רון בן ישי, הפרשן הצבאי של ynet ו"ידיעות אחרונות", חזר לאחר חודש באוקראינה לוועידת "האנשים של המדינה". הוא אומר כי סביר להניח שהמלחמה באוקראינה תהיה האחרונה שיסקר. "אני חושב שכן. יש איזה שלב בחיים, אני בכוונה לא אומר גיל, שבו אתה אומר 'זה כבר לא מתאים'. אני כבר בשלב שהוא יותר מתאים ל'ריפלקשן', להבטה אחורה ופנימה, מאשר לנסות להבין אם הפציצו או לא הפציצו בבאבי יאר. הם לא הפציצו אגב", ציין כשהוא מתייחס לחשיפתו.
בן ישי בן ה-78, חתן פרס ישראל לתקשורת, חווה מלחמות רבות. הוא לחם לראשונה במלחמת ששת הימים ב-1967, ומאז דמותו ליוותה כמעט את כל מלחמות ישראל - וגם מלחמות רבות בעולם.
בוועידה הוא סיפר כיצד מסקרים מלחמה - מאיפה מתחילים ואיך בונים את התמונה לקוראים. "זו הייתה המלחמה הכי קשה לסיקור שאני סיקרתי, וסיקרתי הרבה. ברחבי העולם. לא בגלל הסכנה, אלא בגלל הפייק ניוז. מבחינת הסיכונים האישיים נקלעתי אולי פעמיים או שלוש למצבים שבהם נשקפה ממש סכנה", אמר.

3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה רון בן ישי שמעון שיפר
ועידה ועידת האנשים של המדינה רון בן ישי שמעון שיפר
רון בן ישי ושמעון שיפר
(צילום: עמית שאבי)
"שני הצדדים, גם הרוסים וגם האוקראינים, משקרים בלי למצמץ. פוטין עושה את זה ברמה האסטרטגית, זאת אומרת זה פייק ניוז אסטרטגי, והאוקראינים משקרים בקטן. במספרים של נפגעים, האו"ם מדווח על 800 הרוגים באוקראינה מאז תחילת המלחמה, ואוקראינה מדווחת על 14 אלף. ברור שהמספר האמיתי הוא איפשהו באמצע".
בן ישי אומר כי מהמגעים שלו עם לשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, העסק באוקראינה מנוהל בצורה מבולגנת. "המזל של האוקראינים הוא שהאזרחים לקחו את ניהול המלחמה לידיהם, והם מנהלים מלחמת גרילה ומצליחים", ציין. "גם בגלל חדלות האונים של הרוסים, שאני מודה, לא הייתי מאמין שזה ככה. אגב, הייתי איתם בצ'צ'ניה בשנת 2000 וזה היה צבא של שיכורים, סליחה על זה".
לדבריו, אז הכוחות יצאו לקרב "שיכורים כלוט". "איך פוטין ניצח? הרי הם הפסידו במלחמת צ'צ'ניה הראשונה ופוטין ניצח במלחמת צ'צ'ניה השנייה. פשוט הוא שיטח את גרוזני בירת צ'צ'ניה עד עפר. נותרו שלושה בניינים עומדים על תילם. שלושה, לא ארבעה ולא שניים, שלושה, ספרתי".
3 צפייה בגלריה
רון בן ישי באירפין
רון בן ישי באירפין
רון בן ישי באירפין
(צילום: נדיה שבצ'נקו)

"אז אתה נמצא בעיר הזו ואתה מבין את רמות ההרג וההרס. הוא פוחד לעשות את זה עכשיו באוקראינה, ככה אני מתרשם. כי אוקראינה זה לא איזה רפובליקה נידחת, אלא 'זה עצמנו ובשרנו'. יש לו קושי נפשי לשטח את קייב. לכן המצור על קייב חודש אחרי שהתחילה המלחמה, עוד לא הושלם וגם לא יושלם".
- מי בסיפור הזה הנבל, מי הטיפש, אבל גם אולי מי הטוב? "הרוסים הם הנבלים בסיפור הזה וצריך לומר את זה מפני שאתה לא פולש לארץ והורג את אזרחיה רק בשביל אסטרטגיה. אתה לא פותח במלחמה והורג אנשים בשביל שיקולים אסטרטגיים ולשנות גבולות למשל מה שהוא עושה עכשיו, הוא פותח מסדרון יבשתי לקרים ובעצם מנסה לחבר את כוחותיו שנמצאים ממזרח למריופול לכוחותיו שנמצאים על אדמת סלובקיה ומולדובה. יש לו כוחות על אדמת מולדובה. הוא מנסה לחבר אותם וליצור לעצמו - זה לא מתקבל על הדעת".
3 צפייה בגלריה
רון בן ישי
רון בן ישי
רון בן ישי בבאבי יאר
(צילום: רון בן ישי)
"האוקראינים הם הטובים. מדוע הם הטובים? הם מגינים על ארצם. אני לא מדבר על זלנסקי. על זלנסקי יש לי הרבה מה להגיד, אני לא ממש מעריך אותו. אבל האזרחים האוקראינים שנלחמים על ארצם? הם אנשים ראויים להערכה בכל קנה מידה".
על נאומו של זלנסקי בפני חברי הכנסת שלשום אמר בן ישי כי הוא "מתנהג כמו סוכן מכירות וזה בעצם הדבר הטוב ביותר שהוא מסוגל לעשות. ולכן כמו סוכן מכירות, הוא מגזים. הוא מגזים כל הזמן. הוא גם מפיץ פייק ניוז בעצם למטרה טובה, לגייס את דעת הקהל העולמית לטובת אוקראינה. אז אתה יכול להבין אותו". לדבריו, "אם אתה מנסה לשפוט את הנאום על פי תוכנו אני לא הייתי מקדיש לו אפילו דקה נוספת".
הוא התייחס לבקשה של זלנסקי מישראל לספק נשק ומערכות כיפת ברזל אמר: "אם ישראל לא הייתה שולחת עם כיפת ברזל צוותים שהיו מפעילים את כיפת ברזל זה בטח לא היה משנה את המערכה וגם אני בספק אם כיפת ברזל, נגיד שהיינו שולחים עוד לפני שהתחילה המערכה, והיינו מתעלמים מהנזק שזה יביא לנו או מהאזור בסוריה".
לדבריו, לישראל אינטרס לא להרגיז את רוסיה, אך בלי קשר לזה - כיפת ברזל לא הייתה משנה את התמונה: "תזכור שהרבה טייסים ישראלים חבים את חייהם לסידור שיש לנו עם הרוסים, שאתם תתעסקו בעניינים שלכם ואנחנו בשלנו. אז גם אם נתעלם מכל השיקולים הללו, כיפת ברזל לא הייתה משנה. היא הייתה מסייעת לאוקראינים אולי ליירט יותר טילים רוסיים, אבל לא בכמויות גדולות. אוקראינה מדינה ענקית. כיפת ברזל היא מגנה על נקודה. להגן על קייב להערכתי הצנועה היה צריך לפחות ארבע סוללות. כלומר זה לא היה משנה את פני המערכה, אבל זה עוד איזה סיסמא שזורקים ולאוקראינים נוח להיתלות בזה".
פורסם לראשונה: 21:14, 21.03.22