קשה לי להחליט אם נהניתי יותר לצלם באמצעות פולארויד גו (Polaroid Go) החדשה - או לצלם אותה. מצד אחד, אין ספק שיש משהו מהנה בחוויית הרטרו המאוד אנלוגית של מצלמת פולארויד בשנת 2021. מצד שני, הטרחה שמתלווה לשימוש בפולרואיד אינה מבוטלת. ואילו על היותה של המצלמה הזו גאדג'ט חמוד ופוטוגני להפליא אין עוררין.

מרגישים נוסטלגיים?

2 צפייה בגלריה
פולארויד גו
פולארויד גו
מצלמת פולארויד גו. אינסטנט קאמבק
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אך לפני הכל, קשה שלא להתפעל מסיפורה של המצלמה הזו והחברה שמאחוריה. הפולרואיד שפיתחה את ה-Go אינה אותה החברה שהייתה ידועה במצלמות המיידיות שלה במאה הקודמת. זו פשטה רגל מזמן, ולאורך חלקים ניכרים משני העשורים האחרונים המותג "פולארויד" עבר ברישיון למרבה במחיר. ראינו מסגרות תמונה של פולרואיד, טלוויזיות של פולרואיד ואפילו סמארטפון פולרואיד, שבינם לבין החדשנות של החברה המקורית לא היה כלום.
הגאולה של פולארויד הגיעה מכיוונה של חברה הולנדית שהחלה את דרכה ב-2008 כיצרנית של פילם למצלמות הישנות של החברה, והמשיכה בייצור מצלמות משלה. ב-2017 קנתה החברה, שהייתה ידועה עד כה כ-Impossible Project, את הזכויות על המותג פולארויד. שני עשורים של פולארויד כמותג מדבקה הגיעו לסיומם, ובמקומם התחלנו לקבל מצלמות חדשות. בשנה שעברה הושקה Polaroid Now, שהשתמשה באותו הפילם הקלאסי של המצלמות הוותיקות ונראתה כמו גרסה מודרנית שלהן, ואילו השנה אנחנו מקבלים את ה-Go - מצלמת אינסטנט קטנטנה שמחירה 499 שקלים.

שני כפתורים וזהו

ה-Go, כאמור, זעירה, ועל פניו מאוד פשוטה. יש לה מסך שסופר לאחור את מספר התמונות שנשארו במחסנית הפילם, ועל גופה שני כפתורים בלבד: האחד מצלם, והשני מאפשר לכם להדליק ולכבות את הפלאש, להיכנס למצב של חשיפה כפולה, או לשים טיימר של 9 שניות. הצד הקדמי של העינית משמש גם כמראה לצילומי סלפי.
חשוב להדגיש, השנה היא אולי 2021 אבל זו עדיין מצלמה אנלוגית לגמרי. חיבור ה-USB שלה מיועד אך ורק להטענה. רוצים לצלם? נא לשים מחסנית של 8 תמונות. העינית? היא בכלל לא עוברת דרך העדשה, אלא פשוט חלון, כך שצריך להתרגל שמה שאתם רואים בה נמצא קצת למעלה ושמאלה ממה שהתמונה הסופית תציג. היא כן אוטומטית לגמרי מבחינת הצילום: לא תוכלו לקבוע גודל צמצם או חשיפה - את אלה המצלמה תקבע לבד.
החידוש הגדול ביותר כאן זה הפילם. פולארויד פיתחה פילם קטן יותר, 67x54 מ״מ גודל כולל המסגרת, כשהתמונה עצמה היא כ-45 על 45 מ״מ. זה קצת יותר ממחצית גודל התמונה של תמונת פולארויד רגילה. חבילה של 16 תמונות (שתי מחסניות) תעלה לכם 99 שקלים, בהשוואה ל-149 שקלים שתתבקשו לשלם על 16 תמונות פולארויד רגילות. אז מחיר הצילום ב-Go אולי עדיין גבוה, אבל פחות.
2 צפייה בגלריה
פולארויד גו
פולארויד גו
מזעור של טכנולוגיה ותיקה. מצלמת פולארויד גו
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
הבעיה העיקרית של Go אופיינית לכל המצלמות מסוגה. הן צריכות הרבה מאוד אור כדי לייצר תמונות בהירות. לפעמים הפלאש מספיק, אבל כל הניסיונות שלי לצלם במשרד בשעות היום, עם תאורה פועלת ואור יום שנכנס דרך החלונות, הניבו תמונות כהות מדי. ככה זה במצלמות פולארויד, הן מותאמות בעיקר לשימוש בחוץ או ליצירת צילומים אמנותיים בהם משחקי אור וצל הם העיקר. וגם אז, היכונו להרבה מאוד ניסוי וטעייה.
אפשר להפסיק להתייחס לבעיה הזו כאל בעיה בכלל. התמונה חשוכה מדי? בסדר, ככה זה בפולארויד. זה לא אינסטגרם, לא הכל חייב להיות מושלם ועם הפילטר הכי מחמיא. מדובר בטכנולוגיה אנלוגית ותיקה, שמפיקה תוך דקות תיעוד פיזי של זכרונות וחוויות. הצבעים לא מדויקים? נכון, אבל אולי זה בעצם מגניב יותר ככה.

לאט לאט

הדבר האחד שבכל זאת קשה לי להתרגל אליו הוא המהירות. בניגוד ל-Instax המהירה יותר, תמונות פולארויד עדיין צריכות 10-15 דקות, עדיף במקום חשוך, כדי להתפתח כמו שצריך. אז אם אתם הולכים עם החברים לים, זה לא שתוכלו לצלם ולהסתכל ביחד איך תוך דקות הפילם הופך לתמונה. במקום זה, תצטרכו לצלם, לחכות כמה שניות בזמן שהכיסוי המגן עדיין על התמונה שיצאה, להוציא אותה מתוך הכיסוי (שנגלל פנימה לתוך המצלמה) ולהחביא אותה מהר לכרבע שעה. הטרחה שהזכרתי בתחילת הכתבה? הנה היא. והיא מהותית.
האם היכולת לצלם תמונות אינסטנט זעירות במצלמה חמודה שווה לכם 499 שקלים? אם כן, ואם אתם מבינים את החסרונות והשגעונות שלה, פולארויד גו תספק לכם חוויה מצוינת. כפולארויד, היא סוג של קסומה - מזעור של טכנולוגיה ותיקה בלי לוותר על מה שהפך אותה לייחודית. רק אל תצפו לתמונות איכותיות יותר. למשימה הזו אפילו הטלפון של פולארויד יותר טוב.