הסוף לפייק ניוז? משרד התקשורת ומשרד המשפטים פרסמו היום (ד') את תזכיר "חוק הבוטים", שבמסגרתו יחוייבו מפרסמים ברשתות חברתיות גדולות לסמן תכנים המקודמים באמצעות יישומים טכנולוגיים אוטומטיים, לרבות בוטים. מטרת התזכיר היא להגביר את השקיפות במרחב האינטרנטי, תוך מיגור משמעותי של שימוש בבוטים ובאמצעי פרסום אוטומטיים אחרים על מנת להפיץ תוכן כוזב או פייק ניוז. לנוכח המשבר הפוליטי, הסיכויים שהתזכיר יהפוך לחוק בתקופה הקרובה נראים קטנים.
3 צפייה בגלריה
הסוף לפייק ניוז?
הסוף לפייק ניוז?
הסוף לפייק ניוז?
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"חוק הבוטים" לא יאסור על המפרסמים להפיץ מסרים ברשתות החברתיות באמצעים אוטומטיים, אלא רק יחייב לסמן את אותם התכנים באופן ברור כל עוד הם מופצים על ידי בוט או באמצעות כל יישום טכנולוגי אוטומטי אחר. כך, המשתמשים ברשתות החברתיות יוכלו לזהות בקלות איזה תוכן מועבר אליהם בצורה אותנטית וטבעית ואיזה תוכן הועבר אליהם באמצעות בוטים ואמצעי הפצה אוטומטיים אחרים - משמע מומנו או הוזמנו על ידי מפרסם בעל אינטרס.
"הרשתות החברתיות הביאו עמן יתרונות רבים, אך במקביל הפכו לכר פורה להפצת פייק ניוז, רעל והסתה לאלימות בעילום שם. קצב התפתחות הטכנולוגיה מקדים את הרגולציה", מסר גדעון סער, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים. "היום אנחנו מקדמים שיח הגון ובריא - גם ברשתות החברתיות".
3 צפייה בגלריה
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
שר המשפטים גדעון סער
(צילום: יואב דודקביץ')
שר התקשורת, יועז הנדל, מסר כי "הגיע הזמן לשים סוף לפייק ניוז שמופץ על ידי בוטים ברשתות החברתיות. הבוטים הם פיתוח טכנולוגי בעל יתרונות רבים, אך הם טומנים בחובם סכנה לזיהום השיח ברשתות על ידי גורמים כאלה ואחרים ששואפים להשפיע על דעת קהל, על מסחר ועוד. זכותו של כל אדם לדעת אם הוא מנהל שיח ברשת עם אדם אמיתי או עם בוט שמופעל על ידי גורם מסוים".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל
(צילום: קובי קואנקס )
במקרה שבו מפרסם לא יסמן את המסרים שהפיץ יוכלו משתמשי הרשתות החברתיות שנחשפו לתוכן שלא סומן לדרוש פיצוי, ללא הוכחת נזק. החוק יחייב סימון של תכנים ברשתות חברתיות גדולות כגון פייסבוק ואינסטגרם.