חוק המטרו החשוב עדיין לא עבר, אבל המדינה כבר נערכת לבחור לו מנהל. החוק, שחלק ממנו כבר עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר תשתית חוקית להקמת הפרויקט שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקלים. אי העברתו בכנסת הנוכחית עלולה לעכב את הפרויקט, שכן כך הוא ישוב לדיונים בוועדות הכנסת השונות בכנסת הבאה, עד לעלייתו שוב להצבעה שניה ושלישית במליאה. לדברי גורמים בקואליציה, יש עדיין סיכוי שיעלה בכל זאת להצבעה בקרוב.
אך למרות העיכוב הצפוי, אישרה הממשלה אתמול (א') את הרכב ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות המטרו. בראש הוועדה תעמוד מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, והחברים בה יהיו נציגי נציבות שירות המדינה, אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי באוצר ונציג ציבור.
במקביל, הוועדה המנהלת של פרויקט המטרו, אך היא בראשות מנכל"ית משרד התחבורה, אישרה לחברת נת"ע לפרסם מכרז ניהול ותכנון של קווי מטרו עתידיים - המכרז בו יבחרו חברות תכנון וניהול עבודות לכל אחד משלושת קווי המטרו. במשרד התחבורה אומרים כי ההיקף הכספי של המכרז נאמד במיליארדים שקלים.
במשרדי האוצר והתחבורה טוענים כי המכרז מהווה צעד משמעותי לתחילת מימוש פרויקט המטרו, ובכלל זה תכנון מפורט להעתקת תשתיות, ביצוע עבודות מנהור, הקמת תחנות תת קרקעיות והטמעת מערכות שונות לרשת קווי המטרו. בהודעת המשרד נכתב כי ״מדובר בצעד נוסף למימוש הפרויקט, אשר מצטרף לחוק המטרו הצפוי להיות מאושר בכנסת״.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במספרים
הרכבת הקלה במספרים
קווי המטרו
״אנו מברכים על צעד נוסף למימוש פרויקט המטרו בגוש דן, פרויקט התשתית הגדול ביותר במדינת ישראל״ אמר הבוקר שר האוצר, אביגדור ליברמן. ״מימוש הפרויקט בהקדם צפוי לשנות את המרחב העירוני, התחבורתי בגוש דן ולהניב תועלת משמעותית למשק הישראלי כולו". שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, הוסיפה כי "זהו עוד צעד משמעותי בקידום פרויקט המטרו החשוב שלנו, שיצא לדרך בקרוב מאוד".
פרויקט המטרו הינו פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ תת קרקעיים, עם 109 תחנות וב-24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. קווים אלה צפויים לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום.
על פי התכנית, אורכו של קו המטרו הראשון (M1) יהיה כ-85 ק"מ והוא ינוע בציר צפון-דרום תוך שהוא משרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 ק"מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקוה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין. אורכו של הקו השלישי (3M) יהיה 32 ק"מ, והוא צפוי לחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קרית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.