ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שחיסלה את חסן סיאד חודאי, בכיר משמרות המהפכה, שנורה למוות בתחילת השבוע בטהרן. כך דיווח אמש (רביעי) ה"ניו יורק טיימס" מפי גורם מודיעיני המעורה בפרטי השיחות בין ירושלים לוושינגטון. במערכת הביטחון קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית. גורמי ביטחון אמרו הלילה ל-ynet כי יידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארה"ב ממעורבות בפעולה.
במערכת הביטחון, נציין, עוקבים בדריכות אחרי איומי הנקמה הרשמיים של איראן לאחר החיסול. החשש הוא כעת שהפרסום יסמן בצורה משמעותית יותר יעדים ישראליים כמטרות לנקמה.
בתוך כך, אמש דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים" על הרוג ופצוע ב"תקרית תעשייתית", כלשונם, במפעלים באזור פרצ'ין. הבוקר דווח בסוכנות הידיעות "פארס" כי ההרוג הוא מהנדס, והוא נהרג במרכז מחקר ביטחוני בבסיס הצבאי פרצ'ין. גורמי ביטחון במערב חושדים שבאותו בסיס ערכה איראן לפני יותר מעשור ניסויים הקשורים לתוכנית פיתוח הנשק הגרעיני שלה. איראן מנעה מפקחי סבא"א במשך שנים לבקר במתקן. ב-2014 דווח על פיצוץ ושריפה ליד הבסיס, השוכן כ-30 קילומטרים מטהרן, ואז דווח כי שני בני אדם נהרגו. על פי הדיווחים באותה העת, הפיצוץ אירע ביחידה לייצור חומרי נפץ שליד הבסיס.
6 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חסן סיאד חודאי שחוסל בטהרן
6 צפייה בגלריה
בסיס פרצ'ין
בסיס פרצ'ין
בסיס פרצ'ין
(צילום: Google Earth, GeoEye)
לפי הדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, ישראל עדכנה את האמריקנים שחיסולו של חודאי נועד להזהיר את איראן מפני המשך פעילות יחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה. היחידה, כך אמרו ל"ניו יורק טיימס" גורמים ישראלים צבאיים, ממשלתיים ומודיעיניים, אחראית לחטיפות אזרחים - ישראלים וזרים - ולהתנקשויות בהם ברחבי העולם. ב-ynet נחשפה השבוע רשימת ניסיונות ההתנקשות שבהם היה מעורב חודאי.
חודאי, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים ישראלים, היה סגן מפקד יחידה 840 - והיה מעורב בתכנון פעולות נגד זרים וישראלים. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
מנגד, שני בני אדם המקושרים למשמרות המהפכה של איראן תיארו כי לחודאי היה תפקיד אחר לחלוטין. לדבריהם, הקולונל שחוסל בטהרן השבוע היה מומחה לוגיסטי שעשה תפקיד מכריע בהעברת טכנולוגיית הרחפנים והטילים לסוריה ולארגון חיזבאללה בלבנון. הם הוסיפו כי חודאי שימש יועץ למיליציות הפרו-איראניות בסוריה, שזוכות לאימונים ולנשק מהרפובליקה האיסלאמית.
את חודאי, עוד צוין, לא הקיפו מעגלי אבטחה כפי שמקובל באיראן בכל הנוגע לבכירים בצבא. אולם לפי ה"ניו יורק טיימס", סימנים אחרים העידו כי הוא היה בכיר בכוח קודס. בכירים בכוח, כך נכתב, נוטים להשתמש בכינויים במדינות שבהן הם פועלים. ערוץ טלגרם המזוהה עם משמרות המהפכה טען כי חודאי היה מוכר בשטח בתור "קולונל שֶׁקַּר", המילה צייד בפרסית.
