גילי כהן, ג'ודו

ספורט: ייצגה את ישראלים במשחקים האולימפיים בריו ובטוקיו
אקדמיה: תואר ראשון במדעי הרוח והחברה, האוניברסיטה הפתוחה. תואר שני מסלול מדע, טכנולוגיה וחברה, אוניברסיטת בר אילן.
איך משלבים את שני התחומים? בתור ספורטאית הישגית, השקעתי את כל המאמצים לקדם את הקריירה הספורטיבית שלי ולהגיע לפסגות הכי גבוהות. יחד עם זאת, היה לי חשוב לשלב לימודים אקדמיים תוך כדי שגרת האימונים והתחרויות. כיום, תואר אקדמי הוא כלי חשוב לחיים ובשוק העבודה, שאליו כל ספורטאי יוצא בסופה של הקריירה שלו. מעבר לכך, אני מאמינה שחשוב כל הזמן להמשיך ללמוד ולהרחיב אופקים. מבחינתי, היתרון של תואר אקדמי הוא בכלים שמרוויחים בלמידה, ההיכרות עם תחומים חדשים והמשך התפתחות אישית.
6 צפייה בגלריה
גילי כהן
גילי כהן
גילי כהן באולימפיאדת טוקיו
(צילום: אורן אהרוני)

עדי ביכמן, שחיינית אולימפית

ספורט: השתתפה באולימפיאדת סידני
אקדמיה: בעלת חמישה תארים אקדמיים. בקרוב מתחילה את הדוקטורט שלה. מנהלת תחום ספורט בקריה האקדמית אונו.
איך משלבים את שני התחומים? כבר בהיותי תיכוניסטית אשר מתאמנת לאולימפיאדה היה לי חשוב לסיים את התיכון עם תעודת בגרות מלאה. בגיל מאוד צעיר הבנתי שתואר אקדמי, הוא בעצם כרטיס כניסה לשוק העבודה וכמובן שיש גם חיים לאחר הספורט. במסגרת התפקיד אני מלווה ספורטאים פעילים, לפני ואחרי פרישה בזמן לימודיהם האקדמיים במכללה. לצערנו, לקריירה ספורטיבית יש תוקף, וספורטאים צריכים לחשוב על זה עוד בתקופה שהם פעילים ומתאמנים כדי להבטיח את עתידם ופרנסתם.
6 צפייה בגלריה
עדי ביכמן
עדי ביכמן
עדי ביכמן
(צילום: הקריה האקדמית אונו)

מעיין דוידוביץ' - גולשת

ספורט: ייצגה את ישראל באולימפיאדת בייג'ינג
אקדמיה: למדה בתוכנית ה-Global MBA במסלול חדשנות ויזמות בבי"ס אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן.
איך משלבים את שני התחומים? הבנתי ש"היום שאחרי" יגיע וכשמגיע הרגע ופורשים, צריך שיישאר משהו ביד. אני תמיד חושבת קדימה אז חשבתי מה אני יכולה לעשות שאהיה טובה ומשודרגת יותר, ולימודים אקדמיים היו מבחינתי התשובה הנכונה. התחריתי והתאמנתי בספורט תחרותי כל התואר הראשון ופרשתי מהגלישה ב-2017, במהלך התואר השני. האופי שלי כספורטאית הוא לא לוותר לעצמך. התחייבתי ללימודים אז דאגתי לכך שאני אגיע ואשלים את כל המשימות שלי.
6 צפייה בגלריה
מעיין דוידוביץ' עם שחר ציבורי בטקס קבלת תארים
מעיין דוידוביץ' עם שחר ציבורי בטקס קבלת תארים
מעיין דוידוביץ' עם שחר צוברי בטקס קבלת תארים
(צילום: פרטי)

נגה גלר, גולשת רוח

ספורט: השתתפות באליפות העולם בגלישת רוח
אקדמיה: תואר ראשון במדעי החיים, אוניברסיטה פתוחה
איך משלבים את שני התחומים? כל ספורטאי יודע שלספורט יש תאריך פג תוקף, אין לזה עתיד נצחי. לכן, בעיניי, צריך לחשוב על השלב הבא, למרות שמאוד לא פשוט לשלב. בגלל זה הלכתי לאוניברסיטה הפתוחה, היו לי שלושה אימונים ביום, מהבוקר עד הלילה. בחרתי לעשות תואר מתוך חשיבה על העתיד שלי. בנוסף לכך, הקורסים אפשרו לי לקבל פרופורציות, גם אם יש יום רע או טוב בספורט, יש עוד משהו שצריך לעשות במהלך היום מעבר.

