ועדת העבודה והרווחה, אישרה היום (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק המסדירה את מעמדם של כלבי הנחייה, המיועדים לא רק לעיוורים, אלא גם לבעלי מוגבלויות אחרות. יו"ר הוועדה ויוזמת החוק, אפרת רייטן-מרום (העבודה): "אני שמחה לבשר שאישרנו היום בוועדת העבודה והרווחה את הצעת החוק שלי, של ח"כ מוסי רז וקבוצת ח"כים נוספים, אותה קידמתי בוועדה ושמתקנת את האפליה ומסדירה את השימוש בכלבי שירות להלומי קרב, הסובלים מפוסט טראומה, חולים באפילפסיה, סוכרת, ואנשים עם מוגבלות פיזית בניידות ובתנועה. הכלב, חברו הטוב ביותר של האדם, הוא יותר מחבר בעבור אותם אנשים. עבורם, הכלב הוא חבל הצלה של ממש. אני גאה ונרגשת במיוחד מהחוק הזה שיסייע לאנשים רבים לחיות חיים איכותיים וטובים ויותר".
עם זאת, לא בטוח שהצעת החוק תעבור לקריאה שנייה ושלישית במליאה עקב המצב הפוליטי והאפשרות שהכנסת תתפזר בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
כלב נחייה
כלב נחייה
כלב נחייה. להסדיר את מעמדם בסיוע לאנשים עם מוגבלויות
(צילום: shutterstocl)
עד היום לא הייתה אסדרה מספקת של כלבי שירות לאנשים עם מוגבלויות אחרות. ביניהם נכללים אנשים המתמודדים עם מוגבלות פיזית בניידות או בתנועה, כלב התרעה רפואי למתמודדים עם סוכרת, אפילפסיה, קרישיות יתר, אלרגיות מסכנות חיים או מחלה הגורמת להתקפי עלפון או פרכוס בלתי-נשלטים, מתמודדים עם מוגבלות שכלית, התפתחותית, תקשורתית, קוגניטיבית או נפשית וכן כלב שמיעה למתמודדים עם מוגבלות שמיעה.
מציעי החוק הסבירו כי חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, קובע איסור על אפלייתם של אנשים עם עיוורון בתעסוקה, בכניסה למקומות ציבוריים ובשימוש במתקנים ציבוריים ובתחבורה ציבורית בשל היותם מלווים בכלבי נחייה. מעתה, גם אנשים עם מוגבלות שאינה עיוורון, המסתייעים בבעל חיים – יזכו לאותו מעמד, כאיסור אפליה בתעסוקה, שימוש בתחבורה ציבורית, קבלת שירות ובכניסה למקומות ציבוריים.
2 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
ח"כ אפרת רייטן - מרום. "חוק המסייע לכל כך הרבה אנשים"
( צילום: יואב דודקביץ')
לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בישראל, אין אסדרה מתאימה כיום. "היעדר האסדרה בתחום עלול להוביל להגבלת נגישות של אנשים עם מוגבלות הנעזרים בחיות שירות במרחב הציבורי", כתבו אלירן זרד ומיכה נוי. "או לחילופין להכנסתן ללא הצדקה של חיות מחמד שאינן מאומנות כראוי למרחב הציבורי".
עוד נכתב כי "מעניין לראות כי ברוב המדינות, אסדרת כלבי השירות הבסיסית מתקיימת, כמו בארץ, כחלק מחוק העוסק בזכויות של אנשים עם מוגבלות. אך בכמה מדינות, למשל, פינלנד וניו זילנד, ההתייחסות לכלבי שירות נעשית במסגרת של חוקים המתייחסים לכלבים במרחב הציבורי. חוקים אלה ככלל מגבילים את החופש להביא כלבים אל המרחב הציבורי, כאשר כלבי שירות וסיוע מוחרגים מכלל זה".
החוק מסדיר את תהליך ההכשרה של חיית השירות, האילוף הכללי, האילוף הפרטני לשם התאמה לאדם מסוים עם מוגבלות ולסביבתו הקרובה ועוד. את תהליך ההכשרה יוכל לקיים רק מרכז הכשרה והדרכה או מאמן חיית שירות שארגון בינלאומי לחיות שירות הכיר בהם, מנחה אותם ומפקח על פעילותם. כך לדוגמה ה-ADI, התאגדות בינלאומית של תוכניות או ארגונים העוסקים באימון, הכשרה והשמה של כלבי סיוע עבור אנשים עם מוגבלויות, זאת לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת. ארגון להכשרת כלבים המעוניין להתקבל כחבר ב-ADI צריך להגיש בקשת מועמדות ולעמוד בתנאים שקבע הארגון.