כבר כמה שנים ששוק הכרמל עובר תהליך מעניין: יותר ויותר טבחים עם תארים פותחים דוכנים ומסעדות בשוק עם מנות מעניינות וממותגת ביוקר, לצד קצביות וחנויות דגים ותיקות שקיימות מאז קום המדינה. אבל אתם כבר מכירים אותי: גם אם מדובר בקצביות יוקרתיות עם מוצרים מובחרים, כל עוד המחירים ימשיכו לעלות אמשיך לחפש לאכול בזול.
ביקורות אוכל רחוב נוספות שיכולות לעניין אותך:
השבוע סיפרו לי על דוכן חדש שנפתח לצד הקצבייה של המיטמרקט בשוק הכרמל, שבו מוכרים מעורב ירושלמי בפיתה ב-25 שקלים בלבד ורק בימי שישי. בחנות שליד יש רטבים למכירה שעולים יותר ובכלל, בימינו פיתה עם בשר זה סיפור יוקרתי, לכן אמרתי שאני חייב לנסות את זה, ונסעתי לשוק הכרמל ביום שישי.
לשוק הכרמל עדיין לא הגיעו האלה משוק מחנה יהודה שמוכרים חלווה ביוקר, אבל גם בלעדיהם, הרבה מדוכני השוק ינקזו לכם את הכסף מהארנק עם מנות סתמיות שלא שווה לכתוב עליהן מילה וחצי
לשמחתי מצאתי חניה, ונכנסתי בנעלי ספורט לתוך השוק, ישר לכיוון הפיתה עם המחיר המעניין. אמרו לי שמדובר במעורב עם חלקים פנימיים אבל לא ידעתי עד כמה המעורב הזה מיוחד.
2 צפייה בגלריה
מיטמרקט מעורב ירושלמי
מיטמרקט מעורב ירושלמי
(צילום: קובי רובין)
הגעתי לדוכן והצטרפתי אל התור שהיה במקום. השעה כבר הייתה כמעט 12:00 בצהריים. על הפלאנצ'ה הלוהטת חיכתה הנגלה הלפני אחרונה של הבשר - בשמונה בבוקר מדליקים כאן את הפלאנצ'ה ולא מכבים אותה עד לסגירה. על לוח הגיר שבמקום כתוב "מעורב ירושלמי מתחפש לתל אביבי בתיבול אתיופי", ואני הבנתי מזה שחיברו כאן נקודות משמעותיות שלא מתחברות אף פעם, ממש דו-קיום במרכז הארץ. ההבדל בין המעורב הזה שמוכרים כאן לבין מעורב ירושלמי הוא פשוט: המעורב הזה עשוי מחלקים של בקר וכבש בלבד, בעוד מעורב ירושלמי קלאסי עשוי מחלקי עוף.
2 צפייה בגלריה
מיטמרקט מעורב ירושלמי
מיטמרקט מעורב ירושלמי
(צילום: קובי רובין)
המיטמרקט, הקצבייה היוקרתית, ירדה אל העם עם המחירים - וטוב שכך. במחירים של היום גם ללכת לאכול בשוק הכרמל יכול להפוך לחוויה כואבת בארנק. לשוק הכרמל עדיין לא הגיעו האלה משוק מחנה יהודה שמוכרים חלווה ביוקר, אבל גם בלעדיהם, הרבה מדוכני השוק ינקזו לכם את הכסף מהארנק עם מנות סתמיות שלא שווה לכתוב עליהן מילה וחצי.
אם אתה מכיר את הדוכנים האלה אז מראש אתה חולף על פניהם בבוז, אבל הרבה אנשים עדיין נופלים ומשלמים יותר מדי עבור אוכל לא טעים. לפעמים אולי יש הבלחות רגעיות של יוזמה ברוכה ומשתלמת בהחלט, אבל בדרך כלל לא תמצאו אותן אם אתם על השדרה המרכזית של השוק אלא באחת הסמטאות הדרומיות לכיוון מערב. אם תלכו כמה צעדים המחירים עולים עד לשמיים, אבל עד לאותה הנקודה אתם יכולים למצוא את עצמכם עומדים ליד דוכן זול.

בלי להתבייש: תבקשו עוד שומן כבש בפיתה

בגלל שאני קורא לאט ומבין עוד יותר לאט, את ההסבר שהיה כתוב על הקיר לא הבנתי, אבל בכל זאת המתנתי לתורי בשקט. בינתיים על הפלאנצ'ה חיכה מערום של חלקים פנימיים למעורב ירושלמי - לב, כבד וריאות. אם במנה היה יותר כבד זה היה בהחלט יותר טעים, ואפשר לשים קצת פחות מהריאות. על התיבול הופקדו תבלינים אתיופיים. לקחתי קצת מהרוטב האדום בקצה האצבע בשביל לטעום, וזה התחיל נחמד מאוד אבל לאט-לאט התחיל לשרוף לי את החך.
זו פיתה של פינוק אמיתי ומושחת בצד השוק ובמחיר זול מאוד יחסית. הלוואי שנזכה לראות עוד מקומות ממותגים שפותחים את שעריהם לכיוון המחיר הזול ולא רק יום בשבוע אלא כל השבוע
בינתיים המעורב המשיך להיחרך על הפלאנצ'ה שנמצאת בתוך נישה קטנה על עמוד בטון בצד החנות. למכור מעורב בפיתה ביום שישי כששוק הכרמל הומה אדם זו אחלה יוזמה. המחיר אטרקטיבי באמת, הפיתות לפני המילוי חיכו להן בצד - לא גדולות בכלל, יותר כמו מיני פיתה, אבל עד כאן מבחינתי זה עדיין סבבה.
לעשות מעורב ירושלמי זו תורה שלמה - הכבד צריך פחות זמן על האש, הלבבות צריכים הרבה יותר זמן וכל חלק מהמעורב צריך לרדת אל הפלאנצ'ה בזמן שונה, שלא לדבר על הריאות. קודם כל מניחים את הלבבות כדי להוציא את הדם, אחר כך את הכבד ורק לקראת הסוף את הריאות לנגיעה קצרה בלבד על הפלאנצ'ה. מבודדים כל חלק במקום שלו לפי כמה קרוב הוא צריך להיות לחום של הפלאנצ'ה ולא שופכים לשם את הכל מההתחלה. הייתי רעב והוגשה לי מנה מלאה עד לקצה הפיתה של מעורב ירושלמי בסגנון תל אביבי עם תיבול אתיופי, ומעל הכול, נגיעה של טחינה ובצל מטוגן כמו שאני אוהב.
הבשר עצמו היה טרי וטעים והמנה משביעה למרות הגודל ולמרות המחיר. יש פה כמות גדולה של בשר, והטחינה מעל מעולה. תבקשו להוסיף עוד מלח לתוך הפיתה כי מעורב בלי מלח זה בדרך כלל לא מתפוצץ בפה מרוב טעם. במעורב הכול בתוך המנה צריך להיות מוגזם, וגם את התיבול אני חושב שצריך לחדד שם עוד קצת אולי עם כמון ועוד פפריקה.
אתם יכולים גם לעשות מה שאני עשיתי ולבקש בנימוס עוד נתח של שומן כבש פנימה על הדרך, זה נמס תוך שנייה ונותן למנה בעיטה למעלה. זו פיתה של פינוק אמיתי ומושחת בצד של השוק ובמחיר זול מאוד יחסית. הלוואי שנזכה לראות עוד מקומות ממותגים שפותחים את שעריהם לכיוון המחיר הזול ולא רק יום בשבוע אלא כל השבוע.