הוכחות מדעיות נוספות ליעילות הבוסטר: שלושה מחקרים חדשים ומקיפים שנערכו מטעם המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC), מראים כי זריקת הדחף נגד הקורונה היא ההגנה הטובה ביותר מפני האומיקרון - הזן השליט בעולם כיום.
ממצאים נוספים שפורסמו השבוע מטעם בית החולים איכילוב בתל אביב מראים שהמנה הרביעית של החיסון (הבוסטר השני) מעלה משמעותית את רמת הנוגדנים נגד הקורונה.
קראו עוד:
מדובר במחקרים ראשונים מ"העולם האמיתי" שבחנו את אפקט הבוסטרים נגד האומיקרון. המחקרים מדגישים את חשיבותו של החיסון המלא: בחלק מהמדינות די בשתי מנות חיסון כדי שאדם ייחשב למחוסן, בעוד שבישראל חיסון מלא כולל מנה שלישית חצי שנה אחרי המנה השנייה ומנה רביעית לבני 60 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון.
1 צפייה בגלריה
חיסון הבוסטר הרביעי לצוותים רפואיים בבית החולים שיבא
חיסון הבוסטר הרביעי לצוותים רפואיים בבית החולים שיבא
חיסון רביעי לצוותים רפואיים בבית החולים שיבא. עד כה קיבלו 506,022 ישראלים את המנה הרביעית
(צילום: מוטי קמחי )
המחקרים מתבססים על מיליוני מקרי תחלואה בארצות הברית, כולל מאות אלפי ביקורים במחלקות מיון ובמרכזי רפואה דחופה ועשרות אלפי אשפוזים בקרב מבוגרים. על פי מחקר אחד, שבדק 88 אלף אשפוזים בעשר מדינות בארצות הברית, יעילות הבוסטר במניעת אשפוזים בעקבות הידבקות באומיקרון עמדה על 90%, בעוד ששתי מנות חיסון בלבד הראו יעילות של לא יותר מ-57% אם חלפו לפחות שישה חודשים מאז קבלת המנה השנייה.
מבדיקת 200 אלף ביקורים בחדרי מיון בעשר מדינות, נמצא שקבלת בוסטר הייתה יעילה ב-82% במניעת ביקורים בחדרי מיון, לעומת הגנה של 38% בלבד ללא בוסטר, לאחר שישה חודשים מהזריקה השנייה.
מחקר נוסף, שכלל נתונים מ-25 מחלקות אשפוז במדינות שונות בארצות-הברית, מצא שבקרב מקבלי הבוסטר נמצאו 149 מקרים לכל 100 אלף איש בממוצע בכל שבוע. בקרב אלו שקיבלו רק שתי מנות, מספר מקרי התחלואה עמד על 255 לכל 100 אלף איש.
על פי מחקר שבדק 88 אלף אשפוזים בעשר מדינות בארה"ב, יעילות הבוסטר במניעת אשפוזים בעקבות הידבקות באומיקרון עמדה על 90%, בעוד ששתי מנות חיסון בלבד הראו יעילות של לא יותר מ-57%
מחקר שלישי, שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA, הראה כי הבוסטר עוזר למנוע הידבקות באומיקרון. המחקר מתבסס על כ-13 אלף מקרי תחלואה באומיקרון בארצות הברית, ונמצא שהסיכון לפתח מחלה סימפטומטית נמוך ב-66% בקרב אלו שקיבלו בוסטר, בהשוואה לאלו שקיבלו רק שתי מנות.
מחקר נוסף, שפורסם בשבוע שעבר ובוצע בבית החולים איכילוב, הראה הגנה טובה מפני הדבקה בקורונה החל משבוע לאחר מנת החיסון הרביעית. המחקר הקיף 6,863 עובדי איכילוב שחוסנו במנה השלישית בחודשים אוגוסט-דצמבר 2021 ולא נדבקו בעבר בקורונה, ומתוכם חוסנו במנה רביעית 1,316 עובדים. בתקופת המחקר נמצאו 608 עובדים חיוביים לנגיף הקורונה, כשרק 42 מהם נמצאו חיוביים שבוע ימים או יותר לאחר קבלת המנה הרביעית. מניתוח הנתונים עלה שהסיכון להידבק קטן פי שתיים שבוע ומעלה לאחר קבלת המנה הרביעית.
בתקופת המחקר באיכילוב נמצאו 608 עובדים חיוביים לקורונה, כשרק 42 מהם נמצאו חיוביים שבוע ימים או יותר לאחר קבלת המנה הרביעית. מניתוח הנתונים עלה שהסיכון להידבק קטן פי 2 שבוע לאחר קבלת המנה הרביעית
עם זאת, תוצאות ראשוניות של מחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא לבדיקת יעילות החיסון הרביעי נגד הקורונה שפורסם בשבוע שעבר מצביעות כי המתחסנים אומנם פיתחו רמות נוגדנים גבוהות יותר לאחר קבלת החיסון, אבל יעילותם נגד זן האמיקרון היא חלקית בלבד.
על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי, עד כה קיבלו 506,022 ישראלים את המנה הרביעית, וקרוב ל-4.4 מיליון את המנה השלישית. מנתוני המשרד עולה גם כי כל החולים המחוברים עכשיו למכשיר אקמו - אינם מחוסנים.