ברקע המאבק בין משרד התחבורה להסתדרות שמאיימת בשביתה בנמלים אחרי שאושר לספינת מטען כללי לפרוק בנמל הפרטי, נמל אשדוד פנה היום (חמישי) לבית הדין לעבודה נוכח שיבושי האטה שמקיימים עובדיו, באישור ההסתדרות. "כתוצאה מהנקיטה בצעדים הארגוניים הבלתי חוקיים עלול להגרם לנמל נזק שנאמד במיליוני שקלים", טוענת הנהלת הנמל.
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
פקק ליד נמל אשדוד לפני כמה חודשים. הבעיה נמשכת גם היום
(צילום: גדי קבלו)
על פי הבקשה: "נזקי השיבושים מצטרפים לנזקי גל הקורונה, ולתחרות העזה שיש לנמל לאור פתיחת התחרות. על העובדים ונציגותם אחריות בכל הנוגע להתגייסות לטובת אספקת שירות קיומי וחיוני בשער הימי והכלכלי הראשי של מדינת ישראל. נציגות העובדים מתעלמת מכך שהחל מחודש מרס 2020, לא נגדע מקור פרנסתם של עובדי החברה ולו ליום אחד. זאת, בניגוד גמור לסקטורים אחרים במשק שספגו את 'נחת זרועה' של הקורונה".
בתוך כך, בהסתדרות ממשיכים כאמור להיערך לשבתת הנמלים ב-1 בפברואר, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי כתב למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ולסגן הממונה על השכר במשרד האוצר איליה כץ, כי עמדת המדינה "השערורייתית" כלשונו לפיה פתיחת תחום המטען הכללי לתחרות הייתה חלק מהרפורמה בנמלים מעולם לא נשמעה בחדרי המו"מ והיא "נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן, כצעד שיביא חורבן והרס ומאיים לא רק ליחסי העבודה בנמלים כי אם גם לנמלים עצמם". לדבריו, הרפורמה בנמלים התייחסה להקמת שני רציפי מכולות בתפעול פרטי וזאת בלבד.

"קצב הפריקה בנמל אשדוד גורם נזק כלכלי עצום"

הפנייה הדחופה של נמל אשדוד לבית הדין לעבודה הוגשה לאור שיבושי האטה הננקטים בנמל על ידי עובדי סקטור בתי מלאכה - ענף ציוד מתמחה מאז אוקטובר האחרון. העובדים האטו את קצב תיקון התקלות ואף מבצעים פחות משמרות נוספות. נזקי שביתת ההאטה הלכו והצטברו עד כדי מצב שחלק משמעותי מפעילות הנמל אינו מתקיים. שיבושים אלו ננקטים עוד בטרם הוכרז סכסוך העבודה ביום 11 בינואר 2022.
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(אוראל כהן)
לטענת הנהלת הנמל, נציגות העובדים בחרה לנקוט, ולא בפעם הראשונה, בצעדים כואבים אך "בלתי נראים", כדי ליהנות מ"שביתה דה לוקס", שיבושים שאיש מהעובדים ונציגותם לא ייאלץ לשאת באחריות לתוצאותיהם. נמל אשדוד מיוצג על-ידי עו"ד חיה ארמן ועו"ד מיכל הברפלד ממשרד הרצוג פוקס נאמן.
יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, כתב היום למנכלית משרד התחבורה כי בעשרה ימי פריקה הצליח הנמל לפרוק סויה מאוניה שנכנס אליו בחודש שעבר, בכמות, שנפרקת בפחות מיום עבודה אחד בנמל חיפה, או בנמל מספנות ישראל.
מדובר באוניה Aquata, שנושאת 38 אלף טון כוספת סויה (מקור חלבון חיוני למשק החי), שעגנה בנמל לפני 10 ימים. מאז פרקו עובדיו רק 3,500 טון ממטענה. לשם השוואה, מסביר רון, בכל משמרת פורקים בנמל חיפה, או בנמל מספנות ישראל, כמות מינימלית של 1,200 טון ובמצטבר, לפחות 3,600 טון ביום. היום עגנה האוניה כאשר לצידה שיחקו נהגי המשאיות שהגיעו לאסוף את מטענה כדורגל על הרציף הריק מעובדים.
לדבריו, "הסיבות לכשל המתמשך בפריקה רבות ומגוונות, ונובעות בעיקר ממחסור בעובדים וציוד לא תקין. קצב הפריקה האיטי באופן בלתי סביר בנמל אשדוד גורם נזק כלכלי עצום לכל המקבלים, ויוצר בעיה חמורה בשרשרת אספקת המזון לישראל".