2 צפייה בגלריה
קובי אוז
קובי אוז
קובי אוז
(צילום: איליה מלניקוב)
כתב אישום חמור הוגש נגד המוזיקאי קובי אוז: הוא "משתכנז". נניח לטענה, שאוז עצמו ענה עליה בכישרון רב במוסף "7 ימים". הוא לא רק מוזיקאי מוצלח. הוא גם איש חכם. יורשה לי לטעון שהשאלה עצמה כוללת הנחה ממש לא סמויה: "להשתכנז" זה דבר רע. אולי חטא. אולי פשע. אולי בגידה. למה? מי אמר שזה רע? מועצת חכמי הרשתות החברתיות? המחלקה לסוציולוגיה? משטרת המחשבות?
למען האמת, אין דבר כזה "להשתכנז". הרי אף אחד לא חוזר לתרבות המזרח אירופית. לא רק שהמזרחים לא עורגים לתרבות גליציה, ליטא וקרקוב של פעם, גם רוב יוצאי אשכנז לא שם. יש יוצאים מן הכלל. עוד נחזור אליהם. הכוונה היא כמובן לאיזו יציאה מהשבט, ו/או תהליך של התמערבות. הרי זה בדיוק התהליך שעברו ועוברים רוב הישראלים, גם אלה שהגיעו מאודסה, גם אלה שהגיעו מצנעא וגם אלה שהגיעו מגונדר.
הרי ההורים או הורי ההורים שלנו יצאו מהמקומות הללו כי הם היו מדכאים. לא היה בהם חופש. לא דמוקרטיה. לא שוויון לנשים. אז כן, במקומות הללו הייתה עזרה הדדית וקהילתיות, לפעמים נפלאה, לטעמם של אחרים קצת מעיקה. אבל בניגוד לרושם שנוצר כאן לפעמים, רוב היהודים שהגיעו לישראל זנחו את רוב מה שהיה שם. הם החליפו סגנון חיים. רובנו עברנו התמערבות. וטוב שכך.
אז כן, להשתכנז זו אופציה מצוינת. כל מי שמצליח מקרב המזרחים, הוא סוג של מתמערב. זה לא פטנט ישראלי. זה פטנט עולמי. גם בין המהגרים למערב יש כאלה שמסרבים להתמערב. הם דבקים בתרבות הישנה – והם נותרים מאחור. ממורמרים ללא הפסקה. כך גם בארצות ערב. ככל שמדינה מתמערבת יותר – כך היא מתוקנת יותר. ואצלנו, אלה שנושאים את דגל המזרחיות הם המתמערבים הגדולים ביותר. הם מכבדים את שוויון האישה. הם נגד נישואים בגיל 14. הם בעד חופש הביטוי. הם בעד דמוקרטיה. ועוד ועוד. יש במזרח משהו מהדברים הללו? יוק.
אז אפשר תמיד לנפנף בפרנץ פנון, והמצב הקולוניאלי שלו, שאין לו קשר לישראל, וגם באפריקה הוא אכזב. או באדוארד סעיד וה"אוריינטליזם" ההרסני שלו. הרי התורה של סעיד העניקה לערבים פטור מאחריות עצמית. מבחינתם, המערב אשם, הציונות אשמה, ורק הם לא אשמים בכלום. יש כמה מזרחיסטים רדיקלים שאימצו את ההבלים הללו. זו הדרך לקיבעון.
2 צפייה בגלריה
נתן אשל בנימין נתניהו
נתן אשל בנימין נתניהו
נתן אשל עם בנימין נתניהו. זוכרים מה הוא חושב על מזרחים
(טל שחר)
אז מדוע כתב האישום על "להשתכנז" חוזר על עצמו שוב ושוב? משום שזו הפוליטיקה. יש מי שהפשיטו את המזרחיות מכל חסרונותיה ויתרונותיה, והדביקו אותה לליכוד בכלל ולבנימין נתניהו בפרט. נתניהו עשה דברים טובים ודברים רעים. נניח לוויכוח השחוק. אבל אין ולא היה בו או בדרכו שום דבר מזרחי, ואם כן היה, אז שמענו כבר את ההבלים האנטי-מזרחיים של מקורבו, נתן אשל. מזרחיות אין שם. גזענות יש שם.
זה המודל? השתגעתם? ובכלל, גם בלי אשל, הגישה שלפיה מוצא מזרחי מחייב תמיכה בנתניהו – היא עוד סוג של גזענות. וכי מזרחים הם עדר? וכי אין להם זכות לדעה שלא תלויה במוצא? וגרוע מכך, העוינות להתמערבות היא פרוגרסיביות במרעה. זה הדגל של קשקשני הליכוד?
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיני
יש מפלגה אחת שחרתה על דגלה את ה"החזרת עטרה ליושנה". מפלגה מזרחית. אבל דווקא זו המפלגה שהצליחה להיות משתכנזת אבל לא מתמערבת. משום שהיא החזירה עטרה לליטא. אין במפלגה הזאת שום דבר מזרחי. המזרחיות, לפחות במובן הדתי, הייתה קצת יותר סבלנית. מסורתית ולא חרדית. היה כבר משהו טוב במזרחיות, וש"ס הצליחה להרוס אותו. גם כשהיא הייתה מפלגה גדולה יותר, היא תמיד הייתה כנועה למפלגות החרדיות האשכנזיות.
אז כן, "להשתכנז" זו אופציה לא רעה. רוב המזרחים, בין שיודו בכך ובין שלא, אימצו את ההשתכנזות, בדיוק כמו אחיהם האשכנזים. וכאשר הנישואים הבין-עדתיים הם עניין של שגרה, אז כתבי האישום על "השתכנזות" הם הבל הבלים. למעשה, רק היה חסר לנו שלא היינו משתכנזים. או אז, כ"מזרחים" אסלי, כדת וכדין, היינו נראים כמו משהו שבין תימן לעיראק. מישהו מעוניין?
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com