ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים הפך בימים האחרונים למבצר, מאחר שמשפחת נתניהו לא יכולה להיכנס למעון הרשמי ברחוב בלפור בעיר שנמצא בשיפוצים יסודיים. הבית, שמאז השבעת הממשלה הפך למעונו הרשמי של נתניהו, עבר התאמות ושינויים רבים, והשכנים מתלוננים: "שיירת ראש הממשלה עוברת עם כל הסירנות, מעירה את כל הילדים, גם אם זה ב-22:00 בלילה".
בתגובה שפורסמה הערב (חמישי) מטעם לשכת נתניהו נכתב כי ראש הממשלה "הנחה את גורמי הביטחון לעשות את כל המאמצים כדי שלא לפגוע באורח החיים של שכניו בירושלים. יצוין כי ראש הממשלה היה מעתיק את מגוריו מדירתו ברחוב עזה אל המעון הרשמי בבלפור, אך לצערנו, באופן מדהים, ממשלת לפיד ובנט לא עשתה דבר במשך שנה וחצי כדי להשמיש את המעון בבלפור שחלקו הפנימי פונה כליל ולא נעשה דבר כדי להכינו למגורים".
על-מנת שהבית ברחוב עזה יעמוד בקריטריונים של מעון ראש הממשלה, ברחוב הוצבו שלוש עמדות בדיקה וגדר ברזל הונחה לכל אורך הבית. בנוסף, הוצבו במקום אבני שפה, נבנה אוהל בכניסה לבית ונתלו וילונות הסתרה. מאבטחים מפטרלים במקום והרחוב נחסם כמה פעמים במהלך היום לדקות ארוכות, בכל פעם שנתניהו יוצא מהבית או חוזר אליו. עמדות השמירה חוסמות חלק מהמדרכה ומקשות על מעבר הולכי רגל, בעיקר על אימהות עם עגלות תינוק. השכנים מתלוננים שהרחוב הפך למבצר, וכי חסימת הרחוב משבשת להם את החיים ומקשה עליהם.
4 צפייה בגלריה
אבטחה סביב ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו
אבטחה סביב ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו
אבטחה סביב ביתו של ראש הממשלה נתניהו. השכנים מתלוננים שביתו הפך למבצר
(צילום: אלכס גמבורג)
רחוב עזה בשכונת רחביה הוא רחוב מרכזי שבו עוברת גם לא מעט תחבורה ציבורית והוא עמוס ברוב שעות היום. כששיירת ראש הממשלה מגיעה למקום, הדבר נהפך למסובך יותר. לוי ליטבין, תושב השכונה, סיפר ל-ynet כי "יש תחושה שמי שגר ברדיוס של בית ראש הממשלה ושל הנשיא כאילו בחר לחיות בקריית הממשלה".
העבודות בבית נעשו בתיאום בין שב"כ ומשרד ראש הממשלה לבין עיריית ירושלים, במטרה לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים. המאבטחים במקום גם הונחו להקפיד על אדיבות, ומביקור שם נראה שאכן יש מאמץ לא למרר את חיי התושבים, אם כי ברור לכולם שקיימים אילוצים אובייקטיביים.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
משפחת נתניהו. לא יכולה להיכנס למעון הרשמי שנמצא בשיפוצים
(צילום: רויטרס)
תושב השכונה ליטבין הוסיף כי "כל האנשים החמושים הם מטרד בפני עצמו. מדוע אני צריך להסביר למה יש אנשים עם נשק וחליפות לילדים בני שלוש וחמש? למה לחשוף אותם לזה? רחוב עזה פקוק בטירוף גם ככה, זה עורק ראשי. אין עוד דרכים לצאת מהבית הזה חוץ מלרחוב עזה. זה ממש דופק את החיים. התחושה היא שאף אחד לא מתקשר, אף אחד לא מתנצל, אף אחד לא מתחשב".
