המשטרה סוערת סביב התאבדותה של ת', בת 20 שאותרה בסוף השבוע ללא רוח חיים בדירתה בבאר שבע - פחות מחודש אחרי שהתקשרה למוקד 100 כשהייתה במצוקה נפשית ושמעה משוטר את המילים "אלוהים עוד לא לקח אותך? תתאבדי כבר בשקט". בהקלטה בלעדית שהגיעה לידי ynet מצטער השוטר על השיחה, אך מנסה להסביר מה הוביל אותו להתבטא כך - ולכנות צעירה במצוקה קשה "מטומטמת".

4 צפייה בגלריה
"היא אמרה לי - 'אולי השוטר צודק'". ת'
"היא אמרה לי - 'אולי השוטר צודק'". ת'
"היא אמרה לי - 'אולי השוטר צודק'". ת'
(מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
מצבתה של ת', הצעירה שהתאבדה
מצבתה של ת', הצעירה שהתאבדה
"ביקשה עזרה מכולם". קברה של ת', אמש
(צילום: רועי עידן)
"אני מצטער על השיחה עצמה, זו הייתה שיחה גרועה", הוא נשמע אומר למקורבו בהקלטה. "באותו הלילה פתחנו לה שלושה אירועים שונים. השיחה הזו הייתה אחרי שהיא התקשרה 28-25 פעמים בחמש דקות כדי שייקחו אותה מהפסיכיאטר הביתה".
השוטר ניסה להסביר מה הביא אותו לדבר כך לצעירה, שניכר - גם מהתיאור שלו עצמו - שהייתה במצוקה קשה. "עצוב להגיד, אבל רציתי שאזרחים יקבלו שירות, אז אמרתי לה את מה שאמרתי כדי שתעזוב אותנו בשקט", טען. "למה עשיתי את זה? כי היא תפסה לנו קו 100. באותו יום עבדנו עם קצת פחות אנשים בגלל הקורונה. ובמקביל, היא תפסה את הקו כשהיו לנו שלושה אירועי אלימות במשפחה, ובנוסף אירוע של ירי ברהט".
השוטר מחה: "עשו ממני בן אדם כזה גרוע וגמור. 29 שנים אני משרת את המערכת הזו, חוץ משלוש שנים שבהן הייתי בגולני, הייתה לי היתקלות והרגתי שלושה מחבלים. חטפתי שלושה כדורים. הצלתי הרבה אנשים שניסו להתאבד. רק יומיים לפני זה הצלתי אישה נורמטיבית שרצתה להתאבד. בפעילות משל"ט שלי לבד, עשינו מיליון פעולות. אבל האישה הזאתי הייתה מטרידנית".
4 צפייה בגלריה
מצבתה של ת', הצעירה שהתאבדה
מצבתה של ת', הצעירה שהתאבדה
"היא לא באמת רצתה למות". קברה של ת'
(צילום: רועי עידן)
עם זאת, בהקלטה תיאר השוטר גם את התחושות הקשות שלו ואת הבושה ממשפחתו: "הצטערתי באותו הרגע שעשיתי את זה. גם אם זה לא היה בתקשורת, הצטערתי על איך שדיברתי. אני מגדל שלוש בנות מקסימות, אחת מצטיינת בתואר ראשון, שנייה בשייטת ושלישית עוד קטנה ובכיתת מחוננים. זו לא הרמה שלי לדבר ככה. התביישתי מול הילדות שלי, מול המשפחה ובכלל מול עצמי שדיברתי בצורה כזו".
"ממליצים לפטר אותי, זה גם בסדר", הוסיף. "הדיחו אותי כבר לתפקיד מנהלה והורידו אותי לי את המשכורת. שכחו את 29 השנים שאני משרת, אז בסדר. זו המערכת הזאת".

