כבאי ותיק שלקה בסוכרת לאחר שעבר טראומה במסגרת עבודתו, הוכר על ידי הביטוח הלאומי כנפגע תאונת עבודה. זאת, בין היתר בעקבות חוות דעת רפואית שקבעה כי לחץ (עקה) מוביל להתפרצות מחלות כמו סוכרת ואוטם שריר הלב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התובע עבד ככבאי קרוב ל-26 שנה ושירת בתחנת טבריה. בחודש מאי 2012 אירע בעיר אסון כבד: רכב ובו תשעה בני אדם - הורים ושבעת ילדיהם מהגליל העליון - התדרדר בשל תקלה בבלמים, התהפך לצד הדרך ועלה באש. מכל יושבי הרכב ניצלה רק ילדה אחת, ושאר הנוסעים נספו.
1 צפייה בגלריה
כיבוי אש משיגים שליטה על השריפה סמוך למושב זיתן
כיבוי אש משיגים שליטה על השריפה סמוך למושב זיתן
משאית כיבוי אש
(צילום: בראל אפרים)
הכבאי שהיה באותה עת במשמרת וישן, הוזעק על ידי המוקדן לזירת התאונה. הוא הגיע למקום, ובתחילה חשב בטעות, כי מדובר ברכב השייך לחברו, דבר שגרם לו למצוקה קשה. במהלך החילוץ, הוא אף נחשף לתמונות הקשות של ההורים וילדיהם שנהרגו.
זמן קצר לאחר אותו אירוע, התפרצה אצל הכבאי מחלת הסוכרת. "חברים הסבירו לי שסוכרת, התקף לב ואפילו מצב נפשי זה עניין של גנטיקה. אבל אני תמיד ידעתי שאצלי הסוכרת לא הגיעה סתם, ושזה קשור לאירוע הקשה שחוויתי ככבאי", סיפר השבוע. "מדובר בעבודה טעונה. לפעמים אירועים מסוימים מותירים צלקת קשה - ובמקרה שלי זו התבטאה בהתפרצות הסוכרת".
עו"ד אלישר פיינגרשעו"ד אלישר פיינגרש
בתחילה, סירב הביטוח הלאומי להכיר בהתפרצות המחלה כבתאונת עבודה. הכבאי תבע בבית הדין לעבודה בנצרת, באמצעות עו"ד אלישר פיינגרש ממשרד מרקמן את טומשין.
התובע טען כי הסיבה להתפרצות הסוכרת הייתה הטראומה. בית הדין מינה מומחה רפואי מטעמו, וזה פסק כי "מדובר באדם בעל כל גורמי הסיכון האפשריים להתפתחות סוכרת מסוג 2, אשר היה חשוף לאירוע אשר גרם לו למתח, אשר טרם להופעת מחלת הסוכרת. בהחלט די בעובדות כדי לקבוע כי מדובר בגורם מזרז להופעת הסוכרת". הוא הוסיף כי "בתקופות של עקה (סטרס) מוגברת קיימת ירידה של תנגודת הגוף לכל מיני מצבים חולניים".
בעקבות חוות הדעת, הודיע הביטוח הלאומי כי הוא מסיר את התנגדותו להכרה במחלה ככזו שנגרמה עקב עבודתו של הכבאי, וההחלטה קיבלה תוקף של פסק דין.