דובר צה"ל הודיע הבוקר (יום ד') כי בחודש שעבר הושלם בהצלחה ניסוי בטיל הים-ים המתקדם "גבריאל 5", שאותו מפתחים בשנים האחרונות זרוע הים יחד עם מפא"ת במשרד הביטחון והתעשייה האווירית. בצה"ל הגדירו את הניסוי המוצלח כ"אבן דרך" בהפיכתן של ספינות הטילים החדשות מדגם סער 6 למבצעיות, והדגישו כי הוא יסייע בשמירה על העליונות האסטרטגית של ישראל בחזית הימית. ההודעה על הניסוי באה כשברקע המתיחות הרבה מול חיזבאללה, שמנהיגו חסן נסראללה מאיים לתקוף את אסדת הגז "כריש" אם זו תחל לפעול עוד לפני הסכם שיסדיר את המחלוקת בין ישראל ללבנון על הגבול במים הכלכליים שלהן.
"גבריאל 5" הוא הדגם המתקדם ביותר מסדרת טילי "גבריאל" נגד ספינות, שפותחו לראשונה בשנות ה-60. לפי צה"ל הגרסה החדשה תוכל לפגוע ביעדים בטווח של מאות ק"מ, במצבי ים ואוויר משתנים. "פגיעתו של הטיל מאפשרת סיכול והשמדה של מגוון רחב של מטרות ואיומים. הטילים המתקדמים מבטיחים את יתרונה היחסי של זרוע הים ושימור העליונות הימית של צה"ל, וישמשו את הזרוע במשימותיה, ביניהן ההגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל", מסר דובר צה"ל. עוד נמסר כי הפיכתה של המערכת החדשה למבצעית "מהווה פריצת דרך טכנולוגית בתחום ההגנה במרחב הימי והינה תוצר של עבודה עצימה, מקצועית, ומדויקת של לוחמי ומהנדסי זרוע הים, בשותפות עם מפא"ת והתעשייה האווירית".
5 צפייה בגלריה
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
שיגור הטיל. "מערכת הפורצת דרך - טכנולוגית ומבצעית"
(צילום: דובר צה''ל)
5 צפייה בגלריה
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
(צילום: דובר צה''ל)
5 צפייה בגלריה
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
תיעוד: ניסוי צה''ל במערכת טילי ים ''גבריאל 5" נגד ספינות
הפגיעה במטרה
(צילום: דובר צה''ל)
צה"ל פרסם הבוקר תיעוד של הניסוי מהחודש שעבר, ובו נראה הטיל המתקדם משוגר מספינת הטילים אח"י עוז, השנייה בסדרת ספינות המגן. נמסר כי הספינה "נבחנה ביכולת להתמודד מול איומים שונים על ידי אמצעי לחימה חדשים ומתקדמים" – בהם כאמור אותו טיל מדגם "גבריאל 5". בתיעוד נראה הטיל פוגע ביעד שלו, ספינה אזרחית ישנה שיצאה משימוש. הספינה הזו עלתה באש לאחר מכן, וחיילים במרכז פיקוד כלשהו נראים בסרטון מוחאים כפיים בעקבות הצלחת הניסוי.
הניסוי מגיע כאמור בצל איומיו של נסראללה, שרק בשבוע שעבר הצהיר כי הקו האדום מבחינתו הוא תחילת הוצאת גז מאסדת כריש – והבטיח שלא יקבל "מצב שבו ישראל מוציאה גז מאסדת כריש לפני שלבנון תקבל את כל הזכויות המגיעות לה". מזכ"ל חיזבאללה טען שארגונו לא מתערב במשא ומתן בין ישראל ללבנון, אבל איים: "העיניים שלנו מופנות ל'כריש', וגם הטילים שלנו מופנים לשם. יש לישראל, וגם לארצות הברית ואירופה, מספיק מידע כדי שיבינו שהעמדה שלנו רצינית ואלה לא רק איומים ריקים מתוכן".
בימים האחרונים נרשמה דווקא התקדמות במשא ומתן בין הצדדים, והנשיא הלבנוני מישל עאון אף הצהיר שהשיחות מול ישראל מתמקדות כעת בעניינים טכניים בלבד. בצה"ל, יצוין, לא זיהו כוונה ממשית של נסראללה לממש את איומיו – והעריכו כי אלו מכוונים לציבור הלבנוני, על מנת לזקוף קרדיט פוליטי מההסכם המתגבש, שעשוי להקל מעט על הכלכלה הלבנונית המקרטעת. עם זאת, בהערכות מצב שהתקיימו בצה"ל הוחלט שלא לקחת סיכון ובכל זאת להגביר צעדי מוכנות והגנה למקרה שבו חלק מאיומי נסראללה אכן ימומשו, בתקרית שתגלוש לימי קרב בצפון.
5 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
נסראללה ואסדת ''כריש''. "הטילים שלנו מופנים אליה"
(צילום: דובר צה''ל, AFP)
5 צפייה בגלריה
נשיא לבנון, מישל עאון
נשיא לבנון, מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון. "סוגרים עניינים טכניים"
(צילום: AP)
ראש מטה זרוע הים, תת-אלוף גיא גולדפרב, מסר בעקבות הצלחת הניסוי: "זרוע הים ממשיכה להתפתח ולהשתנות אל מול מגוון אתגרים מבצעיים גוברים ושינויים אזוריים. מערכת הטיל הימי 'גבריאל', תחזק את יכולותיה המבצעיות וההגנתיות של זרוע הים במרחב הימי, במגוון זירות ובמגוון משימות. הזרוע אמונה על שמירת חופש השיט, שמירה על המרחב הימי, המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. העומק האסטרטגי והעליונות הימית שהזרוע מעניקה למדינה נובעות מהתחדשות טכנולוגית, פיתוח והכשרת אנשים שיחד מביאים להצלחה המבצעית".
ראש מחלקת מטאור במפא"ת, טל, מסר: "המערכת הינה פורצת דרך טכנולוגית ומבצעית ותאפשר לזרוע הים שמירה על העליונות הימית. מפא"ת במשרד הביטחון תמשיך לרתום את כלל הנכסים הטכנולוגיים שפותחו בישראל לטובת מענה לצרכים המבצעיים".
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר: "התעשייה האווירית גאה בהצלחת הניסוי שבוצע בטיל 'גבריאל 5', על גבי ספינות סער 6 המתקדמות ובשיתוף הפעולה ההדוק עם משרד הביטחון וחיל הים. שילוב יכולות אלו על גבי הסער 6, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הלוחמה הימית, להגנה על נכסיה האסטרטגיים של מדינת ישראל".