אחרי היעדרות של 18 שנה מישראל, השף סמי תמימי, המחזיק רשת מעדניות מפורסמת ופופולרית בלונדון, יחד עם השף הישראלי יותם אוטולנגי, יגיע לארץ לביקור נדיר, ויבשל במלון אמריקן קולוני, הנמצא במזרח ירושלים, יחד עם השף ארז קומרובסקי.
תמימי, הנחשב לאחד מהשפים המצליחים בעולם, מחזיק, כאמור, ברשת המסעדות-מעדניות "אוטולנגי דלי". תמימי עבר ללונדון לפני למעלה מ-20 שנה, והביקור המתוכנן בארץ הוא במסגרת שיתוף פעולה קולינרי נדיר עם קומרובסקי במסעדת המלון. השניים יבשלו יחד שתי ארוחות חגיגיות מהמטבח הים-תיכוני בשיא עונת המסיק, על טהרת שמן זית, בהשראת ספרו האחרון של תמימי FALASTIN, שראה אור בשנת 2020, בשיתוף טארה וויגלי, מי שכתבה את טורו השבועי של אוטולנגי ב"גרדיאן" ובעלת טורים גם ב"ניו יורק טיימס". הספר כולל 120 מתכונים מסורתיים לצד מתכונים עכשוויים, שגיבש תמימי במחוזות ילדותו: בית לחם, מזרח ירושלים, שכם, חיפה, עכו, נצרת, הגליל והגדה המערבית.
3 צפייה בגלריה
סמי תמימי
סמי תמימי
סמי תמימי
(צילום: ג'ני זארינס)
תמימי נולד במזרח ירושלים ב–1968. אימו, נע'מה, הלכה לעולמה כשהיה בן שבע ורוב זיכרונותיו ממנה ומילדותו קשורים למטבח. בגיל 17 הוא החל לעבוד כשוטף כלים במסעדה במלון בירושלים, ובהמשך הצטרף לצוות הטבחים. באמצע שנות ה–80 עבר לתל אביב והחל לעבוד כטבח במסעדות שונות בעיר. במשך כחמש שנים הוא תפקד כשף של מסעדת "לילית" (או בשמה הקודם "ליליות") בבעלות היזמית קרן הנדלר ז"ל, ששימשה עבורו מנטורית. העבודה שם הייתה נקודת מפנה משמעותית עבורו, שהבין כבר אז שסגנון הבישול הקליפורני, שאפיין אז את המסעדה, המתבסס על חומרי גלם עונתיים ומקומיים, זה סגנון שבו הוא רוצה להתמקצע.
בשנת 1997 עזב תמימי את ישראל ועבר לחיות בלונדון. תחילה השתלב שם במטבח של המאפייה והמעדנייה "בייקר & ספייסס", שם פגש לראשונה את השף הישראלי יותם אוטולנגי. בין שני השפים הצעירים, האחד ממזרח ירושלים והשני ממערבה, נוצרה חברות ושותפות מקצועית ארוכת שנים ומוצלחת, הנמשכת עד היום.
תמימי ואוטולונגי עומדים בראש אימפריה קולינרית, המחזיקה בחמש מעדניות ובשלוש מסעדות מצליחות בעיר: NOPI ,ROVI ומסעדת הדגל OTOLENGHI בנוטינג היל. השניים עומדים גם מאחורי הוצאה לאור של ספרי בישול על הבישול הים-תיכוני. בין הספרים שראו אור בהוצאה: "ספר המתכונים" ורב-המכר הבינלאומי "ירושלים", שראה אור באנגלית ב-2013 וזכה בפרסים רבים, ביניהם פרס ג'יימס בירד. הספרים כיכבו שבועות ארוכים ברשימת רבי המכר של "ניו יורק טיימס".

תריסר מנות, שמן זית ויין מקומי

הארוחה של תמימי וקומרובסקי תתקיים, כאמור, במסעדת מלון אמריקן קולוני הוותיק (שפועל כבר למעלה מ-120 שנה), המוקפת במרחבים ירוקים, בעצים ובגינות מוריקות. המלון מגדל בשטחיו מטעי עצי זית מזן סורי ומטעים נוספים בבעלותו פזורים בהרי ירושלים. הארוחה של השניים תתקיים בשיא עונת מסיק הזיתים בארץ, בשני ערבים - חמישי ושישי 4-5/11.
ההיכרות בין תמימי וקומרובסקי התחילה עוד בימי מסעדת "ליליות", בתקופה שבה תמימי ניהל את המסעדה ורשת "לחם ארז", שהייתה אז בבעלותו של קומרובסקי, סיפקה למסעדה את הלחם. זו הארוחה הראשונה שיבשלו השניים יחד.
3 צפייה בגלריה
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי
(צילום: יובל חן)
במהלך הארוחה יוגשו 12 מנות מהרפרטואר הקולינרי של תמימי וממתכוני הספרים "פלסטין" ו"ירושלים". המנות ילווו בשמן זית וביינות של יקב Clos de Gat, השוכן בהרי יהודה. בין המנות שיוגשו: מקדוס חצילים כבושים ברוטב אגוזים, חציל ועדשים מבושלים במיץ רימונים, קלמרי מטוגן עם זעתר וסלסת עגבניות, פלמידה לבנה כבושה עם עגבניות ירוקות ושמן שום, צלעות טלה עם נענע ודבש וסלט עלי בר. לקינוח יוגשו עוגת חילבה וצנוברים עם קרם פריחת תפוזים וגלידת ורדים, מסטיקה ותות.
שתי הארוחות ייפתחו בטעימת שמן זית בגינת המלון, בהדרכת הגנן הראשי ואיש המסיק, ברוך מור, ובמהלך סוף השבוע יתקיימו גם סדנאות אוכל לאורחי המלון.