6 צפייה בגלריה
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלווייתו של חסן סיאד חודאי בטהרן, השבוע
(צילום: AFP)
התוכנית להתנקשות בחודאי החלה להירקם ככל הנראה ביולי אשתקד, אז איכר בשם מנסור רסולי נחטף על אדמת איראן. הסברה היא שמשמרות המהפכה גייסו את רסולי כמתנקש, וחוטפיו ביקשו לגלות מידע על מבנה הפיקוד של יחידה 840, שישראל טוענת שחודאי הנהיג, בנוסף להעברת מסר לאיראן להפסיק את פעילותה של היחידה. הוא שוחרר לאחר חקירתו, והדבר פורסם בתחילת החודש. כמה ימים לאחר מכן, הטלויזיה האיראנית פרסמה סרטון חדש של רסולי, בו הוא מכחיש את מעורבותו בפעילות משמרות המהפכה.
חודאי בן ה-50, נזכיר, נורה לפי הדיווחים באיראן כשישב במכוניתו בסמטה ליד ביתו בשעות הצהריים של יום ראשון האחרון. בדיווחים נטען ששני החמושים שהיו רכובים על אופנוע ירו בו חמש פעמים לפני שנכנס לחניה בביתו במזרח טהרן. איש לא לקח אחריות על החיסול, וגם באיראן טרם הפנו אצבע ישירה לעבר ישראל. משמרות המהפכה רמזו לכך כאשר הגדירו את החיסול כ"פעולת טרור" שהאחראים לה הם "גורמים שקשורים ליוהרה העולמית" – אחד המונחים שבהם משתמשת איראן לתיאור ארה"ב וישראל.
6 צפייה בגלריה
מנצור רסולי
מנצור רסולי
מנסור רסולי, שטען כי נחטף ועונה
החיסול ביום ראשון הזכיר כמה וכמה חיסולים קודמים שבעבר איראן האשימה את ישראל באחריות להם: מאז 2010 חוסלו לפחות שישה מדענים ואנשי אקדמיה באיראן, וכמה מהם נורו למוות על ידי חמושים שרכבו על אופנוע. אותם חיסולים נועדו לפי ההערכות לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית: האחרון והדרמטי ביותר שבהם היה חיסולו בנובמבר 2020 של מי שנחשב לאבי תוכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, שלפי דיווחים חוסל באמצעות מכונת ירייה שהופעלה מרחוק.
אף שטרם נקבו בגורם הישיר שאחראי לחיסול, באיראן הבטיחו נקמה. יממה לאחר החיסול כבר הבטיח הנשיא איברהים ראיסי שארצו תנקום באחראים. גם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי סיפק הבטחה דומה, אם כי הוא רמז שהתגובה הזו עשויה להגיע שלא באופן מיידי. "התגובה של איראן לכל איום ופעולה תהיה חריפה", אמר סלאמי בשיחה עם כתבים במהלך ההלוויה של חודאי. "אבל אנחנו נהיה אלו שנקבע איך ומתי – ובאילו נסיבות. אנחנו בהחלט ננקום באויבים שלנו", הוסיף.
המשתתפים בהלווייתו של חודאי קראו שלשום קריאות בגנות ישראל ובגנות ארה"ב. בין היתר צעקו "מוות לישראל", ובאחד השלטים שהניפו נכתב, על גבי סמלי המוסד וה-CIA: "איראן היא קורבן של טרור". בשלט נוסף שהונף בצעדה תואר חודאי כ"שהיד", לצד הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בעיראק ב-2020 בהפצצה אמריקנית.
בתמונות ששידרה הטלוויזיה הממלכתית באיראן נראו ההמונים מניפים אגרופים באוויר, ורבים מהם ניסו להגיע קרוב ככל האפשר ולגעת בארון הקבורה של הקצין, שנישא על גבי משאית. הארון היה עטוף בדגל איראן ועוטר בפרחים. בתמונות נוספות, לפני תחילת הצעדה אל בית הקברות המרכזי בטהרן, נראו בני משפחתו, בהם נשים ואחד מבניו הקטנים, בוכים בכי מר מעל הארון. "אנחנו רק רוצים נקמה", אמרה אחת הנשים בשיחה עם סוכנות הידיעות AP. "האויבים חייבים לדעת שאנחנו נאמנים לשהידים, ושהדם שלהם יקר לנו".
פורסם לראשונה: 23:23, 25.05.22