21
צילום: EPAצילום: EPA

נהיגה תחת השפעת סמים: משרד הבריאות מול הרשות

משרד הבריאות פירסם תקנות שיאפשרו לכל משתמש מריחואנה לנהוג. ברשות הלאומית לבטיחות רוצים להגביל את האישור רק לבעלי אישור רפואי, המשטרה כלל לא ערוכה לאכיפה

אודי עציון | פורסם:05/08/2022
לפני כשבועיים פירסם משרד הבריאות לעיון הציבור תקנות חדשות שנועדו להסדיר, סוף-סוף, את שאלת הנהיגה תחת השפעת קנאביס. מחד מדובר עדיין בסם לא חוקי בישראל, מאידך הוא מוגדר סם קל ומותר לצריכה במדינות שונות. לפי התקנה המוצעת, לה אפשר להגיב עד ה-17 באוגוסט, מותר יהיה לנהוג אם בגוף הנהג יימצאו עד 3 ננוגרם THC (החומר הפעיל בקנביס) למ"ל דם, או עד 6 ננוגרם THC למ"ל פלסמה-סרום. נתונים מדויקים אמנם, אך כאלה שאינם מבהירים לאזרח כמה ניתן לצרוך כדי לעמוד ברף.
התקנה היא ניסיון לפתור ויכוח ארוך שנים בסוגייה. מחקרים הוכיחו כי קנאביס - כמו גם אלכוהול - עלול לפגוע ביכולת הנהיגה, לרבות תפיסת המציאות, נקיטת זהירות ומהירות תגובה. השאלה היא מאיזה מינון, וכמה זמן מותר לצרוך אותו לפני שמתיישבים מאחורי ההגה - או עולים על אופניים וקורקינט.
לבעלי רישיון רפואי לשימוש בקנאביס, למשל, נקבע לפני ארבע שנים כי מותר לנהוג רק למי שהמינון הוא עד 50 גרם לחודש, למי שצורך מוצרי מריחואנה בעלי ריכוז של עד 15% THC. במקרה של ריכוז בשיעור 16% עד 20%, מדובר ב-40 גרם. יש גם מגבלה לגבי מועד הצריכה, בין 3 ל-12 שעות, תלוי בהיקף והאם במקביל צרך הנהג אלכוהול. אבל מדובר במגבלות שהמשטרה לא הייתה מסוגלת לאכוף לפיהן את החוק, ללא קביעת רף ברור שמעליו ייחשב הנהג כמי שנמצא תחת השפעה, כפי שמקובל במקרה של אלכוהול.
וגם כעת מתנהלת המדינה בחוסר תיאום אופייני. המשטרה, למשל, הצטיידה בערכות לבדיקת כמות ה-THC בגוף הנהג על סמך בדיקת רוק מהירה, אולם מדובר רק בבדיקת סינון, כמו נשיפון במקרה של בדיקות אלכוהול, שאחריו יש צורך בבדיקות נוספות, למשל ינשוף או בדיקת דם שקבילים בבית המשפט. בדיקה חיובית ל-THC ברמות האסורות בערכות הרוק תחייב ביצוע בדיקה מהימנה יותר בחדר מיון, מה שיחייב ליווי של שוטר, ולא יאפשר בדיקות בהיקפים גדולים. עוד תקנה שמייצרת המדינה בלי שיש אפשרות רצינית לאכוף אותה.

