כיהודי גאה וכמי שעומד בראש אחד הארגונים היהודיים הוותיקים בארצות הברית, אני מקפיד להתפלל בכותל במהלך ביקוריי בישראל. זהו אחד המקומות היחידים שבהם אני יכול להרהר בחיי האישיים ובאתגרים המקצועיים שבפתח, בעודי ניצב מול סמל של היסטוריה וגעגוע יהודיים, שהיווה מקור השראה לעמנו במשך אלפי שנים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לכן חשתי אכזבה רבה מהקריאות שנשמעו מבכירים בממשלת ישראל לדחות את יישום את מתווה הכותל, שמטרתו הייתה לייצר מרחב תפילה שוויוני בכותל המערבי – זאת בהמשך להסתה ולאיומים האלימים מצד קולות קיצוניים בחברה החרדית.

נקודת השבר שלנו

מטריד לראות כי יהודים רבים המגיעים לכותל עודם מנועים מלהתפלל בו בהתאם לאמונתם ולדרכם, באופן שמשקף באמת את מגוון הדרכים להיות יהודי בעולם. בין השאר, הדבר נוגע ליהודים לא-אורתודוכסים, החפצים ברחבת תפילה שוויונית שאיננה נסתרת מן העין, ונוחה כמו רחבת הכותל המרכזית.
1 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
נשות הכותל במהלך עימותים במקום
(צילום: שלו שלום, TPS)
קבוצות כגון נשות הכותל נתונות לאפליה ולאלימות בבואן להתפלל במקום, וזאת, למרבה הצער, כחלק מאפליה רחבה יותר מצד פוליטיקאים ורבנים חרדים קיצונים, התובעים מונופול בנושאי יהדות בכל מדינת ישראל.
את המצב היום היה צריך לפתור כבר לפני שנים. נזכיר כי בשנת 2011 הוקמה ועדה מיוחדת ללמידת הנושא, שבה היו דמויות מפתח דתיות, פוליטיות וחברתיות, ובראשה עמד חברי, יו"ר הסוכנות היהודית דאז, נתן שרנסקי. בתום שנים של דיונים הציעה הוועדה את מתווה הכותל, שבמסגרתו היה מוכפל שטחה של רחבת התפילה השוויונית – והיא הייתה זוכה לכניסה בולטת וגלויה יותר.
המתווה גם היה מאפשר לאישי דת לא-אורתודוכסים להשתתף בניהול המתחם. תחילה אומץ המתווה בידי ממשלתו של בנימין נתניהו, שכללה גם פוליטיקאים חרדים. ואולם עם היוודע דבר המתווה, הופעל לחץ ציבורי על הפוליטיקאים החרדים, בין היתר על ידי רבנים בכירים; הם משכו את תמיכתם בו – והוא קרס.
"ביטול ההסכם הוביל לעוינות מוגברת. יהודים לא-אורתודוכסים שביקרו בכותל הפכו מטרה לאלימות פיזית ומילולית גם בעת שהתפללו, רק משום שמנהגיהם שונים מאלה האורתודוכסיים"
זו הייתה נקודת שבר עבור קהילות יהודיות במקומות רבים בעולם, במיוחד בארה"ב, והיא הובילה להחרפת המתח בין יהדות התפוצות לישראל. מנקודת מבטי, לא זו בלבד שישראל החמיצה הזדמנות חשובה להושיט את ידה ליהדות התפוצות – ברובה המכריע לא-אורתודוכסית – ולהקים עבורה רחבת תפילה שוויונית והולמת בכותל, אלא שביטול ההסכם הוביל לעוינות מוגברת.

יהודים לא-אורתודוכסים שביקרו בכותל הפכו מטרה לאלימות פיזית ומילולית גם בעת שהתפללו. ראינו תמונות וקטעי וידאו איומים שבהם נשות הכותל ויהודים לא-אורתודוכסים אחרים הדפו מתקפות בידי קיצונים יהודים בעת שקיימו תפילות ראש חודש, רק משום שמנהגיהם שונים מאלה האורתודוכסיים.

מקור למתיחות מתמשכת

כיהודי פלורליסטי המאמין בכל ליבו בחשיבותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, וכמי שמודאג מאוד מהתרחקותו של הדור הצעיר של יהודים אמריקנים מישראל, אני יכול להעיד כי תמונות כאלה משפיעות לרעה על תחושת השייכות לישראל ועל הזיקה אליה בקרב רבים מיהודי התפוצות.
הגישה הפתוחה שגילתה בתחילה ממשלתו של נפתלי בנט ביחס למתווה הכותל, הייתה שינוי מבורך לאחר שנים של מתיחות. יישום המתווה עשוי היה להוות צעד חשוב לעבר הכרה רחבה יותר בכך שהזהות היהודית היא רבת-פנים, וכי יש בה מקום למגוון רחב של אמונות ומנהגים. בזמן שבו הכותל מהווה מקור למתיחות מתמשכת, יהיה זה מאכזב מאוד אם הממשלה תיכנע לקולות קיצוניים במקום לעמוד מולם. בהיעדר פתרון, אנו צפויים למתיחות רבה יותר עם יהודי העולם, ואולי אף להסתה ולאלימות בשטח, למרבה הצער.
ג'ונתן גרינבלטג'ונתן גרינבלטצילום: הליגה נגד השמצה
אני מפציר בראש הממשלה ובממשלתו לשקול מחדש את דחיית מתווה הכותל, ולהתקדם במהרה ליישומה של התוכנית החשובה הזו. הדבר יעביר מסר חד-משמעי ליהודים בישראל ובתפוצות שלפיו איש איננו מחזיק במונופול על היהדות – וכולם יכולים להתפלל באתר המקודש לה, הכותל.
הכותב הוא המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה
פורסם לראשונה: 16:58, 22.12.21