יוסי וולפסון, גם הוא תושב השכונה, חושב שהחיים בה עברו שינוי. "אנחנו חוששים שיחסמו סופית את המדרכה בצד של הבית. הרבה פעמים חוסמים גם את מפרץ האוטובוס הסמוך. מה שמטריד בעיקר שזו רק ההתחלה. ראינו איך במתחם של בלפור דברים התפתחו. לשים פה מבצר צבאי שחוסם את הרחוב זה נזק גדול לחיים האורבניים בשכונה. יש הבדל אם הם ברחוב המרכזי או ברחוב צדדי כמו בלפור. לא יכול להיות שחיי היומיום ברחוב המרכזי של השכונה ייעצרו". חיים אשר, בעל ירקנייה ברחוב עזה, מרגיש את השינוי: "יש בלגן, מלא שב"כניקים שמסתובבים פה. אבל יש לנו ברירה? הכי טוב שהיו משכירים לו וילה מבודדת בהרי יהודה וגמרנו".
למרות תלונות התושבים על שיבוש חיי היומיום שלהם, יש גם מי שאינו מפריז בהשלכות של המציאות החדשה על השגרה שלו. יונתן שטיינמן, עובד בחנות גלידה ברחוב עזה, אמר: "אני חושב שזה לא כזה נורא מה שקורה. אם צריך לשפץ את הבית בבלפור אז מה נעשה? לפעמים נחסם הכביש לכמה דקות אבל אפשר לחיות פה". מאיר עמוס, מנהל סופר ה"פילבוקס" ברחוב, הוסיף: "אנחנו כבר די רגילים לתנועה כאן. יש קצת עומס בבוקר, אבל בסוף התרגלנו לשגרת החיים. נעבור את זה".
4 צפייה בגלריה
המצור הוסר מבלפור
המצור הוסר מבלפור
המעון הרשמי בבלפור לפני שהחלו השיפוצים
4 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
"לא יכול להיות שחיי היומיום ברחוב המרכזי של השכונה ייעצרו". הבית ברחוב עזה
(צילום: עמית שאבי)
המצב הנוכחי צפוי להימשך לפחות שנה וחצי עד להשלמת שיפוץ המעון ברחוב בלפור, שם הבית כולו מפורק. נתניהו הנחה, מיד עם כניסתו לתפקיד, לבדוק אם ניתן להאיץ את העבודות ולהקדים את הכניסה לבלפור, וביקש לעבור לשם כמה שיותר מהר.
מעיריית ירושלים נמסר כי "האחריות לאבטחת בית ראש הממשלה היא תחת משרדו ובהנחיית היחידה לאבטחת אישים. בתיאום של הגופים ועיריית ירושלים נשמר מקום להולכי רגל ונגישות במרחב הציבורי המדובר".
בחודשים האחרונים, עוד לפני הבחירות, משרד ראש הממשלה הוציא כמעט 300 אלף שקלים על עבודות שבוצעו בביתו של נתניהו. העבודות בוצעו לקראת כניסתה של משפחת נתניהו אל הבית ברחוב עזה, ולאחר סיור של נציגי שב"כ הומלץ להחליף את החלונות בבית. לנוכח התנגדות משפחת נתניהו, תוקנו החלונות הקיימים, בוצעו עבודות איטום והותקנו וילונות ומחיצות.
את ההוצאה הכספית הגדולה אישר מי שהיה המנכ"ל הקודם של משרד ראש הממשלה בתקופת נפתלי בנט, יאיר פינס. במסמך פומבי שפורסם באתר החשב הכללי, נכתב כי משרד אדריכלים קיבל 7,000 שקלים לטובת החלפת חלונות בביתו של נתניהו.
ממשרד ראש הממשלה נמסר אז בתגובה: "העבודות בוצעו בהתאם להנחיות שב"כ. העלויות של העבודות שבוצעו, מתוקף ההצעה הזולה ביותר מבין מספר הצעות שהתקבלו, משקפות את מורכבות העבודה. מדובר בהליך פירוק והרכבה של רצף חלונות ממוגנים במשקלים כבדים (לצורך תיקון ליקויי איטום) וחלונות מרפסת רחבת היקף, שגם הגג שלה עשוי מזגוגיות ממוגנות שדרשו טיפול. בנוסף, נעשו עבודות נרחבות על גג המבנה ומחוץ ובתוך הבית לטפל בנזקי הנזילות שנבעו מאותם ליקויים, הכל על ידי קבלנים שנדרשים לסיווגים ומגבלות אבטחתיות רבות. האלטרנטיבה של החלפת החלונות הייתה יקרה משמעותית ובסופו של דבר גם נשללה על ידי המשפחה".
פורסם לראשונה: 22:09, 04.01.23