שנים ארוכות של הבטחות - ודבר לא קורה: הסכנה שבנסיעה בכביש הערבה ידועה לכל, אתמול (שבת) איבדו ארבעה בני אדם את חייהם בהתנגשות חזיתית בין רכב פרטי לבין רכב מסחרי - אבל גם כעת עדיין אין מימון להרחבתו ולבניית גדר הפרדה לכל אורכו. באזור התאונה הפגינו נגד הממשלה שכבר לפני יותר מ-15 שנה הבטיחה להרחיב את הכביש. "די להרוגים, להרחיב את כביש 90", קראו והוסיפו: "תתבייש ממשלת ישראל".
בתאונה ליד גשר פארן בכביש 90 נהרגו שלושה תושבי מזרח ירושלים שחזרו מחופשה באילת - מוחמד עביד, בתו נור עביד והנכד דאוד שויקי, בן 4. בתאונה נהרגה גם אישה שהייתה ברכב השני. שני גברים נפצעו באורח בינוני ופונו במסוק לבית החולים סורוקה. במשטרה אמרו כי ממצאי החקירה הראשוניים מעלים שאחד מכלי הרכב סטה מהנתיב מסיבה שאינה ברורה, ופגע ברכב שהגיע מהכיוון הנגדי.
אחד הגברים שנפצע, תושב באר שבע, הוא עובד חברת חשמל שנפצע בעוטף עזה לפני כמה שנים מירי צלף פלסטיני. "הוא נהג אחראי. עם המון שעות בכביש", אמרו בני משפחתו. "מדובר בכביש נוראי. הוא והאישה שהסיע חזרו לבאר שבע מחופשה באילת. הם כמה חבר'ה שנסעו לבלות יחד".


7 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/יחידת חילוץ ערבה)
7 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
ארבעה הרוגים בהתנגשות חזיתית ליד גשר פארן
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/יחידת חילוץ ערבה)
7 צפייה בגלריה
דאוד יעקוב שויקי,מוחמד עומר עביד, נור עביד
דאוד יעקוב שויקי,מוחמד עומר עביד, נור עביד
הנכד דאוד, הסבא מוחמד והבת נור: שלושה מההרוגים בתאונה, תושבי מזרח ירושלים
בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90 בערבה, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020 - שם נמצא גם מושב פארן הסמוך לזירת התאונה - עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הקילומטרים עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון לעבודות, המוערך בסך של כ-2 מיליארד שקל.
שר התחבורה לשעבר ישראל כץ הבטיח ב-2018 להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר כץ שימש אחר כך כשר האוצר. המבקר ציין כי העומס בכביש הוחמר מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019 ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק ממנה ליד באר אורה, מה שהפך את ההגעה ברכב לעיר למהירה יותר מהגעה בטיסה.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה להוציא באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ, מה שעדיין יותיר כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת - ובהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה היום. גם יממה לאחר אותו פרסום אירעה תאונה באותו קטע שלא נמצא מימון להרחבתו, ובה נהרגה ליד עין יהב תמי בראל, תושבת מושב חצבה בת 65, חודשיים אחרי שבעלה דני נפטר.
7 צפייה בגלריה
הפגנת מאבק תושבי הערבה התיכונה להרחבת כביש הערבה
הפגנת מאבק תושבי הערבה התיכונה להרחבת כביש הערבה
הפגנה לאחר התאונה הקטלנית בכביש הערבה
(צילום: עופר נווה)
7 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בגשר פארן בערבה
זירת התאונה הקטלנית בגשר פארן בערבה
זירת התאונה בכביש 90
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
7 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים מהתאונה הקטלנית בערבה לסורוקה
פינוי הפצועים מהתאונה הקטלנית בערבה לסורוקה
פינוי הפצועים לסורוקה
(צילום: הרצל יוסף)
העבודות הצפויות, שעלותן נאמדת ב-300 מיליון שקל, יכללו בין היתר את הרחבת הקטע לשני נתיבים לכל כיוון במקום אחד, הוספת גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות בין כלי רכב בשני כיווני הנסיעה ובניית עמודי תאורה. את המימון להרחבת הקטע אישרה שרת התחבורה מרב מיכאלי. מאז 2011 הורחבו 48 קילומטרים מכביש 90 שמצפון לאילת בשני שלבים: תחילה עד יטבתה, ולאחר מכן נחנך קטע בן 11 ק"מ נוספים עד צומת קטורה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, כתבה אתמול בטוויטר: "הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90 הבוקר. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב ייצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכול כדי להוריד את מספר תאונות הדרכים".
