בין אדמות חקלאיות ושטח מדברי, כמה עשרות קילומטרים דרומית-מערבית לקהיר, אגם קארון שונה כעת לחלוטין ממה שהיה. בעבר היו באגם דגי אמנון, בס, דניס וגם שרימפס, והדייגים בסביבה התפרנסו בכבוד מהדגים שדגו.


אבל זיהום ממי נגר חקלאי ומפסולת תעשייתית וביתית פגע בשנים האחרונות ביופיו של האגם, המשתרע על פני כ-200 קמ"ר (מעט יותר גדול מהכינרת), וגם פגע מאוד בפרנסתם של הדייגים, שדגו דגים באגם במשך דורות רבים.
"האגם היה כל כך נדיב, כל סוגי הדגים היו פה בשפע. הטעם של הדגים היה הטוב ביותר והמחירים היו טובים", אמר הדייג פרג עבד אל סטאר עוואד. "אבל האגם הפך מזוהם, אז אנשים התחילו למצוא חלופות לדיג".
אחיו רמדאן, גם הוא דייג במקצועו, אמר כי במקום ניתן לדוג עכשיו רק דגים קטנים. רמדאן אמר את הדברים כשהוא יושב על סירתו באחד מחופי האגם המלאים באשפה.
3 צפייה בגלריה
חלק גדול מהדייגים עזבו את המקום
חלק גדול מהדייגים עזבו את המקום
חלק גדול מהדייגים עזבו את המקום
(צילום: רויטרס)
כמה דייגים לשעבר התאימו את סירות העץ הקטנות שלהם, ועכשיו הם מציעים טיולים באגם למבקרים שמגיעים בסופי שבוע מקהיר. דייגים אחרים היגרו למקומות אחרים במזרח או בדרום מצרים.
האגם, שאורכו כ-42 ק"מ, נמצא כ-45 מטרים מתחת לפני הים, ובתקופות הקדומות הוא התמלא במי שיטפונות מהנילוס. כעת זורמים אליו בעיקר שפכים ולכן הוא הופך ליותר ויותר מלוח, דבר שמשפיע גם על הדגים במקום.
הקרקע החקלאית במצרים לאורך הנילוס מעובדת באינטנסיביות, ונגר חקלאי פגע באיכות המים באגם קארון, בעיה שתועדה במחקר ממשלתי שנערך בשנת 2017. אז נמצא כי האגם סובל ממליחות מוגברת, בין היתר בשל אידוי.
3 צפייה בגלריה
דייג באגם קארון
דייג באגם קארון
דייג באגם קארון
(צילום: רויטרס)
ממחקר שפורסם לפני כשנתיים בכתב העת Environmental Science and Pollution עולה כי האגם זוהם במתכות, כולל נחושת, אבץ, קדמיום ועופרת.
מגדי עלאם, מומחית לאיכות סביבה במרכז המידע האקלימי של מצרים, קבוצת מחקר רשמית במדינה, אמרה כי נערכות עבודות לטיהור מי ביוב באזור האגם וגם נעשים ניסיונות לנתק אותו מתעלות ניקוז מחוות סמוכות. כמה דייגים ניסו לעבור לוואדי אל-ראיאן, נווה מדבר הנמצא באזור האגם, אבל גם המקום הזה התגלה כמזוהם.
איכות מי האגם הידרדרו במהירות, בין היתר מפני שזהו אגם סגור. "לאגמים סגורים יש מערכת אקולוגית שבירה יותר מאשר לאגמים אחרים, שיש לאגמים אחרים שיש להם גישה פתוחה לים ולאוקיינוסים", אמרה עלאם.
3 צפייה בגלריה
המים הפכו למלוחים, רוב הדגים לא שרדו
המים הפכו למלוחים, רוב הדגים לא שרדו
המים הפכו למלוחים, רוב הדגים לא שרדו
(צילום: רויטרס)
מוזן מופרה, בעל מסעדת פירות ים מקומית, אמר שהאזור נהג לייצר בעבר מספיק דגים, שהועברו לערים הגדולות. "מספר הדגים אז היה בלתי ניתן לספירה, בערך 20 או 30 טונות. כיום לא ניתן לדוג אפילו קילוגרם אחד", הוא אמר.