בחלוף שנה מאז האסון שגבה את חייהם של 45 גברים וילדים שהגיעו לשמוח בהילולת רשב"י ולא שבו, התקיים הערב (ה') טקס זיכרון רשמי בהר מירון, במקום שבו נספו – סמוך ל"סמטת המוות". המשפחות כבר התכנסו והמתינו בצפיפות להיכנס לאירוע, אלא שאז החלו מתפרעים, חרדים קיצונים, לקלל אותם ולהשליך עליהם חפצים שונים. הפקת האירוע הבריחה אותם בדרך צדדית, וכוחות משטרה המונים מאות שוטרים, מנסים להשתלט על המתפרעים ולהרחיק אותם. עד כה נעצרו במירון 21 מתפרעים.

בטקס דיבר ראש ישיבת עטרת ישראל, הרב ברוך מרדכי אזרחי, מגדולי הרבנים הליטאים, הוקראו שמות הנספים, נאמרו פרקי תהילים, ובתוכנית האמנותית – שירי נשמה בהשתתפותם, בין השאר, של חיים ישראל ומוטי שטיינמץ. הטקס הסתיים בשירת "אני מאמין" – המנונם של יהודים לאורך דורות, ואחרי שהמקהלה סיימה לשיר – המשיך הקהל עוד שעה ארוכה, והלהקה נשארה על הבמה וליוותה בשירה את היוצאים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

6 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון
טקס הזיכרון
טקס הזיכרון
(צילום: מזמור הפקות)

6 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון
טקס הזיכרון
טקס הזיכרון
(צילום: מזמור הפקות)


ישראל זיסקינד, אחיו של שמחה בונים, ואחד מחברי פורום המשפחות השכולות, אמר כי "משפחות שכולות לזכר 45 חללים נדחסות להיכנס לטקס. זו ממש בושה. יש קיצונים שמקללים אותנו פה, לא נירתע מהם. אחי חסר לי בכל יום, וגם לילדים היתומים שהשאיר. עצוב מאוד בהר. והיום שוב כמעט שהיה פה אסון. צריך לעשות פינוי-בינוי להר פה".

6 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
(צילום: איתן גליקמן)
את הטקס יזם פרויקטור מירון, ניצב (בדימוס) צביקי טסלר, בשיתוף פורום המשפחות, והוא היה מוטל בספק עד לדקות האחרונות לפני קיומו, בשל המהומות שגרמו לקיצורה של ההילולה בכמעט יממה – והחשש מפני גורמים קיצוניים שינסו לפוצץ את הטקס מכיוון שהוא "בחסות המדינה".
6 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
21 נעצרו במירון
(צילום: איתן גליקמן)

פרויקטור מירון: "קומץ קטן החריב את ההילולה"

בעקבות אירועי היום, אמר פרויקטור מירון כי הוא "מצטער על כך שקומץ של אנשים החליטו באופן מכוון וזדוני להחריב את מה שבנינו – והצליחו בכך". לדבריו, זו הסיבה לסיומה של ההילולה. "לפני ארבע חודשים וחצי קיבלתי על עצמי תפקיד: להצליח להחזיר את כולם בשלום הביתה", הוסיף. "ביחד עם המשטרה הבנתי שיש חשש שהחוגגים לא יחזרו בשלום, וכשזה לא קרה החלטנו לבטל את ההילולה".
6 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
כוחות משטרה הודפים את המתפרעים
(צילום: איתן גליקמן)
טסלר ניגש למשפחות השכולות, והתנצל. "נצטרך להבין עם המשטרה מה קרה. נבדוק אולי היינו צריכים להיות טובים יותר במעגלים שונים ביחד עם המשטרה. קומץ קטן החריב, לצערנו, את ההילולה". הוא אמר כי ההילולה טרם הסתיימה כל עוד יש אנשים על ההר: "עבדתי ואני עובד קשה כדי להחזיר את כולם הביתה בשלום".
הטקס הוא אחד משני האירועים שהותרו על ההר, במסגרת "מתווה מירון", והוא סוגר את אירועי ההילולה הרשמיים. הראשון היה ההדלקה הראשונה (והיחידה השנה), של האדמו"ר מבויאן – שהייתה אף היא מקוצרת, ונפתחה בהדלקת נרות נשמה ובהקראת שמות הנספים.