כבר ב-2007 שר התחבורה דאז שאול מופז הבטיח שדרוג לכל אורכו של הכביש, אבל שנה אחר כך כבר הודו במשרד התחבורה שההצהרות היו "נמהרות" - ועד היום יותר מ-120 ק"מ נותרו מסוכנים. מומחים מעריכים כי כדי להשקיע בכביש הערבה ולהביא אותו לסטנדרט הגבוה ביותר יספיק גם חצי מהסכום שעליו דובר, גם מכיוון שיש כבר מסלולים סלולים ורחבים, וגם מכיוון שהתוואי פשוט יחסית. כך, למשל, הכלכלן הבכיר יעקב שיינין, מחבר דוח שיינין, אמר ב-2007 כי להערכתו, סלילת מסלול נוסף לכל כיוון ולכל אורכו של הכביש תעלה עד 1.5 מיליארד שקלים.
ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור אמר אחרי התאונה: "בזמן שהממשלה עסוקה במאבקים פופוליסטיים ושמירה על כיסאות, היא מזלזלת בתושבי הערבה, בציבור הנהגים, הנוסעים, החיילים, המטיילים וכלל משתמשי כביש הערבה האדום - ולא מקדמת את הרחבתו לדו-מסלולי ודו-נתיבי, כמשימה לאומית להצלת חיי אדם. זאת למרות הבקשות והנתונים הקשים מהתאונות על כביש 90 המונחים לפני השרים וחברי הכנסת". לדבריו, רק בעשור האחרון אירעו 234 תאונות בכביש ובהם נפגעו 462 בני אדם, מהם 33 הרוגים.

7 צפייה בגלריה
תמי ודני בראל
תמי ודני בראל
תמי ודני בראל. נהרגה בכביש חודשיים אחרי שבעלה נפטר
(מתוך פייסבוק)
לאחרונה צוות פעולה של תושבי הערבה התיכונה החתים 6,000 נהגים, בהם נהגי אוטובוסים ומשאיות, בדרישה להרחיב את הכביש. מטה המאבק של התושבים הפגין אתמול כהזדהות עם פצועי והרוגי התאונה, וכמחאה כנגד הממשלה על "אוזלת ידה לאורך עשרות שנים להרחבת כביש הערבה, כביש הדמים", כדבריהם.
סגן שרת החינוך וראש העיר אילת עד השנה שעברה, ח"כ מאיר יצחק הלוי, אמר כי "התאונה נוספה לרצף מזעזע של תאונות קטלניות על כביש דמים זה. כל אזרח ישראלי אשר נסע בכביש הערבה מבין את הסכנה הטמונה בנהיגה על כביש דמים זה. לאחר מאבק שקיימתי בתקופת הדיונים על תקציב 2022 עם שרי התחבורה והאוצר והגורמים המקצועיים במשרדים אושרו 300 מיליון שקל עבור שדרוג עוד כ-20 ק"מ מצומת קטורה צפונה והתחייבות לאישור תקציב רב שנתי לשדרוג כביש הדמים עד צומת ערבה".
"כח"כ האילתי הראשון אני אומר בקול חד וברור: די עם ההפקרות וההזנחה רבת השנים, לא נוכל יותר להבליג על ההפקרות בכביש דמים זה", הוסיף ח"כ יצחק הלוי. "תושבי אילת, אילות, ערבה תיכונה וכל המשתמשים בכביש זה - אני מתחייב להילחם בכל האמצעים העומדים לרשותי עד אשר כל כביש הערבה ישודרג".
לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעקבות התאונה הקשה אתמול מספר ההרוגים מתחילת השנה בכבישים עלה ל-148. מדובר ב-11 הרוגים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי בלבד, שעדיין לא נגמר, נהרגו כבר 27 בני אדם בתאונות דרכים.
הלל פוסק השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 18:24, 28.05.22