הרלב"ד: לא להרחיב תקנות בלי מחקר

בעבר קבעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי "מחקרים רבים שנערכו בעולם בדקו שימוש בסמים ובאלכוהול בקרב נהגים שנפגעו בתאונות. רוב המחקרים דיווחו על הימצאות סמים בקרב 14%-25% מנהגים אלה. הסם הנפוץ ביותר היה קנאביס, שנמצא בקרב כ-10% מהנהגים. כחצי מהמחקרים על הסם ומעורבות בתאונות מצאו שיש סיכון גבוה יותר להיות מעורב בתאונה לאחר השימוש בסם".
ברלב"ד מתנגדים לתקנה, שהייתה אמורה במקור לחול רק על משתמשי קנאביס רפואי, אבל הורחבה כך שתחול על כל נהג. "איננו מתנגדים לטיוטת התקנות בנוסח המקורי שלה, אשר התייחס לצרכני קנאביס רפואי. עם זאת, הבהרנו כי נדרש לקיים מחקר מקדים אשר ילווה את השינוי ויחל עוד בטרם השינוי בדין. הרלב"ד הציפה את הנושא מול משרד התחבורה והבהירה כי היא נכונה להוביל את המחקר, שהכרחי על מנת לנתח את השפעות הלגליזציה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך. לדעתנו, אין מקום לתיקון המוצע כעת על ידי משרד הבריאות".
ברשות מסבירים כי עמדתה מבוססת על שלושה נימוקים עיקריים: "ראשית, מחקרים רבים מצאו כי שימוש בקנאביס יוצר פגיעה מסוימת במיומנויות נהיגה והן מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות אשר רלוונטיות להפעלת הרכב. היתר נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי, לא דומה לשימוש של משתמשי הפנאי בסם הקנאביס.
שנית, מחובתנו לנהוג בזהירות בכל שינוי בחקיקה אשר יכול להוביל לסיכון מוגבר לשלומם ובטיחותם של כלל משתמשי הדרך. שלישית, ב-2019 בוצע בקנדה סקר נהגים לפני ואחרי לגליזצית הקנאביס והחלת סף שכרות בנהיגה בקנאביס. נמצא כי בשנים שלאחר אימוץ המדיניות, חלה עלייה בשיעור הנהגים שדיווחו כי נהגו והשתמשו.
בין שנת 2018 שבה יושמה בקנדה מדיניות לגליזציה של קנאביס לבין שנת 2019, עלה אחוז הנהגים שהשיבו כי נהגו תוך שעתיים מעת עישון הקנאביס מ-3.3% ל-7% ומספר הנהגים שנהגו לאחר צריכת אלכוהול וקנאביס יחדיו עלה מ-1.7% ל-3%. אנחנו חוששים שאם תהיה הקלה בהתייחסות לנהיגה לאחר נטילת קאנביס תהיה גם עלייה בנהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול יחדיו בישראל".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, שפנה בנושא לשרי הבריאות, התחבורה וביטחון הפנים, אומר כי "התקנה המוצעת מהווה מתן הכשר נהיגה לנהג, שלא ניתן לדעת באופן ודאי את רמת כשירותו או יכולתו לנהוג, ויתרה מכך - להגיב במצבי חירום המאפיינים תאונות דרכים. השימוש בסמים עלול להשפיע על מיומנויות הנהג, ואפילו על נהג מיומן ביותר. כי כל הקלה במדיניות עלולה להפרש בקרב הציבור כמתן אור ירוק לנהיגה תחת אותם חומרים מסוכנים ולהוביל לאובדן חיי אדם".
לכתבה זו 21 תגובות
הוספת תגובה
21

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
18.

17.

אתם באמת חושבים שמה שמונע ממשתמשים לנהוג תחת השפעה כיום זה החוק שאוסר על זה? להזכירכם, יש גם חוק שאוסר על צריכת קנאביס אם אין לך פתק חתום ע"י פקיד מיותר ממשרד הבריאות, ובערך רבע מהאוכלוסיה מתעלמת מהחוק הזה. החוק צריך להיות פשוט מאוד - לעשות לנהגים חשודים בנהיגה תחת השפעת סמים בדיקת מאפיינים מצולמת במצלמה של השוטר, בלי שהשוטר יאבד את הוידאו כי בדיוק נפל לו הבורקס. אם הנהג נכשל בבדיקת מאפיינים, הוא יכול לערער ואז שופט יצפה בוידאו ויחליט אם היה כשיר לנהיגה או לא. זה הכל, בלי בדיקות פולשניות עם רף הפללה שרירותי.

