דג שנתפס בנהר בקמבודיה שוקל כ-300 ק"ג, אורכו כמעט ארבעה מטרים והוא ככל הנראה הדג הגדול ביותר שחי במים מתוקים, שזוהה עד כה.
לפני כמה ימים התקשר דייג מקמבודיה לחוקרים ואמר כי תפס דג "גדול מאוד" בנהר המקונג, נהר עצום שעובר בין וייטנאם, תאילנד, סין, לאוס, קמבודיה ומיאנמר. מדענים הגיעו לבדוק את הדג הענק ואתמול (יום ב') הכריזו כי מדובר בדג הגדול ביותר שזוהה עד כה במים מתוקים.
לדברי החוקרים מדובר בטריגון נהרות ענק, החי בנהרות ושפכי נהרות בדרום מזרח אסיה. הדג הזה מדיח מהמקום הראשון את השיאן הקודם - שפמנון ענק שתועד ב-2005 ושקל "רק" 293 ק"ג. "במהלך 20 שנות מחקר של דגי ענק בנהרות ובאגמים בשש יבשות, זהו הדג הכי גדול שנתקלנו בו או תועד בכל מקום בעולם", אמר הביולוג שעומד בראש פרויקט השימור.
3 צפייה בגלריה
דג המים המתוקים הגדול בעולם
דג המים המתוקים הגדול בעולם
דג המים המתוקים הגדול בעולם
(צילום: ארגון WONDERS OF THE MEKONG)
החוקרים מתרגשים כמובן נוכח התגלית, אבל גם כי זהו סימן לתקווה - בנהר שעומד כעת בפני אתגרים רבים, ביניהם דיג יתר. פרויקט השימור עובד עם מינהל הדיג בקמבודיה כדי להקים רשת מפוקחת על הדייגים.
ויש גם חדשות פחות טובות בסיפור הזה. "הרבה מהדגים הגדולים האלה נודדים, אז הם צריכים שטחים גדולים כדי לשרוד", אמר ראש פרויקט השימור. "הם מושפעים מדברים כמו פיצול בתי גידול, מסכרים, וכמובן מדיג יתר. אז כ-70% מדגי המים המתוקים הענקיים בעולם נמצאים בסכנת הכחדה".
ומהמים לשמיים. פסיכה הוא אסטרואיד מתכתי והוא אחד מעשרת האסטרואידים בעלי המסה הגדולה ביותר בחגורת האסטרואידים. הקוטר שלו הוא מעל 200 קילומטר והוא התגלה ב-1852. מדובר בסלע עתיק, מימיה הראשונים של מערכת השמש ונמצא בוואקום הקר של החלל.
3 צפייה בגלריה
האסטרואיד שנאס"א תבחן מקרוב
האסטרואיד שנאס"א תבחן מקרוב
האסטרואיד שנאס"א תבחן מקרוב
(צילום: נאס"א)
כעת, נאס"א שולחת משימה כדי לחקור את הגוש הסלעי הבלתי רגיל הזה. צוות חוקרים ביצע עבור כך תצפיות ובנה מפה של פני האסטרואיד. הם מאמינים כי אסטרואידים מסוג זה הם המקור למטאוריטים העשויים מברזל שנופלים לכדור הארץ - וקוראים לו "מכרה זהב", בשל עושר הברזל והניקל שהוא מכיל.
אבל, עוד הרבה נסתר על הגלוי במקרה שלו – והדרך היחידה לגלות בוודאות מהו פסיכה – היא לשגר אליו חללית, וזה בדיוק מה שעושים בנאס"א. המשימה מתוכננת לשיגור בעוד כמה חודשים והחללית עתידה להגיע אליו ב-2026. החללית תחקור את האסטרואיד המסקרן במשך 21 חודשים.
ולסיום, קבלו את סגן השריף שהציל גור בואשים ששוטט לו בכביש.
3 צפייה בגלריה
הבואש ממינסוטה וחבר
הבואש ממינסוטה וחבר
הבואש ממינסוטה וחבר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
חדשות טובות כאלה קורות רק במיניסוטה. משרד השריף פרסם בפייסבוק כי השוטר הבחין בבואש הקטן נאבק לחצות את הכביש. אם דאגתם לגבי הריח, לגיבור המקומי זה לא הפריע. הוא אסף אותו, דאג לו לאוכל ולשתייה ומשם לקח אותו למרכז שיקום חיות הבר המקומי, שמסייע כעת בטיפול.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי