סצנת המעיינות הישראלית הגיע בסוף השבוע לנקודת רתיחה, כאשר מפה לאוזן עברה שמועה בקרב מדריכי טיולים ותיקים, חובבי טבילה אדוקים ושותפי סוד נוספים. המידע שעל הפרק: מעיין חדש עם מים בגון תכלת בהיר, כמו צבע הים באיים המלדיביים, הופיע על קו התפר העדין שבין שמורת הטבע יער לימונים לגדרות האצטדיון העירוני של העיר צפת.
כדי ללמוד פרטים נוספים על אודות המקום המסקרן ביקשנו משלי גולדשמידט, בלוגרית מעיינות מוכרת ומנהלת קבוצת הפייסבוק "אל תבואו יהיה כייף!!", לאתר את המעיין, לצלם אותו וכמובן לטבול בו. גולדשמידט קיבלה את המשימה ועמדה בה בהצלחה. "הרגשתי שאני חייבת למצוא את המעיין המסקרן", סיפרה שלי בשיחה עם ynet. "עליתי על הרכב ונסעתי מיד לצפון, זה מקום חדש שעדיין לא מוכר עם בריכה טבעית שנראית כמו בגן עדן".
יום החיפושים הראשון של גולדשמידט אחר בריכת התכלת הנסתרת הסתיים במפח נפש. שעות של נסיעה בדרכי עפר מאובקות וצעידות ארוכות ומתישות תחת השמש הקופחת, בניסיון לאתר את המעיין הסודי, הסתיימו בכישלון ובתחושת החמצה צורבת.
4 צפייה בגלריה
מעיין חדש בצפת
מעיין חדש בצפת
ספוילר: שלי גולדשמידט טובלת במעיין
4 צפייה בגלריה
מיקום המעיין החדש על מפת צפת
מיקום המעיין החדש על מפת צפת
מיקום המעיין החדש על מפת צפת
(Goofle Maps)
4 צפייה בגלריה
מעיין חדש בצפת
מעיין חדש בצפת
פינת חמד שכדאי להכיר
(צילום: שלי גולדשמידט)
"הייתה לי תמונת רחפן מטושטשת של המעיין, ועוד כמה תמונות שרצו בקבוצות סודיות של חובבי מעיינות", סיפרה. "היה מאוד קשה להבין דרך התמונות איפה מסתתר המעיין החדש. בתמונת הרחפן ראו רק חלק קטן של האצטדיון, והיה קשה להבין איזה חלק זה ואיפה בריכת הטורקיז".
אבל גולדשמידט המקצוענית לא נשברה. "כל הלילה לא ישנתי וחשבתי על המעיין החדש", סיפרה. "בבוקר אמרתי לעצמי שאין מצב שאני עוזבת את אזור צפת וחוזרת הביתה למרכז בלי למצוא את בריכת התכלת. קמתי בבוקר עם אנרגיות גבוהות, נעלתי נעלי ספורט והייתי מוכנה שוב לקרב".
לשמחתנו, היום השני של החיפושים היה קצר ומהיר במיוחד. מידע מודיעיני עדכני ומסווג שעבר מפה לאוזן באחת מקבוצות חובבי המעיינות הרבות שהוקמו לאחרונה בישראל סיפק את המיקום הדרוש, ולאחר ניווט מהיר וחלק, גולדשמידט החנתה את הרכב צמוד למעיין ומיד קפצה למים לחגוג את הניצחון.
"זו הייתה תחושה מדהימה והתרגשות עצומה לראות פתאום בריכת מים בצבע תכלת טורקיז משגע", סיפרה. "המים היו קרירים, אבל היה יום מאוד חם וזה השתלב נהדר. לשמחתי הקרקעית לא בוצית כמו שדיווחו באחת הקבוצות, ויש אבנים. הרגשתי סיפוק, למצוא מעיין כל כך יפה ובתולי בצבע טורקיז זה ממש חלום".
גולדשמיט הוסיפה והסבירה: "המים שממלאים את הבריכה המופלאה זורמים באופן טבעי מתוך נביעה קסומה הפורצת מהאדמה. זו זרימה עוצמתית שממלאת את הבריכה ויוצרת תחלופת מים. מישהו יצר תעלת ניקוז למעיין החדש, כדי שהמים הזורמים לא יציפו את האצטדיון הסמוך. כיוון שמדובר במעיין בתולי, מי שנכנס אליו צריך להיזהר מסכנות שונות, ולא הייתי מנסה לשתות את המים".
4 צפייה בגלריה
המעיין בצפת
המעיין בצפת
נעים במים
מי שלא הופתע מהמעיין החדש הוא פרופ' עמוס פרומקין, גיאולוג וחוקר מערות ידוע מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שטוען כי מבנה הקרקע הייחודי באזור צפת מסוגל לייצר מעיינות חדשים. "המעיין מופיע במגע בין שכבת גיר מלמעלה לשכבת חוואר מלמטה", הסביר פרופ' פרומקין. "זה מקום טיפוסי למעיין. נביעה חדשה עשויה להופיע בגלל גשמים חזקים או עקב דליפות ופגיעות בצנרת בשכונה שמעל המעיין".
דובר עיריית צפת תמיר אנג'ל אמר בשיחה עם ynet: "עדיין לא הייתי במעיין החדש, אבל שמעתי שהוא יפה מאוד ואני מקווה להגיע אליו בקרוב. עדיין לא קיבלנו באופן רשמי פרטים כיצד נוצר המעיין, האגדה מספרת שטרקטור חפר שם ויצר את הנביעה החדשה. לפני כמה שנים התגלה מעיין חדש באותו אזור, נבנתה בו בריכה יפה והוא משמש כמקווה לתושבי האזור". באשר לשאלה הנפיצה על עתידו של המעיין, אנג'ל אמר: "לפני שמדברים על פיתוח ורחצה מוסדרת, לפי הבדיקה שערכנו, המעיין נמצא בשטח של מינהל מקרקעי ישראל".
ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "מדובר במעיין שנחפר בתוך שטח בייעוד מגרש ספורט ובצמוד לאצטדיון הספורט של עיריית צפת בקרקע בבעלות המדינה והרשות המקומית. פנינו למנהל מחלקת פיקוח ובנייה והודענו להם כי המקום באחריות העירייה ועליהם לדאוג לכך שהמקום לא יהוה סכנה בטיחותית לאיש".
בינתיים המאבק על שמו של המעיין החדש התחיל לצבור תאוצה ברשתות החברתיות. אני מציע לקרוא לו "מעיין גולדשמידט", על שם הצדיקה חובבת המעיינות והפעילה לשמירת הטבע בישראל שדיווחה לנו על הבריכה המופלאה. אם יש לכם רעיון לשם אחר, אתם מוזמנים לשתף אותנו בתגובות.
אז איך מגיעים למעיין? כותבים בוויז "מגרש כדורגל עירוני צפת". חונים בסוף המגרש ליד חניית הנכים. יורדים ברגל לאצטדיון, ממשיכים בהליכה לקצה מגרש החנייה. משם מתקדמים לתוך רחבת עפר, ובקצה שלה מסתתר המעיין.