16.

15.

ואף אחד לא בודק ולא מטפל אז שחררו אותנו מהשטויות שלכם

14.

אבל אם סתם שתית בפאב - זה כבר שלילה. די להתעלל באוכלוסיות שאין להן זמן להלחם על זכויותיהם שכן הם עסוקים בלממן את כל הבטלנים החרדים, את הערבים שעובדים בשחור, את פקידי הממשלה העצלים ואת הפנסיות של צה"ל. אז תנו לעשן איזה ג'ואינט בערב בלי להרגיש עבריינים נרדפים

13.

המצב היום הוא שגם אם עישנת אתמול לפני השינה (והקנאביס עוזר להמון אנשים עם בעיות שינה חמורות לישון טוב בלילה) אתה עבריין שיכול לקבל שלילה לשנתיים!!! כי יש לך עדיין שאריות בגוף של THC ברמה שלא מסכנת בשום אופן אף אחד בכביש. עם זה אי אפשר להמשיך. להפוך אזרחים מהשורה לעבריינים ולשלול מהם את הרשיון (פגיעה משמעותית באיכות חייהם ופגיעה אנושה ביכולת להתפרנס בחלק מהמקרים) זה פשוט ביזיון. לא מתקבל על הדעת. בשום אופן.

12.

בתור מעשן שנוהג יכול להעיד שהגראס מפקס ועוזר לנהיגה

11.

10.

מצחיק לדעת שיש הבדל בין מעשנים חוקי לבין אלו שלא

9.

8.

אני לא צורך קנאביס. אבל חושב שעדיף יהייה מי שנהג אחריי עישון הקנאביס. רשאי לנהוג . כי רוב התאונות של פגע וברח הם בגלל הקנאביס. והפחד שמא יתפס מעושן. אז הם בורחים. בזמן שהיה ניתן להציל את הניפגע. לו היה מותר לנהוג . רוב נהגי הפגע וברח. לא היו בורחים. ומצילים את הניפגע .

7.

בכל העולם תקנות סבירות ורק כאן ממציאים את הגלגל עם מינונים מינוריים. כמובן שלל מייצגים מטעם בורות ותפיסה חשוכה נגד למה ככה.

6.

כמה שטויות יש במדינה הזו , כמה טימטום יש כאן , לא פלא שכאן הכי יקר בעולם , הרי הכי קל זה לדפוק את האזרח המטומטם שלא מפנים שהוא מטומטם ואוכל כל חרא שמוכרים לו בעיתון או בטלויזיה או בחנויות . ישראלים הם העם הכי פראייר בעולם , נקודה .

5.

4.

3.

2.

1.

קל מאוד לפספס פניות ולעשות שטויות בסטלה. הכל גם מצחיק אותך ואתה בטוח שכולם מסביב קולטים שאתה בסרט.

comment-2-comment

מדובר כאן באנשים שצורכים על בסיס קבוע מסיבות שונות. ומה שאתה מדבר עליו זה סטלה שאנשים שמעשנים פה ושם חווים תחוויה הזאת. אני מעשן מאה גרם בחודש וזה לא עושה לי מה שאתה מספר. קרה לי שפסםסתי פניות זה חרוב ב10 שרואה תמשכורת וחושב איך אסיים תחודש איתה איך אחלק אותה

comment-2-comment

מוצא את עצמי וחברים זרוקים על הספה בלי יכולת לזוז. לא מרגיש את הרגליים. יושבים ומצחקקים כמו בני 12 וכל מה שמעניין זה מנציז. אם אעלה על ההגה אעשה תאונה בשנייה.

comment-2-comment

אני זוכר את הסטלה הראשונה. הכל הצחיק אותי. מאז עברו הרבה מים בירקון

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה