רון בן ישי: "המלחמה באוקראינה - הקשה ביותר לסיקור, וכנראה האחרונה שלי"
"כתב המלחמות" שיתף בוועידת "האנשים של המדינה" את רשמיו לאחר חודש בקייב: "שני הצדדים משקרים בלי למצמץ". הוא לא מתרשם מזלנסקי: "מתנהג כסוכן מכירות. מגזים כל הזמן, אבל אפשר להבין אותו". לדברי בן ישי, הפרשן הצבאי של ynet, "כיפת ברזל מישראל לא הייתה משנה את התמונה"
שמעון שיפר | עודכן:21/03/2022
"כתב המלחמות" רון בן ישי: "המלחמה באוקראינה - כנראה האחרונה שלי" (צילום: סנטרל הפקות)
רון בן ישי, הפרשן הצבאי של ynet ו"ידיעות אחרונות", חזר לאחר חודש באוקראינה לוועידת "האנשים של המדינה". הוא אומר כי סביר להניח שהמלחמה באוקראינה תהיה האחרונה שיסקר. "אני חושב שכן. יש איזה שלב בחיים, אני בכוונה לא אומר גיל, שבו אתה אומר 'זה כבר לא מתאים'. אני כבר בשלב שהוא יותר מתאים ל'ריפלקשן', להבטה אחורה ופנימה, מאשר לנסות להבין אם הפציצו או לא הפציצו בבאבי יאר. הם לא הפציצו אגב", ציין כשהוא מתייחס לחשיפתו.
בן ישי בן ה-78, חתן פרס ישראל לתקשורת, חווה מלחמות רבות. הוא לחם לראשונה במלחמת ששת הימים ב-1967, ומאז דמותו ליוותה כמעט את כל מלחמות ישראל - וגם מלחמות רבות בעולם.
בוועידה הוא סיפר כיצד מסקרים מלחמה - מאיפה מתחילים ואיך בונים את התמונה לקוראים. "זו הייתה המלחמה הכי קשה לסיקור שאני סיקרתי, וסיקרתי הרבה. ברחבי העולם. לא בגלל הסכנה, אלא בגלל הפייק ניוז. מבחינת הסיכונים האישיים נקלעתי אולי פעמיים או שלוש למצבים שבהם נשקפה ממש סכנה", אמר.
(צילום: נדב אבס, גיל יוחנן)
רון בן ישי ושמעון שיפר (צילום: עמית שאבי)
"שני הצדדים, גם הרוסים וגם האוקראינים, משקרים בלי למצמץ. פוטין עושה את זה ברמה האסטרטגית, זאת אומרת זה פייק ניוז אסטרטגי, והאוקראינים משקרים בקטן. במספרים של נפגעים, האו"ם מדווח על 800 הרוגים באוקראינה מאז תחילת המלחמה, ואוקראינה מדווחת על 14 אלף. ברור שהמספר האמיתי הוא איפשהו באמצע".
בן ישי אומר כי מהמגעים שלו עם לשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, העסק באוקראינה מנוהל בצורה מבולגנת. "המזל של האוקראינים הוא שהאזרחים לקחו את ניהול המלחמה לידיהם, והם מנהלים מלחמת גרילה ומצליחים", ציין. "גם בגלל חדלות האונים של הרוסים, שאני מודה, לא הייתי מאמין שזה ככה. אגב, הייתי איתם בצ'צ'ניה בשנת 2000 וזה היה צבא של שיכורים, סליחה על זה".
לדבריו, אז הכוחות יצאו לקרב "שיכורים כלוט". "איך פוטין ניצח? הרי הם הפסידו במלחמת צ'צ'ניה הראשונה ופוטין ניצח במלחמת צ'צ'ניה השנייה. פשוט הוא שיטח את גרוזני בירת צ'צ'ניה עד עפר. נותרו שלושה בניינים עומדים על תילם. שלושה, לא ארבעה ולא שניים, שלושה, ספרתי".
"אז אתה נמצא בעיר הזו ואתה מבין את רמות ההרג וההרס. הוא פוחד לעשות את זה עכשיו באוקראינה, ככה אני מתרשם. כי אוקראינה זה לא איזה רפובליקה נידחת, אלא 'זה עצמנו ובשרנו'. יש לו קושי נפשי לשטח את קייב. לכן המצור על קייב חודש אחרי שהתחילה המלחמה, עוד לא הושלם וגם לא יושלם".
