אחרי שנים שסדרת משחקי פוקימון שמרה על נוסחת משחק אחת קבועה, Pokemon Legends: Arceus מגיע לשנות את החוקים ומביא את הסדרה הוותיקה לעידן משחקי העולם הפתוח: הכל קורה בזמן אמת והפוקימונים מרגישים חיים מאי פעם - רק חבל שהמשחק נראה לא משהו, בלשון המעטה. האם השינויים הדרסטיים שמקבלת הסדרה עושים את העבודה?
8 צפייה בגלריה
Pokemon Legends: Arecus
Pokemon Legends: Arecus
Pokemon Legends: Arecus
(צילום: Nintendo)

ברוכים הבאים להיסוי

כבר מהרגעים הראשונים של המשחק אנחנו מבינים שנקבל כאן משהו שונה מאוד ממשחקי העבר של הסדרה. המשחק נפתח כשאנחנו נופלים (באופן מילולי לחלוטין יש לציין) לתוך מחוז היסוי - מחוז עתיק בעבר הרחוק שבו הפוקימונים ובני האדם רחוקים מלהיות החברים הכי טובים המשתפים יחדיו פעולה. למעשה, בני האדם מחשיבים את הפוקימונים כיצורים מסוכנים שיש להתרחק מהם ככל הניתן, ורק קומץ אנשים לוקח על עצמו את הסיכון להתמודד מולם.
אנחנו מגלמים את חבר הצוות החדש ב-Team Galaxy (מעריצי פוקימון ותיקים ודאי יכירו אותם), כשמטרתנו העיקרית היא לסייע לצוות להשלים את הפוקדקס הראשון בהיסטוריה, מה שיצריך אותנו לצאת אל העולם הפתוח ולחקור את כל הפוקימונים שנמצאים בו.

עולם חדש

המשחקיות הקלאסית של פוקימון השתנתה כאן מקצה לקצה. זה כבר לא אותו משחק סגור ולינארי, יש לנו כאן עולם שלם ופתוח לחלוטין של פוקימונים לחקור. תשכחו מקרבות המכון הקלאסיים ותגידו שלום למשימות חקר גדולות המתפרשות לכל האזורים השונים בהיסוי. מפת המשחק ענקית למדי ומחולקת לאזורים שונים, בהם נוכל להסתובב בחופשיות על מנת לחקור, לתפוס ולהילחם בפוקימונים, תוך כדי שאנחנו משלימים את משימות הסיפור הראשיות וכן את משימות הצד השונות שניתנות לנו על ידי חברי הכפר.
התחושה שמקבלים כשמתחילים להסתובב במפת המשחק מדהימה וכאמור, שונה מאוד בנוף של משחקי פוקימון קודמים - אתם באמת יכולים לעשות מה שאתם רוצים. זה משתפר אפילו יותר כשמבינים שכל פוקימון יגיב אליכם אחרת. למשל, פוקימון אחד עשוי לברוח מכם ברגע שיבחין בכם בעוד ופוקימון אחר דווקא יתחיל לתקוף אתכם ברגע שיראה אתכם. הכל כאן מרגיש חי, טבעי ואמיתי, ואני חייב לציין שזו תחושה שלא קיבלתי משום משחק פוקימון בו שיחקתי בעבר. מדובר בעיניי בשינוי מבורך מאוד לנוסחה הקלאסית והקצת מיושנת שהמותג דגל בה עד היום, והשינוי הזה ללא ספק היה צריך להגיע הרבה לפני כן. הדבר היחידי שכן הפריע לי בשעות הראשונות של המשחק זה שהוא נורא החזיק לי את היד, אבל אחרי שעוברים את השעות האלה, העולם נפתח בפניכם והכיף האמיתי מתחיל.
8 צפייה בגלריה
עולם חדש: מחוז היסוי
עולם חדש: מחוז היסוי
עולם חדש: מחוז היסוי
(צילום: Nintendo)

היכונו לקרב

בניגוד למשחקים הקלאסיים של הסדרה, בהם נכנסנו לדשא גבוה וחיכינו לרגע שהפוקימון יקפוץ עלינו, כאן אנחנו אלה שאורבים לפוקימונים. נוכל להתחבא בדשא ולהתגנב לפוקימונים כדי לזרוק עליהם פוכדור ולהפתיע אותם, ואם נזרוק עליהם את הפוכדור בדיוק מושלם מאחורי הגב, הסיכויים לתפוס את הפוקימון יעלו. נוכל גם להסיח את דעתם של הפוקימונים באמצעות אוכל וחפצים נוספים על מנת להקל על המלאכה. חווית התפיסה במשחק מפתיעה לטובה, ושמחתי לראות שאפילו שמדובר במערכת די פשוטה, היא עדיין מהנה מאוד ומספקת מאוד בכל פעם שנתפוס פוקימון חדש.
8 צפייה בגלריה
התגנבות היא שם המשחק
התגנבות היא שם המשחק
התגנבות היא שם המשחק
(צילום: Nintendo)
במקרים שבהם הפוקימונים יגלו אותנו, נוכל להתמודד איתם בדרך הישנה והטובה - קרב. הקרבות במשחק קיבלו מתיחת פנים גם כן וכעת מציעים מערכת מבוססת Action Order, שמסדרת את סדר ההתקפה בהתאם למהירות של כל פוקימון.
הנוסחה די פשוטה: פוקימונים איטיים יתקפו מאוחר יותר בהשוואה לפוקימונים מהירים יותר. ההבדל המרכזי כאן בהשוואה למערכת הקרב הקלאסית של פוקימון היא שבמקרים מסוימים פוקימונים מהירים מספיק יוכלו לתקוף מספר פעמים ברצף לפני שיגיע תורו של היריב, מה שהופך את המהירות של הפוקימון לאלמנט חשוב מאוד בקרב. כמו כן, בשלב מאוחר יותר במשחק תיפתח לכם האפשרות לשנות את סגנון המתקפה של הפוקימון שלכם באמצעות שני סגנונות שונים: סגנון Agile שיאפשר לכם לקדם את התור שלכם בסדר ההתקפה אבל יוריד פחות נזק, וסגנון Strong שינחית על היריב מתקפה חזקה במיוחד אבל גם תיאלץ אתכם לנוח, מה שיאפשר ליריב לתקוף יותר פעמים לפני שיגיע תורכם. סגנונות אלה התבררו מהר מאוד כתוסף חיוני למערכת הקרב החדשה, ואני שמח לבשר שהביצוע שלהם בפועל עושה עבודה נהדרת.
ישנם עוד כמה שינויים הקשורים לקרבות. למשל, אין כאן יכולות מיוחדות לפוקימונים ואין כאן אפשרות לשים עליהם חפצים. כמו כן, חלק מהאפקטים במהלך הקרב שונו - Drowsy למשל כבר לא מרדים את הפוקימון שלכם, אבל כן גורם לו לחטוף יותר נזק.
8 צפייה בגלריה
קדימה להילחם!
קדימה להילחם!
קדימה להילחם!
(צילום: Nintendo)
אם אתם מחפשים עוד קצת אתגר ועניין בכל הקשור לקרבות, כדאי שתכירו את ה-Alpha Pokemons - מדובר בקרבות מיני בוס הכוללים פוקימונים חזקים במיוחד שאמנם מאוד קשה להביס אבל גם מאוד משתלם לתפוס היות ולרוב סט המתקפות של פוקימונים אלה יהיה חזק יותר ולעיתים אפילו יכלול מתקפות נדירות שלא כזה פשוט ללמוד אחרת. ואם כל זה לא הספיקו לכם, המשחק כולל אירועים זמניים בשם Space-Time Distortions, שיאפשרו לכם לאסוף חפצים מיוחדים ונדירים אבל גם יזרקו עליכם פוקימונים חזקים במיוחד שיתקפו אתכם בו זמנית - מדובר באירועים שקשה מאוד להביס, אבל הפרסים שתקבלו מהם משתלמים מאוד.
חלק ממשימות הסיפור הראשיות יאפשרו לנו להילחם מול פוקימונים אציליים - פוקימונים סופר חזקים בהם ניתקל בפורמט של קרב בוס גדול ומאתגר במיוחד (את הפוקימונים האלה אי אפשר לתפוס לצערי). הקרבות האלה שונים מאוד מקרבות רגילים - הם כוללים מספר שלבים שונים במהלך הקרב, כשחלק מהקרב נשתמש בפוקימון שלנו על מנת להביס את הבוס ובחלק אחר נצטרך להתחמק באמצעות הדמות שלנו מהמתקפות של היריב. הקרבות האלה הפתיעו אותי לטובה, הם שונים מאוד ומאתגרים מאוד, וטוב שכך. בסך הכל יש חמישה פוקימונים אציליים בהם נילחם במהלך המשחק.
8 צפייה בגלריה
חזק ומאיים: פוקימון אלפא
חזק ומאיים: פוקימון אלפא
חזק ומאיים: פוקימון אלפא
(צילום: Nintendo)
התוצאה היא שהמשחק הזה הוא ללא ספק אחד ממשחקי הפוקימון הקשים והמאתגרים ביותר שיצאו עד היום. פעמים רבות הרגשתי שאני מגיע מוכן וחזק מספיק לקרב מסוים רק כדי לגלות שהפוקימון שמולי פשוט קורע לי ולצוות שלי את הצורה, גם אם הוא חלש מהפוקימונים שלי בכמה רמות.
ישנם לא מעט שינויים גם מחוץ לקרב - ישנה אפשרות חדשה שתאפשר לכם לשנות את המתקפות של הפוקימונים שלכם בכל רגע נתון, דבר שיאפשר לכם להתכונן לכל קרב מראש היות ותוכלו ללמד את הפוקימון שלכם מתקפות החזקות על היריב בו אתם עתידים להילחם. זהו ללא ספק אחד מהשינויים הגדולים ביותר שהסדרה ידעה אי פעם, ואחרי שהביצוע כאן הוכיח את עצמו ובגדול, אני לא בטוח שיהיה אפשר לחזור אחורה. שינויים מעניינים נוספים כוללים בין היתר את האפשרות לבחור מתי הפוקימון שלנו יתפתח, כשגם אם הוא הגיע לרמה שהוא יכול להתפתח, רק אם תחליטו מתי בפועל זה יקרה.

