3 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן, בספטמבר האחרון
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש ביום שני בירדן עם המלך עבדאללה השני. כך הותר היום (רביעי) לפרסום. נמסר כי הפגישה התקיימה לקראת ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וכחלק מההתפתחויות המדיניות באזור.
המפגש, שתואר כ"מפגש חם", התקיים בהזמנת מלך ירדן - והשניים דנו על סוגיות עומק אסטרטגיות - הן ברמה הביליטראלית והן ברמה האזורית. הביקור התייחס גם להבטחת יציבות היחסים בין המדינות והצורך בדיאלוג עם כל הגורמים באזור.
הביקור התקיים בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ומשרדיהם. זאת הפגישה השלישית בין המלך עבדאללה לנשיא הרצוג.
3 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נוחת ב גרמניה לקראת פסגת מנהיגי מדינות ה G7
ג'ו ביידן נוחת ב גרמניה לקראת פסגת מנהיגי מדינות ה G7
ג'ו ביידן
(צילום: AP)
בינתיים ההכנות לקראת ביקורו הצפוי של ביידן בישראל ב-13 ביולי צוברות תאוצה. לוח הזמנים הסופי של הביקור צפוי להיסגר בימים הקרובים, ובראשית החודש הבא יגיע לישראל הצוות האמריקני המקדים כדי לסגור את כל הפרטים. ברקע הביקור מתנהל מאחורי הקלעים מרוץ נגד הזמן בניסיון להגיע להסכמות על נורמליזציה עם סעודיה, כשהמטרה היא לפתור את הנושא עוד לפני הגעת ביידן למזרח התיכון.
במאמצים מול סעודיה משתתפת כל המערכת הישראלית - מצה"ל, דרך המוסד, המועצה לביטחון לאומי ומשרד החוץ. בישראל חושבים שיש הזדמנות להגיע עם ריאד להסכמות על "צעדי נורמליזציה קטנים-בינוניים", כגון מתן היתר לטיסות ישראליות לטוס בשמי סעודיה, והיתר לעולי רגל ישראלים לטוס לחאג' בסעודיה. בכל מקרה, איש לא מצפה כי תהיה נורמליזציה מלאה וכינון יחסים עם סעודיה בקרוב.
האמריקנים, אגב, גם דוחפים להסכמה סעודית לשילוב ישראל בברית הגנה אזורית. לאחרונה חשף שר הביטחון בני גנץ כי מערך ההגנה האווירית האזורי שהוקם במזרח התיכון סיכל ניסיונות איראניים לפגוע בישראל ובמדינות אחרות. ביידן, אגב, צפוי לפגוש את גנץ במהלך ביקור בבסיס פלמחים, שם יצפה בסוללה של כיפת ברזל, מערכות הגנה ליירוט טילים וגם ידון בפיתוח מערכת הלייזר להגנה מטילים ומל"טים.
ביידן, נזכיר, ימריא ב-15 ביולי מנתב"ג לג'דה שבסעודיה לביקור כבן יומיים – שם ייפגש עם מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, ועם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן – שנחשב עד כה יריב מושבע של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב ושל ביידן עצמו, שכינה במהלך הבחירות לנשיאות את סעודיה "מדינה מצורעת". ביקורו של ביידן בסעודיה יתרחש על רקע המגעים בין ירושלים לריאד, שבהם לארה"ב יש תפקיד חשוב.
בינתיים, מתנהלים כל העת מגעים אינטנסיביים בין ישראל לארה"ב להכנת הביקור, וכבר עתה ברור שמי שיקבל את פניו של ביידן בשדה התעופה יהיה יאיר לפיד, שעד אז צפוי להתמנות לראש הממשלה. לבקשת האמריקנים, טקס קבלת הפנים בנתב"ג יקוצר בגלל החום הרב שצפוי בשעת הנחיתה של ביידן, בין 15:00 ל-17:00. לכן, לא יהיו לחיצות ידיים בין ביידן לסגל א' של ישראל, אך כן יהיו נאומים - ככל הנראה של ביידן, לפיד והנשיא יצחק הרצוג.
בהמשך ביידן יבקר בגדה המערבית, וייפגש בבית לחם עם אבו מאזן. בהודעת הבית הלבן נכתב כי ביידן ידגיש מחדש את תמיכתו האיתנה בפתרון שתי המדינות. הבכיר האמריקני אמר כי "הנשיא מצפה לדון בדרכים ליצירת אופק מדיני שיבטיח מידה שווה של חירות, ביטחון, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים".