בנגב המערבי חיים כמה זאבים, שמדי פעם מתועדים במצלמות השביל של רשות הטבע והגנים, כחלק מניטור האוכלוסייה. אבל השבוע ההתרגשות הייתה גדולה, לאחר שמשפחת זאבים - אמא, אבא ושבעה גורים - תועדה בפרדס לימונים.


מורן בקיש, פקח רשות הטבע והגנים, סיפר: "חקלאי דיווח על תצפית של מאורת זאבים בתוך שטח חקלאי. הוא עסק בגיזום עצי הלימון ולפתע ראה חור כמו מאורה. הצבנו מצלמות שביל במטרה לזהות האם מדובר בזאבים וראינו בתיעוד הפתעה גדולה - משפחת זאבים. המאורה הפריעה לחקלאים לגזום את עצי הלימון בפרדס. אנחנו שמחים שהחקלאים נענו לבקשה והמתינו עם הגיזום כדי לא להפריע לזאבים ולגורים".
ינאי בונה, מתנדב רשות הטבע והגנים וצלם טבע שמסייע לפקחים בתיעוד וניטור הזאבים במקום, הוסיף: "בשנה האחרונה ראיתי רק זאבים בוגרים ועכשיו לראשונה תיעדתי גורים של זאבים, זהו אירוע מיוחד ומרגש עבורי. האהבה הגדולה שלי בחיים זה לצלם והתרומה לרשות בשמירה על חיות הבר מעצימה את זה".
התיעוד נערך בפיקוח ואישור רשות הטבע והגנים והוא משמש למחקר על פעילות הזאבים באזור. "בדרך זו הבנו שיש כאן משפחה חדשה ובסיוע החקלאי נצליח לשמור עליה עד שיעזבו את המאורה", אמר בקיש.
1 צפייה בגלריה
שני גורים ואחד ההורים בפרדס
שני גורים ואחד ההורים בפרדס
שני גורים ואחד ההורים בפרדס
(צילום: רשות הטבע והגנים וינאי בונה)
אוכלוסיית הנגב המערבי מונה עשרות בודדות של פרטים. בתנאי המדבר הטבעיים טרפם הפוטנציאלי של הזאבים הוא ארנבות, חוגלות, מכרסמים, שועלים וצבאים. הזאב ניזון גם מפירות, ירקות וצמחים שונים כשיש מעט טרף. מפני שמפגש בין טורפים גדולים לאדם עשוי להוביל ללא מעט מתחים ואף לפגיעה מכוונת בטורפים, הסברה הרווחת הייתה שהזאבים בנגב ינסו להימנע להתקרב לבני אדם.
עם זאת, הזאבים התרגלו למצוא מזון בקרבת האדם. לעתים הם גם מוצאים צל ומים בתוך הפרדסים. יש להדגיש כי האכלה של חיות בר היא עבירה על החוק בישראל.