משפחות הרוגי האסון קיבלו בימים האחרונים הזמנה לאירוע, במימון משותף עם המשרד לשירותי דת. ואולם בימים האחרונים איימו חלק ממשפחות ההרוגים באסון להחרים את טקס הזיכרון, שאמור היה להתחיל בשעה 19:00, בטענה כי תוכנו אמנותי בלבד, וכי אין בו די סממנים תורניים. המשפחות דרשו להוסיף לטקס "פן תורני", שבמסגרתו יישאו נאומים גם רבנים, נוסף על נציגי המשפחות.
6 צפייה בגלריה
(צילומים: AP, רויטרס)
המארגנים קיבלו את הבקשה, ומלבד הופעות של זמרים ונאומים של נציגי המשפחות, הוחלט שיינשאו תפילות ורבנים מובילים מהמגזר החרדי יאמרו דברי תורה. לפי גורם המעורה בפרטים, כ-40 משפחות אישרו את הגעתן לטקס, שנערך במקום האירוע שגבה את חיי יקיריהן. המשפחות שלא הגיעו נעדרו בשל אילוצים אישיים. בני המשפחות הדליקו נרות זיכרון לזכר הנספים, והחזיקו תמונות שלהם.

"קשה לחזור להר אחרי שנה"

דיאנה חן – אמא של דורון, תושב חולון שנספה באסון – ממררת בבכי. "קשה לחזור להר אחרי שנה. כאן קרה לנו האסון הכבד שבו נספה דורון", היא אומרת. "אני מאוד מתגעגעת אליו. הוא חסר לי בכל יום. ההגעה לפה קשה לי מאוד. אני לא מעכלת שכאן בני נספה, בשביל הזה". אחותו קרן הוסיפה בדמעות: "הוא כל כך אהב להגיע לפה, לקבר רשב"י. עצוב מה שקרה פה גם השנה. הוא חסר לנו מאוד".
שי (37) שאיבד את אביו, הרב משה צרפתי, סיפר ל-ynet כי יעלה להר בל"ג בעומר – בפעם הראשונה מאז האסון. "בהתחלה רציתי מאוד ללכת לשם ולראות איך זה קרה", סיפר, "אבל לאחר מכן החלטתי לא להגיע, כי חשבתי שזה יכול לגרום רק לכעס ולעצבים. עכשיו, לקראת השנה, אני רוצה לסגור מעגל". לדבריו, ״אבא אהב מאוד להגיע למירון. זה כואב מאוד הגיע לפה אחרי שנה. אני עם המשפחה פה - סוגר מעגל והכאב עצום מאוד. הדלקנו נר וגם אמרנו קדיש".
לאחיו של הרב שמעון מטלון שנספה על ההר, יש ביקורת רבה על התנהלות המארגנים והעובדה שלא הועברו מתפקידיהם. למרות זאת מתכוונת המשפחה להגיע למירון. "אנחנו לא בורחים מזה", ישי מדגיש. "כולנו קשורים מאוד לקבר של רבי שמעון. אבל בוודאי שזה יום לא פשוט בשבילנו".
סגן השר לשירותי דת, מתן כהנא, אמר כי "בשעות הצהריים הגיעו קבוצות של קיצוניים קנאים-סיקריקים, במטרה להרוס ולחבל בהילולה שעבדה עד אותן שעות בצורה טובה. לנוכח מצב של סיכון חיים, קיבל מפקד המחוז הצפוני של המשטרה החלטות שנועדו להגן על חיי אדם. נכחתי איתו בחפ"ק באותן שעות ואני מגבה את ההחלטות שלו".
הוא הסביר כי "לאור העובדה שהקנאים חיבלו בתשתיות הבטיחות של המקום, החלטתי שלא ניתן להמשיך את ההילולה כמתוכנן. המשטרה פועלת בשעות אלה לסיים את ההילולה בבטחה".
פורסם לראשונה: 19:14, 19.05.22