.
"כך רק מחצית ממדינות ה-OECD מפעילות רכש גומלין, ורק מחצית מהן מפעילות גם רכש גומלין אזרחי זאת נוכח הפגיעה ביעילות, הקשר לאי סדרים והגברת עלות הרכש. לאור האמור, אין הצדקה בייקור עלויות הפרויקט אשר מוגבלות ל 150 מיליארד שקלים, תוך ויתור על מקטעים ותחנות לשם סבסוד יקר של התעשייה".