האח: "השוטר גרם לה נזק"

דוד, אחיה של ת', מנגד, כעס בריאיון לאולפן ynet: "השוטר הזה חייב לשלם על מה שעשה, שזה לא יעבור בשתיקה. היא אמרה לי, 'אולי הוא צודק, אולי הוא יודע משהו, כי הוא שוטר. אני מתקשרת לשוטרים והם תמיד עוזרים לי, אולי הוא צודק סוף-סוף'. היא חיפשה מישהו כזה כנראה. לי נראה שהשוטר הזה גרם לה נזק גדול, גרם לי נזק. גם לכל הסובבים שלה נזק".
כמו אתמול, דוד חזר שוב על המצוקה של אחותו, ועל הקושי שלה לקבל סיוע. "אחותי ביקשה עזרה מכולם", אמר. "היא ידעה מה המצב שלה. אף אחד לא עזר לה. היא הלכה לפסיכיאטר בבאר שבע, ביקשה ממנו לעזור לה, ניסתה להתאשפז. יום למחרת שחררו אותה כי אמרו לה שהיא לא פוגעת באחרים".
4 צפייה בגלריה
לפני שמלאו לה 20, סיפרה שיש בה עוד תקווה. ת'
לפני שמלאו לה 20, סיפרה שיש בה עוד תקווה. ת'
לפני שמלאו לה 20, סיפרה שיש בה עוד תקווה. ת'
(מתוך פייסבוק)
דוד סיפר על ילדותה הקשה של ת', ואמר שאהבה את אחיה הקטנים. "היא סבלה מגיל קטן, היו לה צווי הרחקה מהבית וגם ההורים פגעו בה לא מעט", אמר. "היא סבלה הרבה, והיא רק בת 20. זה לא הגיע לה. אני גם ביקשתי עזרה בשבילה".
"אני כרגע בבא"ח כפיר באימון מתקדם, בעוד חודש אני עולה לגדוד", סיפר דוד, היום חייל בודד. "בגלל זה הפגישות שלנו לא היו מתאפשרות כל כך. בסופו של דבר אני לוחם וקשה להתראות. בכל פעם שהיה קורה לה משהו המפקדים היו עוזרים ושולחים אותי הביתה. היא תמיד חייכה, שמחה וצחקה. אהבה את כולם. היא רצתה לעזור לאנשים כמוה גם, אבל לעצמה היא לא הצליחה לעזור".
בשיחה אחרת עם ynet אתמול סיפר האח: "היא לא רצתה באמת למות. אבל היא כל פעם נכנסה לזה מחדש. היא סבלה מלא מגיל קטן. בבית ובחוץ, היא עברה בין הוסטלים. הייתה לה תמיד רק חברה אחת. היא בסך הכול רצתה שיטפלו באנשים במצב שלה. אבל אף אחד לא רצה לטפל בה".
בדף הפייסבוק שלה הרבתה ת' לדבר על מצבה הנפשי. לפני שמלאו לה 20 כתבה: "כבר כמה שבועות אני מרגישה תחושה מוזרה שאולי יש עוד תקווה והיא לא אבדה, תחושה כזאת שעוד מעט כל הסבל הזה ייגמר ושאני סוף סוף אפסיק לסבול, אפסיק להיות כל היום אני עם הקירות, שהבדידות תיגמר, הסיוטים החרדות והפחד ללכת לישון ייגמרו, ייעלמו!! נשמע כמו חלום, אבל יש בי קצת תקווה שזה לא יישאר לעד, זה עוד מעט נגמר".
ספיר, חברתה הטובה, אמרה כי "היה לה לב של זהב, עם כל מה שעברה בחיים. היא לא חיפשה לעשות רע כמו שעשו לה. היא תמיד הייתה שם בשבילי, כשהייתי בדיכאון תמיד התקשרתי אליה. היא לא פגעה באיש - רק בעצמה".
דף הפייסבוק שלה מלא בביטויים של כאב וסבל. בין היתר כתבה: "לפעמים אני שואלת את אלוהים, לא מספיק שאני מרגישה תחושה של סוף, תחושה שכל הכאב שחוויתי 19 שנה הולך להסתיים. נכון יש בי קצת ניצוצות של שמחה אבל אל תחשבו שאין ניצוצות של עצב ופחד למות".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה על אבדנה. בכל הנוגע להתנהלות השוטר במהלך השיחה למוקד, אנו רואים זאת בחומרה רבה, התנהלות שאינה עומדת בקנה אחד עם ערכי המשטרה ונורמות ההתנהגות המצופות מכל שוטר. בהתאם, החל כנגד השוטר הליך משמעתי, השוטר הודח מתפקידו בעקבות המקרה ובנוסף הורחק מעבודה מול קהל. בימים אלו מתנהל הליך בעניינו לבחינת המשך שירותו בארגון".
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו – עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן – עזרה ראשונה נפשית בטלפון 1201; סה"ר – סיוע והקשבה ברשת; סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו – עמותת "בשביל החיים" – 03-7487771.