לחקור, והרבה

כאמור אחת המשימות הראשיות במשחק היא השלמת הפוקדקס, ובניגוד למשחקים קודמים, כאן המשימה הזו גדולה בהרבה. תפיסה של הפוקימון כבר לא מספיקה כדי להשלים את הדף שלו בפוקדקס, ובמקום זאת לכל פוקימון יש מגוון משימות שתצטרכו לסיים על מנת שתשלימו את המחקר עליו באופן מלא. המשימות האלה מגוונות למדי, החל מכמות הפעמים שנצטרך לתפוס את הפוקימון, כמות הפעמים שנצטרך להביס אותו ואפילו כמות הפעמים שראינו את הפוקימון עושה מתקפה מסוימת. כל אלה הופכים את מלאכת השלמת הפוקדקס לחתיכת משימה מאתגרת, שללא ספק תגרום לכם להשקיע שעות רבות על המשחק.
8 צפייה בגלריה
הפוקדקס הראשון בהיסטוריה
הפוקדקס הראשון בהיסטוריה
הפוקדקס הראשון בהיסטוריה
(צילום: Nintendo)

בחזרה לכפר

כשתחזרו לכפר תוכלו לקנות חפצים ושדרוגים שונים לפוקימונים שלכם, להגדיל את כמות האחסון בתיק שלכם (עסק יקר אבל חשוב מאוד) וכן תלבושות שונות לדמות שלכם. את הכסף במשחק ניתן להשיג על ידי השלמה של משימות הסיפור ושל משימות הצד, וכן השלמה של הרשומות השונות שיש בפוקדקס לכל פוקימון.

עשה זאת בעצמך

תוספת מרשימה נוספת למשחק היא מערכת הכנת החפצים, שתאפשר לכם להכין חפצים שונים, החל מפוכדורים ואביזרים שונים כגון Revive או Potion שיסייעו לכם במהלך הקרב. תוכלו להכין חפצים בכל מקום (כשאתם מוגבלים לכמות המשאבים שאתם סוחבים בתיק) או בעמדות המחנה הפזורות ברחבי המפה, אליהן ניתן להגיע במהירות באמצעות Fast Travel.
8 צפייה בגלריה
מערכת הכנת החפצים
מערכת הכנת החפצים
מערכת הכנת החפצים
(צילום: Nintendo)

גרפיקה וביצועים

עד עכשיו דיברנו על המשחקיות עצמה, אבל חשוב לדבר גם על הגרפיקה והביצועים, ולצערי כאן המשחק מאבד קצת נקודות. בתור התחלה, המשחק הזה נראה פשוט לא טוב - כן, גם במונחים של הסוויץ'. הגרפיקה כאן מרגישה מאוד זולה בכל מה שקשור לעולם המשחק - הטקסטורות מרוחות, וזה פשוט חבל. יחד עם זאת ראוי לציין שהמודלים של הפוקימונים עצמם נראים נהדר וכך גם האנימציות של המתקפות במהלך הקרב.
באשר לביצועים, בעוד וברוב הזמן המשחק רץ לא רע בכלל ואפילו טוב גם במצב משחק נייד וגם במצב משחק נייח, כן היו מקרים בהם הרגשתי ירידה בפריימים ובאיטיות קלה (בעיקר בזמן תנועת מצלמה מהירה). בסך הכל קיוויתי לקבל כאן עולם הרבה יותר יפה, בעיקר כשהסוויץ' כבר קיבל בעבר משחקים פשוט מהממים גרפית (Breath of the Wild ו-Ori and the Blind Forest הם דוגמה נהדרת). קיוויתי גם לביצועים קצת יותר טובים, אבל אני עוד אופטימי שעדכונים עתידיים למשחק יהפכו אותו לטוב יותר מהבחינות האלה.
8 צפייה בגלריה
גרפיקה שהייתה יכולה להיות טובה יותר
גרפיקה שהייתה יכולה להיות טובה יותר
גרפיקה שהייתה יכולה להיות טובה יותר
(צילום: Nintendo)

השורה התחתונה

בסופו של דבר, Pokemon Legends: Arecus הוא ללא ספק אחד ממשחקי הפוקימון השאפתניים ביותר בסדרה, ובעיניי מדובר באחד ממשחקי הפוקימון הטובים ביותר שיצאו אי פעם. אפילו שהגרפיקה קצת מאכזבת, המשחקיות עצמה עושה את העבודה, והשינויים החדשים הופכים את המשחק לחובה עבור שחקנים ותיקים וחדשים כאחד.
המשחק זמין לקונסולת הנינטנדו סוויץ'. מחיר: 249 שקלים