3 צפייה בגלריה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
העבודות לחישמול הרכבת
(צילום: רכבת ישראל)
במסגרת העבודות לחשמול הרכבות צפויים החל מהחודש הבא שינויים בתנועת הרכבות בדרום הארץ. אם לא יהיו דחיות נוספות, ב-13 בנובמבר מתוכנן להיפתח קו חשמלי חדש שיחבר בין הנגב המערבי - מאשקלון ואשדוד - ועד לערי השרון. הפתיחה תוביל לכך שתדירות הרכבות תוחזר לארבע רכבות בשעה והנסיעה מרובת התקלות בדיזל תוחלף בנסיעה שקטה ומזהמת פחות באמצעות חשמל. כמו כן, כל ההגבלות על הקו יוסרו לנוכח סיום העבודות והוא ישוב לפעול במתכונתו המלאה גם בשעות הערב ובסופי השבוע.
בזמן העבודה על חשמול הרכבת, יהיו שינויים בתנועת הקו שיוצא מתל אביב לבאר שבע ועובר דרך לוד, מזכרת בתיה, קריית מלאכי ולהבים, ובשל כך יופעלו שאטלים בין רחובות ללוד. הקו השני שנמצא במוקד העבודות הוא קו הנגב המערבי, וגם בו יורגשו השיניים. במקום נסיעה מבאר שבע לתל אביב דרך נתיבות, אופקים, שדרות אשקלון ואשדוד, הנוסעים מדרום יצטרכו לנסוע ברכבת דיזל עד לאשקלון ושם יחליפו לרכבת חשמלית. ברכבת מבטיחים שמשך ההמתנה לרכבת המחליפה יעמוד על כ-10 דקות בממוצע.
במסגרת תכנית החשמול אישרו מוסדות התכנון את התוכניות של הרכבת עד אשקלון. בדיונים שנערכו בשנים האחרונות הוחלט במשרדי הממשלה שלא לתקצב את המשך חשמול הקו דרומית לאשקלון, וכאמור תוכנית זו צפויה לעבור אישור בקרוב.
3 צפייה בגלריה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
(צילום: רכבת ישראל)
בימים האחרונים התעוררה מחאה ברשתות החברתיות מצד תושבי האזור שקראו לבטל את ההחלפה. תושבים בדרום טוענים כי פיצול הקו מאריך ומסרבל את הנסיעה, וההחלפה תקשה מאוד על נוסעים עם מוגבלות. ברכבת בוחנים אם ניתן להסיע רכבת ישירה אחת בשעה באמצעות קו פרברי שקיים היום מבנימינה לאשקלון ולהאריך אותו עד לבאר שבע - אך לא בטוח שניתן להוציא זאת לפועל.
פיצול הקו, טוענים התושבים בדרום, מאריך את הנסיעה ומסרבל אותה לנוכח הצורך להחליף רכבת- החלפה שגם מקשה מאוד על אנשים עם מוגבלות. יחד עם זאת, בפיצול הקו יש גם יתרון. תושבי הצפון למשל סובלים מעבודה על הקו כולו בין חיפה וכל תחנות הביניים ועד לתל אביב. ולכן דווקא הפיצול הכפוי במקטעי העבודה יכול להבטיח שירות רכבתי, גם אם הוא נחות ביחס לשירות שניתן לפני ביצוע העבודות והוא כולל המתנה והחלפה.
ירון סמימי, פעיל חברתי מהנגב, קבל על כך שהרכבת הנחיתה את השינויים על הציבור מבלי לשתף אותו - וגרמה לדיסאינפורמציה ולחוסר ודאות. "אנחנו מצפים שיתנהלו מולנו בשקיפות ושיתנו טווח אופטימי וגם טווח פסימי לביצוע העבודות, אבל אנחנו דורשים שיתנו לנו מידע רציני ומפורט: מה המקטעים שעובדים עליהם וכמה זמן זה ייקח", אמר. "ההחלפה תבוצע ברציף אחר וזה יקשה על אנשים עם מוגבלות ואנשים מבוגרים. כולנו בעד החשמול ומבינים את המשמעות אבל זה חייב לבוא בשיתוף עם הציבור".
לדבריו, "ההחלטה מצטרפת לסדרת החלטות שנעשו לאחרונה שפגעו בתושבי הנגב המערבי. אנחנו מדברים על 200 אלף תושבים מנתיבות, שדרות, אופקים, המושבים והקיבוצים. בגלל העבודות, בשנה האחרונה ביטלו לנו גם את רכבות הלילה ורכבות סוף השבוע. גם הרכבות המהירות בשעות העומס הופסקו, מה שהאריך את הנסיעה למרכז הארץ בחצי שעה. חשבנו שחזרנו לשגרה - אבל השינויים באו בהפתעה".

שינויים בתנועת הרכבות גם במרכז ובשרון

במקביל לעבודות בדרום, בימים אלו מבוצעות עבודות להקמת הרכבת הקלה להקמת מעבר תת-קרקעי של המסילה בין תחנות הרכבת הכבדה בתל אביב האוניברסיטה ובני ברק. לצורך הפרויקט פורקו המסילות ולכן מאתמול ועד 19 באוקטובר הופסקה תנועת הרכבות בין תחנת האוניברסיטה ועד לתחנת רעננה, כך שהמשמעות היא שלמשך שבועיים התחנות ברעננה, הוד השרון סוקולוב, כפ"ס נורדאו, ראש העין צפון, פ"ת, ובני ברק ייסגרו. בזמן הזה תפעיל הרכבת שאטלים בין התחנות.
3 צפייה בגלריה
רציפים ריקים בתל אביב
רציפים ריקים בתל אביב
תחנת האוניברסיטה
מהרכבת נמסר בתגובה כי "פרויקט החשמול הינו פרויקט לאומי ומטרתו היא שיפור השירות הרכבתי באמצעות הפעלת רכבות חשמליות חדישות, ירוקות לסביבה, ושקטות. הפרויקט מבוצע בהדרגה בקטעי המסילה ברחבי הארץ, כאשר במהלך תקופת ביצוע הפרויקט חלים שינויים זמניים בזמני ומסלולי הנסיעה, בהתאם להשלמת תשתיות החשמל על המסילה. בהתאם לתכנון הפרויקט, אשר אושר ותואם עם משרד התחבורה, תחל בשבועות הקרובים הפעלתו של הקו החשמלי בין הרצליה לאשקלון (דרך תחנות טבעת השרון), בעוד שבשלב זה תחנות אופקים, נתיבות ושדרות תמשכנה לקבל שירות באמצעות רכבות דיזל, וצפויות לעבור חישמול בשלב מתקדם יותר של הפרויקט.
"עד לסיום השלב הנוכחי בפרויקט החשמול, יתבקשו נוסעי התחנות האלו לבצע החלפת רכבות בתחנת אשקלון, אשר תאריך במספר דקות ספורות את זמני הנסיעה, זאת כאמור באופן זמני, עד השלמת תשתית החשמול בקו, אשר בימים אלו נידונה בוועדה לתשתיות לאומיות (וות"ל). מרגע אישור הוות"ל, עבודת חשמול המקטע שבין אשקלון לבאר שבע תיערך כשנה וחצי. לצד זאת, בשל הפעלת הקו באופן מלא בין הרצליה לאשקלון, יוארכו משמעותית שעות הפעילות בכל תחנות הקו, וכן תופעלנה רכבות בימי שישי ומוצאי שבת, דבר שישפר את השירות הרכבתי לאזור הנגב המערבי".