חוקרים מאוניברסיטת אריזונה פיתחו מודל שעוקב אחר VY, כוכב על-ענק אדום בקבוצת הכוכבים כלב גדול, הנמצא במרחק של 3,009 שנות אור מכדור הארץ, כך לפי הודעת החוקרים מאוניברסיטת אריזונה. מדובר באחד מהכוכבים הגדולים והבהירים ביותר הידועים לנו כיום, הנמצא בשלבי גסיסה. כמה הוא גדול? השמש שלנו היא נקודה קטנה מאוד ליד המפלצת האדומה הזאת.
המודל שנבנה בימים אלה על ידי החוקרים, מנסה לחזות כיצד הכוכב הזה ימות. האם כוכבים כאלה מתפוצצים לסופרנובה כמו הרבה כוכבים אחרים? או שיתרחש משהו גדול הרבה יותר.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של הכוכב
אילוסטרציה של הכוכב
אילוסטרציה של הכוכב
(הדמיה: נאס"א)
התאוריה הקיימת כיום משערת שיש סיכוי גבוה שכוכבים כאלה יקרסו לתוך חור שחור, תהליך שהרבה יותר קשה לצפות בו באופן ישיר. הגודל העצום שלו והקרבה למערכת השמש שלנו הופכים אותו למועמד מצוין לתצפית.
בעזרת נתונים טובים, אסטרונומים יוכלו לראות את המורכבות עוצרת הנשימה של הכוכב הזה בפועל. בינתיים, הם עדיין אוספים נתונים כדי להציג מודל מחקר ראוי, כדי שיום אחד – כנראה בעתיד הרחוק מאוד - הוא ייבדק כש-VY בכלב גדול יסיים את חייו.
4 צפייה בגלריה
השמש שלנו לעומת הכוכב הענק
השמש שלנו לעומת הכוכב הענק
השמש שלנו לעומת הכוכב הענק
(איור: Svartkell, מתוך ויקיפדיה, נחלת הכלל)
ומכוכב ענק, לחיה קטנה מאוד. קרפדות זעירות המכונות "קרפדות דלעת" נבדקו על ידי מדענים בדגש על היכולת שלהן לשמור על איזון בגוף כל כך קטן.
מסתבר שיש גבול עד כמה חיה בעלת עמוד שדרה יכולה להיות קטנה – ועד כמה זה עוזר לה. המסקנה החזותית? יכולות אקרובטיות מביכות ומצחיקות, בכל פעם שקרפדה כזאת מנסה לזנק, היא נופלות על אחוריה, מתרסקות על הגב, הבטן ואפילו על הראש.
אך אל דאגה, הנחיתות האלו, שנראות כואבות, לא משפיעות עליהן או פוגעות בהן. בעוד שצפרדעים מפורסמות ביכולות הניתור שלהן, לקרפדות האלה יש מה ללמוד בכל הקשור לנחיתה רכה. בדיקה מקיפה שערכו חוקרים מראה ששרירי הרגליים שלהן עובדים מצוין, וגם טכניקת הקפיצה לא בעייתית. "הן לא מצליחות לתקן את הכיוון, או לשמור על איזון מינימלי", אומרים החוקרים.
4 צפייה בגלריה
קרפדה קופצת
קרפדה קופצת
קרפדה קופצת
(צילום: מתוך המחקר)
אז איך הן שורדות בכל זאת? החוקרים מצאו שהן משתמשות באמצעים אחרים כדי להתחמק מטורפים. הצבעים שלהן, למשל, לצורך הסוואה, או שימוש ברעלנים.
ולסיום, עד כמה אתם מודאגים מהעובדה שהילדים שלכם כל היום משחקים במשחקי וידאו? אולי תפסיקו לדאוג.
מחקר חדש מראה שמשחקי וידאו יכולים לעזור לילדים שלכם לשפר את האינטליגנציה שלהם; בעוד שלטלוויזיה ומדיה חברתית לא הייתה השפעה חיובית או שלילית.
למעלה מ-9,000 ילדים בני 10-9 בארצות הברית השתתפו במחקר, והיו במעקב על הזמן והתכנים שנחשפו אליהם. לאחר שנתיים, למעלה מ-5,000 מהילדים נבחנו שוב, כשהבדלים גנטיים, רקע, השכלה והכנסה של ההורים גם נלקחו בחשבון.
4 צפייה בגלריה
ילד משחק במחשב
ילד משחק במחשב
(צילום: shutterstock)
מי שפיתח את רמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר היו ילדים ששיחקו יותר במשחקי וידאו, אל מול מדיה חברתית או צפייה בטלוויזיה. אז מה למדנו? זמן מסך לא בהכרח פוגע - לפי המחקר שנערך בארצות הברית - ביכולת הקוגניטיבית של הילדים, ומשחקי וידאו יכולים למעשה להגביר את האינטליגנציה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי