2 צפייה בגלריה
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
ניצלו ברגע האחרון? יוסי לוי ספרי (משמאל) עם בן זוגו רוני גולדברג
כלי התקשורת בטורקיה פרסמו הערב (יום חמישי) פרטים חדשים מניסיונות ההתנקשות האיראניים על אדמת טורקיה, וגם אישרו לראשונה כי היעד שלהם אכן היה, כפי שעלה גם מבדיקת ynet, יוסי לוי-ספרי - שכיהן בעבר כקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול.
לפי הדיווחים, המתנקשים האיראנים שהו באותו מלון שבו שהה לוי-ספרי עם בן זוגו רוני גולדברג במסגרת חופשה פרטית של השניים באיסטנבול. "הקונסול הישראלי לשעבר, שלא ידע על שהותם של האיראנים במלון, חולץ ממנו במבצע מהסרטים - ונשלח חזרה לישראל", נכתב בדיווחים הטורקיים.

2 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
איראן הכחישה, ישראל השיבה: "דברו על עובדות". כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
(צילום: AFP)
לפי כלי התקשורת בטורקיה, שבעה מתוך שמונה מבין חברי החוליה האיראנית שנעצרו הובאו להארכת מעצר בבית משפט באיסטנבול. היעד הבא שלהם אחרי לוי-ספרי, לפי הדיווחים, היו תיירים ישראלים באיסטנבול. התקשורת הטורקית מציינת שחברי החוליה האיראנית היו במעקב של ארגון הביון הלאומי של טורקיה (MIT) מאז שנכנסו למדינה, ובסופו של דבר נתפסו "על חם, ברגע האחרון" כשברשותם גם כלי נשק.
לוי ספרי כיהן כקונסול של ישראל באיסטנבול וגורש ממנה ב-2018 בעקבות האירועים האלימים לאורך גדר הגבול ברצועת עזה. מלבדו, אף אחד משגריר ישראל בטורקיה בעשורים האחרונים לא ביקר במדינה בחודשים האחרונים, שבהם פעלו החוליות האיראניות. משרד החוץ האיראני, נזכיר, כינה את ההצהרות הישראליות בדבר סיכול החטיפה "האשמות מגוחכות", וטען כי מדובר בניסיון לסכסך בין שתי מדינות מוסלמיות. בציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של המשרד נכתב כי איראן תפעל מול ישראל באופן שלא יסכן אזרחים או מדינות אחרות.
דובר משרד החוץ ליאור חייט הגיב לכך בטוויטר, גם בפרסית, וכתב: "מציע לא לקשקש על האשמות אלא לדבר על עובדות. זה שבועות ארוכים, חוליות טרור איראניות מנסות לרצוח ישראלים חפים מפשע על אדמת טורקיה, בהנחיה של ממשלת הטרור של איראן. טרור איראני על אדמתה של מדינה ריבונית אחרת הוא עוד הפרה גסה של כל נורמות ההתנהגות המקובלות מצידה של איראן. המשטר האיראני בוחר בטרור והסתה בעוד מדינות העולם שואפות ופועלות לשיתופי פעולה והידוק יחסים בין העמים".

שלשום, ולאחר גל המעצרים שביצע ה-MIT, המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) הורידה את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול מהרמה הגבוהה ביותר, 4, לרמת איום בינונית, 3. זו חזרה למעשה למצב שהיה עד לפני 30 במאי. האזהרה ברמה 3, שלפיה יש לדחות נסיעות שאינן חיוניות – חלה כעת על כל חלקי טורקיה, ללא אזהרה חריפה בנוגע לאיסטנבול.
במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שבעקבות האזהרה החריפה כשני שלישים מהאזרחים הישראלים שתכננו להגיע לאיסטנבול ביטלו את נסיעתם או הקדימו את חזרתם לארץ. שליש מהישראלים נשארו באיסטנבול ורובם נענו לאזהרה, הסתגרו בבתי המלון או נקטו אמצעי זהירות אחרים. גורמי הביטחון אמרו שהישראלים היו בסכנת חיים של ממש וניתן לומר שהאזהרה הצילה חיי אדם.
ההחלטה הישראלית להוריד את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול נובעת מההערכה המודיעינית שהסכנה המיידית, המוחשית והדחופה לא קיימת עוד ברמה החריפה ביותר. עם זאת, אין עדיין ביטחון מלא שאין תשתיות טרור של איראנים נגד ישראלים ולכן המל"ל בחר להשאיר את אזהרת המסע ברמה 3, כפי שהיה עד לפני כמה שבועות.
האזהרה רוככה גם עקב ההבנה שלאחר המעצרים שביצעו הטורקים אין כרגע פצצה מתקתקת. במל"ל יתחקרו את האירוע ואם תהיה סיטואציה דומה בעתיד ייתכן וינקטו שוב בצעד חריג זה. בעבודת המטה ייבחן אם במקרים דומים בעתיד אף נכון להחליט לא להסתפק באזהרה, אלא אף לבטל טיסות למדינה שיש התרעה חמורה לפיגוע בשטחה. כיום החוק לא מתיר לבטל נסיעות של ישראלים למדינה, אלא לכזו שמוגדרת כמדינת אויב.