- מי בסיפור הזה הנבל, מי הטיפש, אבל גם אולי מי הטוב?
"הרוסים הם הנבלים בסיפור הזה וצריך לומר את זה מפני שאתה לא פולש לארץ והורג את אזרחיה רק בשביל אסטרטגיה. אתה לא פותח במלחמה והורג אנשים בשביל שיקולים אסטרטגיים ולשנות גבולות למשל מה שהוא עושה עכשיו, הוא פותח מסדרון יבשתי לקרים ובעצם מנסה לחבר את כוחותיו שנמצאים ממזרח למריופול לכוחותיו שנמצאים על אדמת סלובקיה ומולדובה. יש לו כוחות על אדמת מולדובה. הוא מנסה לחבר אותם וליצור לעצמו - זה לא מתקבל על הדעת".
רון בן ישי בבאבי יאר (צילום: רון בן ישי)
"האוקראינים הם הטובים. מדוע הם הטובים? הם מגינים על ארצם. אני לא מדבר על זלנסקי. על זלנסקי יש לי הרבה מה להגיד, אני לא ממש מעריך אותו. אבל האזרחים האוקראינים שנלחמים על ארצם? הם אנשים ראויים להערכה בכל קנה מידה".
על נאומו של זלנסקי בפני חברי הכנסת שלשום אמר בן ישי כי הוא "מתנהג כמו סוכן מכירות וזה בעצם הדבר הטוב ביותר שהוא מסוגל לעשות. ולכן כמו סוכן מכירות, הוא מגזים. הוא מגזים כל הזמן. הוא גם מפיץ פייק ניוז בעצם למטרה טובה, לגייס את דעת הקהל העולמית לטובת אוקראינה. אז אתה יכול להבין אותו". לדבריו, "אם אתה מנסה לשפוט את הנאום על פי תוכנו אני לא הייתי מקדיש לו אפילו דקה נוספת".
הוא התייחס לבקשה של זלנסקי מישראל לספק נשק ומערכות כיפת ברזל אמר: "אם ישראל לא הייתה שולחת עם כיפת ברזל צוותים שהיו מפעילים את כיפת ברזל זה בטח לא היה משנה את המערכה וגם אני בספק אם כיפת ברזל, נגיד שהיינו שולחים עוד לפני שהתחילה המערכה, והיינו מתעלמים מהנזק שזה יביא לנו או מהאזור בסוריה".
לדבריו, לישראל אינטרס לא להרגיז את רוסיה, אך בלי קשר לזה - כיפת ברזל לא הייתה משנה את התמונה: "תזכור שהרבה טייסים ישראלים חבים את חייהם לסידור שיש לנו עם הרוסים, שאתם תתעסקו בעניינים שלכם ואנחנו בשלנו. אז גם אם נתעלם מכל השיקולים הללו, כיפת ברזל לא הייתה משנה. היא הייתה מסייעת לאוקראינים אולי ליירט יותר טילים רוסיים, אבל לא בכמויות גדולות. אוקראינה מדינה ענקית. כיפת ברזל היא מגנה על נקודה. להגן על קייב להערכתי הצנועה היה צריך לפחות ארבע סוללות. כלומר זה לא היה משנה את פני המערכה, אבל זה עוד איזה סיסמא שזורקים ולאוקראינים נוח להיתלות בזה".
האנשים של המדינה הם העובדים הפשוטים העובדים עבודות דחק כדי לשרוד ולא האנשים המשיגים תהילת עולם דרך העבודה שלהם חח בדיחה ממש
אגדענ
| 23/03/2022 | 15:10
הגיבו לתגובה
32.
תודה
כתבה מאוד טובה ומענינת
י
| 22/03/2022 | 17:32
הגיבו לתגובה
31.
ברברן חסר תקנה (לת)
גדי
| 22/03/2022 | 16:01
הגיבו לתגובה
30.
מה אתה מדבר
מריופול, סלובקיה, מולדובה, אתה מקשיב לעצמך, הבן אדם מנותק מהמציאות
רון
| 22/03/2022 | 10:14
הגיבו לתגובה
הוא היה שם. אתה מדבר רק מהלב (לת)
JKH
| 22/03/2022 | 11:09
הגיבו לתגובה
29.
אם תפרוש אתה תעלם בהיסטוריה כמו פלוץ. (לת)
רון כ
| 22/03/2022 | 09:56
הגיבו לתגובה
הוא צודק
ההסטוריה לא תזכור טוב את שני הנשיאים
רון
| 22/03/2022 | 11:53
הגיבו לתגובה
אתה וולגרי בור וברברן. עונה להגדרה של ביביסט (לת)
משה
| 23/03/2022 | 16:06
הגיבו לתגובה
28.
להבין את השקרים של של זלנסקי ,זה בדיוק כמו להבין
את השקרים של הפלסטינים.אסור להסכים לשקר
רוקר
| 22/03/2022 | 09:35
הגיבו לתגובה
27.
קשה לסיקור כי אתם לא משחררים ממערב אוקראינה, לכו למזרח ולדרום אוקראינה
אי אפשר לשמור על התחת וגם לסקר, נוח לכם במערב כמו שנוח לכם בתל אביב ולא יוצאים מהבועה.
אנליסט
| 22/03/2022 | 09:29
הגיבו לתגובה
26.
אולי עדיף אחרי ההתנהגות הבזויה עם אסתי פרז ברדיו
היית כתב מדהים עיתונאי מעולה אבל צריך לדעת מתי להפסיק. אם זה מה שזה עושה לך אז דיייי
עמיחי
| 22/03/2022 | 09:14
הגיבו לתגובה
25.
מה זה קשור?
שיישרף זלנסקי, הברית עם ארה"ב נוסדה בגלל האיום הרוסי עליה, זה התחיל כי ישראל זירת ביצועים לאמל"ח רוסי מול אמריקני ואם ישראל לא תבין את מקומה בפאזל הברית הזו תתערער חלילה... זה לא טוב לנו...
ירושלמי אחד
| 22/03/2022 | 08:08
הגיבו לתגובה
מבחינה אסטרטגית צבאית אתה צודק, מבחינה כלכלית אין לנו חיים
בלי ארצות הברית.
אלון
| 22/03/2022 | 14:08
הגיבו לתגובה
24.
כמה אגו, מי שלא יודע היה יכול לחשוב שהמלחמה הזאת היא עבור (לת)
הכתב שלכם
| 22/03/2022 | 08:07
הגיבו לתגובה
דפוק (לת)
אא
| 22/03/2022 | 08:20
הגיבו לתגובה
23.
לא יישר קו עם התקשורת מיד הוחלף
היחיד שאמר את האמת בנוגע לשקרים של זלנסקי והאוקראינים
גל
| 22/03/2022 | 07:59
הגיבו לתגובה
דברי הבל (לת)
רון
| 22/03/2022 | 10:28
הגיבו לתגובה
22.
אתה וזלנסקי
שחקנים מתנשאים
שניכם
| 22/03/2022 | 07:36
הגיבו לתגובה
21.
כנראה המלחמה האחרונה של כולם... שנייה מאטומים שעפים. (לת)
אייל
| 22/03/2022 | 07:27
הגיבו לתגובה
20.
האיש עבר הרבה מלחמות ונראה שרגשותיו קהו, פוטין צריך למות. (לת)
ניר
| 22/03/2022 | 07:22
הגיבו לתגובה
19.
אנחנו מזדקנים והמלחמות לא (לת)
אלי
| 22/03/2022 | 07:18
הגיבו לתגובה
18.
העיתונאי הכי אוברייטד בכל העולם. (לת)
שי
| 22/03/2022 | 07:15
הגיבו לתגובה
ממש לא. אתה פשוט יודע רק לזלזל (לת)
ללא שם
| 22/03/2022 | 07:44
הגיבו לתגובה
17.
איש אמיץ וחכם טוב שחזרת בשלום ובאמת הגיע הזמן לחזור לאולפנים (לת)
ללא שם
| 22/03/2022 | 06:39
הגיבו לתגובה
16.
מתברר שללא האכלה מידיו של דובר צהל אין ערך לכתבים הצבאיים (לת)
רונן ב
| 22/03/2022 | 06:11
הגיבו לתגובה
15.
סוכן מכירות? זה מזכיר לי מישהו…
פייק ראש ממשלה
ארונות רים
| 22/03/2022 | 04:23
הגיבו לתגובה
14.
שכרך הרבה מאד...
במילים אחרות: נסתדר היטב בלעדיך....
אל תירא עבדי רון בן ישי
| 22/03/2022 | 04:04
הגיבו לתגובה
13.
יקל עליך אם תספר על הסדר העולמי החדש שיסם הכל (לת)
האמת תשחרר
| 22/03/2022 | 00:39
הגיבו לתגובה
אין כמו קונספירציות
כמו סמים, אי אפשר להפסיק איתם.
ללא שם
| 22/03/2022 | 08:07
הגיבו לתגובה
אני הפסקתי עם סמים, כבר 3 שנים נקי
אבל קונספירציות זה לנצח!!
אמיצי
| 22/03/2022 | 08:27
הגיבו לתגובה
12.
זו לא המלחמה שלנו. לנו יש מספיק עניינים. (לת)
גוב
| 22/03/2022 | 00:29
הגיבו לתגובה
11.
אלקין ושקד.
בוודאי שהרבה מאד אוקראיינים שיתפו פעולה עם הנאצים ויותר.
מקס
| 21/03/2022 | 23:26
הגיבו לתגובה
וגם הגרמנים. (לת)
אני.
| 22/03/2022 | 09:01
הגיבו לתגובה
וגם הנאצים (לת)
אלכס
| 22/03/2022 | 13:04
הגיבו לתגובה
10.
אתה מדבר לא לעניין. הפרשנות שלך לגבי זלנסקי פשוט דברי הבל (לת)
צופה במלחמה
| 21/03/2022 | 22:51
הגיבו לתגובה
כי הוא צודק ואתה שטוף מוח מהטיקטוק (לת)
אדם
| 21/03/2022 | 23:02
הגיבו לתגובה
תחליף ערוץ. אולי תבין יותר (לת)
אלי
| 21/03/2022 | 23:15
הגיבו לתגובה
זלנסקי -גיבור
חוצפה מדרגה ראשונה להגיד שזלנסקי סוכן מכירות. הוא גיבור אמיתי שאיחד את העם ומייצג את הערכים הדמוקרטים.
גילה
| 22/03/2022 | 01:55
הגיבו לתגובה
נכון (לת)
רון
| 22/03/2022 | 11:54
הגיבו לתגובה
9.
זה רק אני או שלחלק מהשאלות שלו הוא לא נותן לרון לענות? (לת)
ללא שם
| 21/03/2022 | 22:46
הגיבו לתגובה
8.
חותם על כל מילה. (לת)
אתה צודק 100%
| 21/03/2022 | 22:29
הגיבו לתגובה
7.
תיקון
סוללות
מני
| 21/03/2022 | 22:13
הגיבו לתגובה
6.
כרגיל מבלבל את המוח
המלחמה היא בין רוסיה לאמריקה
רוסיה היא המעצמה הגרעינית החזקה בעולם
אמריקה היא כבר לא השליט של העולם והגלובליזציה הארורה מתרסקת
מישהו
| 21/03/2022 | 22:11
הגיבו לתגובה
חסר מוח (לת)
ללא שם
| 21/03/2022 | 22:15
הגיבו לתגובה
בוט רוסי בתשלום (לת)
ר
| 21/03/2022 | 22:22
הגיבו לתגובה
ביקרת פעם ברוסיה?
אני הייתי במוסקווה כמה פעמים בעניני עבודה. רוסיה היא מדינת עולם שלישי עם טילים גרעיניים. היא בפיגור עצום אחרי המערב בכלכלה, פריון עבודה, אושר של התושבים, תחבורה, בריאות... עם כל החולשות של ארהב היא עולה על רוסיה בכל פרמטר.
איש
| 22/03/2022 | 01:11
הגיבו לתגובה
5.
סלהסקי הוא שחקן ושקרן. הוא משקר בלי למצמץ ושחקן מול המצלמות (לת)
היסטוריון
| 21/03/2022 | 22:11
הגיבו לתגובה
4.
בהתחלה העיתונות ניסתה לשתול לנו את הרעיון
שהמלחמה היא אשמת אוקראינה שהיא הציתה את המלחמה בכל שהיא לא מצייתת לרוסיה,
וזה לא צלח, אז עכשיו העיתונות מנסה להציג מצג ששני הצדדים לא אמינים ושאי אפשר לסמוך על שניהם באותה המידה.
בסדר לאט לאט העיתונות מיישרת קו עם אלה שמבינים באמת מה שקורה ולא רחוק היום שגם העיתונות תנקוב בבעיה האמיתית בלי לסחוף אף אחד לזה, הבעיה היא פוטין וטיפוסים עם נטיות של רודנות ולא אף אחד אחר.
ללא שם
| 21/03/2022 | 22:00
הגיבו לתגובה
היחיד שניסה לשתול את זה הוא פוטין (לת)
צילה
| 21/03/2022 | 22:20
הגיבו לתגובה
בוט של ביידן (לת)
BANdera
| 21/03/2022 | 22:33
הגיבו לתגובה
הוא של פוטין (לת)
ללא שם
| 22/03/2022 | 07:53
הגיבו לתגובה
דווקא העיתונות כל הזמן הייתה בעד אוקראינה
לא יודע איזה עיתונות אתה קראת, אבל המסרים שאתה תיראת הם המסרים של פוטין, לא של העיתונות
ללא שם
| 22/03/2022 | 08:53
הגיבו לתגובה
3.
איש,אמיץ
בהחלט הגיע לו פרס ישראל אבל די...בגילו הוא כבר צריך לפרוש ולנוח.
מיכל
| 21/03/2022 | 21:55
הגיבו לתגובה
2.
שוב שקר אוקראיני נחשף ופה כרגיל לא מדווחים על כך...
היום האוקראינים התבכיינו שפיצצו להם מרכז קניות תמים בקייב, ולפני כשעה משרד ביטחון רוסי פרסם צילום מזל"ט שמראה משגר טילים אוקראיני יורה ומסתתר בחניון של המרכז המסחרי "התמים".
מיכאל
| 21/03/2022 | 21:54
הגיבו לתגובה
בוט (לת)
ללא שם
| 21/03/2022 | 22:36
הגיבו לתגובה
יש דעהה אחרתת וכל מה שישך להגיד זה "בוט"
לך יא מעפן, גם שישראל מפציצה בתי חולים בעזה לך תגיד לו בוט אפס.
גל
| 21/03/2022 | 23:12
הגיבו לתגובה
אשכרה בוט. אבל יותר רהוט מבוטים של חיזבאללה. ממש הישג טכנולוגי (לת)
ללא שם
| 21/03/2022 | 23:19
הגיבו לתגובה
ברוסיה על "דעה אחרת" היו רושמים אותך בתור לזריקת הרדמה
ברור לכולם שהאוקראינים לא דוברים אמת בכל פרט קטן. אבל ברור שהבוטים של פוטין מנסים להסיט את דעת הקהל מהפשע שהם מבצעים בו כרגע. צביעות יותר אכזרית שהרוסים הבוטים שלהם מנפחים היא שלטענתם כל הבתים שהפציצו היו חמושים ולכן החרבתן הייתה מוצדקת. המציאות היא שבכמעט כל בית האזרחים גייסו את עצמם למלחמה.
ליאור
| 21/03/2022 | 23:30
הגיבו לתגובה
למיכאל
איפה רצית שיסתתר משגר טילים כאשר אויב תוקפן מאיים לכבוש את עיר הבירה שלך?
מלכתחילה הרוסים לא היו צריכים להיות שם, ואז לא היו צריכים לנסות לצוד משגר טילים באתר קניות.
זה לא דומה לאנשי החמאס שמסתתרים במבנים אזרחיים, כאשר הם בעצמם התוקפן כלפינו.
ללא שם
| 22/03/2022 | 10:11
הגיבו לתגובה
1.
מגזים? אולי אתה עף על עצמך קצת? (לת)
שי
| 21/03/2022 | 21:39
הגיבו לתגובה
צודק (לת)
פוטין
| 21/03/2022 | 21:55
הגיבו לתגובה
שי, אץה לא שם. ולא יודע כמה באמת מתו (לת)
הרופא
| 21/03/2022 | 21:56
הגיבו לתגובה
ואת/ה? שם?? רק לישראלים מותר ליילל גוועלד?
כמה צריכים למות במספרים כדי שתאואיל/י בטובך ממרומך המדושן לקבוע שלא מדובר בהגזמה?
עם של קקות זה עם של קקות על אמיתי.