בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים

אל תוותרו על החלומות שלכם, כי שום דבר אינו בלתי אפשרי. המשפט, שאולי הכי מאפיין את העולם המודרני, מקבל משמעות סמלית אפילו יותר כשמדברים על שילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. עבורם, שנתקלים מדי יום בקירות ומחסומים, הרבה חלומות שקשורים לקריירה, נראים במציאות כבלתי אפשריים.
את ספיר בנימין (30) אנחנו פוגשים במסדרונות המערכת של אתר החדשות ynet בראשון לציון. הוא יושב בשורה הנחשקת של העורכים – אלו שהמערכת לא זזה בלעדיהם. אך הדרך אל הג'וב שכל כך רצה לא הייתה פשוטה.
3 צפייה בגלריה
ספיר בנימין
ספיר בנימין
ספיר בנימין
(צילום: שאול גולן)
"מגיל צעיר הייתה לי תשוקה גדולה לספרות וכתיבה", מספר ספיר, "אני לא זוכר תקופה שבה כתיבה והתעסקות בטקסטים לא היו חלק מהחיים שלי", הוא מוסיף.
ספיר לא לבד. האהבה הגדולה למילה הכתובה הביאה את ספיר ועוד כעשרים צעירים מוכשרים לקורס העיתונות והיח"צ של פרויקט "שווים בתעסוקה", שיתוף פעולה של קבוצת "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ועמותת "שווים". בקורס עברו הצעירים הכשרה בעיתונות על שלל גווניה וכיום חלק מאותם הצעירים, שכל אחד ואחת מהם מתמודדים עם מוגבלות שונה, החלו לעבוד בתחום.
ספיר מתמודד עם מחלה אוטואימונית שהתפרצה בגיל 15. "זה מתבטא בניוון שרירים בכפות הידיים, באצבעות וברגליים. כדי ללכת רגיל פחות או יותר אני נעזר בסדים, הם כמו כיסא הגלגלים שלי", הוא אומר, "אחת הבעיות הכי גדולות שלי בחיפוש עבודה הייתה האם בכלל לחשוף את העובדה שאני נכה. כי בדרך כלל לא רואים עליי את זה. למרות שחשבתי שזאת לא תהיה בעיה בעבודות משרדיות, לפחות זה מה שחשבתי, היה מאוד בעייתי חיפוש העבודה".

מקורס עיתונאות למבזקן

לאחר כשנה של חיפוש עצמי, שמע ספיר על הקורס של "שווים בתעסוקה", קורס שכדבריו: "הגיע משמים". ספיר מספר שבקורס למד תחומים שונים בתקשורת, בין אם מצולמת, תחקירנות ועריכה.
3 צפייה בגלריה
ספיר בנימין
ספיר בנימין
"מגיל צעיר הייתה לי תשוקה גדולה לספרות וכתיבה"
(צילום: שאול גולן)
איך הקורס עזר לך?
"היחס בקורס היה נורא חשוב. כי הנכות כרוכה, בשבילי לפחות, בהרבה חוסר ביטחון והרבה תהיות: "האם אני צריך לחשוף את עצמי? האם יקבלו אותי? האם זה ישפיע לרעה?" אבל הקורס של "שווים בתעסוקה" לקחו בחשבון ומראש את העובדה שאנחנו נכים ודאגו להבהיר לנו שיש עבודות שמתאימות לנו. אנחנו רואים אתכם. כל אחד פה התקבל בזכות כישרון ואתם בהחלט יכולים להגיע, להתקבל ולהצליח. הרגשתי שבנוסף להכשרה המקצועית, הקורס חיזק אצלי את הביטחון העצמי והערך שלי".
את תרגילי העריכה שניתנו במהלך הקורס ביצע ספיר במקצועיות רבה, וכך – מנחי הקורס הציעו לו להגיש מועמדות לחממה של ynet, תכנית ייעודית להכשרת עורכים. לאחר כחודש אינטנסיבי של לימודית והתנסות פרקטית, ספיר בנימין התקבל לאתר ynet כמבזקן.

"אני חושב שדעות קדומות זה דבר שלא בהכרח נובע מרוע"

אמנם ספיר מגשים את חלומו ועוסק מדי יום בטקסטים אך מאחורי החיוך חשוב לו להדגיש את המורכבות. "אני חושב שהדבר הכי חשוב הוא לא להיבהל מהמילה 'נכה'. יש ספקטרום מאוד רחב של נכויות והאופן בו הנכות משפיעה על החיים של הבן אדם. כשאנשים שומעים שיתוק מוחין והם אוטומטית חושבים על המקרה הכי גרוע של אדם שמרותק לכיסא גלגלים ולמעשה אותו אדם שסובל משיתוק מוחין הוא נראה רגיל לגמרי ויש לו רק בעיה קטנה ביד. אני חושב שדעות קדומות זה דבר שלא בהכרח נובע מרוע, זה דבר טבעי. אבל אני חושב שהדבר הכי חשוב הוא לתת צ'אנס".
3 צפייה בגלריה
ספיר בנימין
ספיר בנימין
"הכי חשוב לא להיבהל מהמילה 'נכה'"
(צילום: שאול גולן)

איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?
ספיר משתף שיותר מכל הוא חיפש יציבות. "אני אוהב את העבודה כאן, אני מרגיש שזה המקום שלי והייתי שמח להישאר כאן ולהתפתח. מבחינתי, ב-15 שנה הבאות".
איזו עצה היית נותן לצעירים שמתמודדים עם דברים דומים?
"אני יודע שהמצבים ממש שונים וזה יכול להשפיע באופן נורא גדול, נורא חמור, אבל הדבר הכי טוב שאפשר לעשות בסופו של דבר זה להעז ולנסות ולתת לחיים צ'אנס".
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים
פורסם לראשונה: 07:30, 06.05.22