נילי בלאק, איגרוף תאילנדי

ספורט: ארבע פעמים אלופת העולם וארבע פעמים אלופת אירופה באגרוף תאילנדי
אקדמיה: תואר ראשון בפסיכולוגיה, אוניברסיטת רייכמן
איך משלבים את שני התחומים? ללמוד תואר לעולם לא היה חלק מהתוכנית שלי להיות ספורטאית על. אבל ככל שעברו השנים, צברתי עוד ניסיון בזירה, הבנתי שצריך שתהיה לי תוכנית ב', אם הקריירה הספורטיבית שלי תיגמר פתאום. בנוסף לכך, הלימודים בבינתחומי מילאו לי שעות פנויות בין האימונים, גירוי שהיה חסר לי לאחר התיכון. עם סיום הלימודים שלי, שברתי סטיגמה, שלחימה זה לאהבלים, או אנשי רחוב. הזירה היא לוח שחמט, לא רק מכות. כל אחד צריך לעשות מה שטוב לו, אין one size fits all.

משי רוזנפלד, ג'יו ג'יטסו

ספורט: מדליית ארד באליפות העולם בג'יו ג'יטסו
אקדמיה: תואר ראשון במנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן
איך משלבים את שני התחומים? תמיד ידעתי שבשלב כזה או אחר בחיים אני אלמד לתואר, כיוון שיש לכך חשיבות רבה בעיני. כל אחד והלימודים שהוא יבחר לעשות ואיך זה משרת את השאיפות שלו, אך על עצמי, אני יכול להגיד באופן חד משמעי, אני בטוחה שעם הכלים שקיבלתי מהספורט לחיים ועם הכלים שאני מקבלת מהלימודים אני יודעת שאוכל לממש את כל החלומות שלי. אני גם חושבת שזה חשוב שספורטאי תחרותי מצטיין יחשוב על לימודים וילמד בשביל היום שאחרי, הרי להמשיך להתחרות לנצח זהו לא דבר אפשרי.

אביב אטיב, סקי מים

ספורט: מדליות באליפות אירופה בסקי מים
אקדמיה: תואר ראשון בהנדסת חשמל, אפקה- המכללה האקדמית להנדסה בת"א
איך משלבים את שני התחומים? תמיד חשוב ללמוד ולרכוש ידע, להרחיב אופקים ולהעשיר את עצמך, גם עבור ספורטאים. הספורט הוא עולם בפני עצמו, אך הידע חשוב לא פחות, לספורט השגי יש תאריך תפוגה וחשוב לרכוש ידע וכלים להתמודד בחיים כדי להיות מסוגלת לעסוק בתחומים נוספים בחיים מעבר לספורט. בודדים הענפים שמאפשרים לפרוש ולא לעבוד אחר כך. כל ידע בעיני מקנה יתרון, ותואר אכן פותח דלתות ומהווה תנאי סף בהרבה מקומות עבודה.
6 צפייה בגלריה
אביב אטיב
אביב אטיב
אביב אטיב
(צילום: מאיר אחרק)

ג'ואנה עבאס, כדורגל

ספורט: שחקנית כדורגל
אקדמיה: תואר ראשון בחינוך וקהילה, המכללה האקדמית כנרת
איך משלבים את שני התחומים? נכון שאני ספורטאית מקצועית, אבל לדעתי זה לא מספיק בחיים גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית, אני כבחורה לא יכולה לחיות מהסכום שאני מקבלת בכדורגל, לכן בחרתי ללמוד תואר שיהווה עבור גם מקצוע שאוכל לעבוד בו, מבחינה חברתית תואר זה משהו שמעניק לי התפתחות אישית וחברתית. אני מרגישה יתרון בכך שאני לומדת תואר אקדמי לעומת מי שלא, העברית שלי השתפרה בזכות הלימודים והביטחון עצמי גדל.
6 צפייה בגלריה
ג'ואנה עבאס עם ראש המחלקה שלה במכללת כינרת
ג'ואנה עבאס עם ראש המחלקה שלה במכללת כינרת
ג'ואנה עבאס עם ראש המחלקה שלה במכללת כינרת
(צילום: פרטי)

עמית ירדני - טיפוס

ספורט: אלופת הארץ בטיפוס על קירות
אקדמיה: מסיימת בימים אלו תואר ראשון למדעי המחשב באוניברסיטת רייכמן.
איך משלבים את שני התחומים? היה לי ברור שאלמד לימודים אקדמיים בנוסף לספורט, שהוא חלק בלתי נפרד ממני מגיל צעיר מאוד. תמיד עסקתי בספורט והשתתפתי באליפויות ישראל בטיפוס מגיל 16. זה תמיד היה במקביל לשגרה תובענית אחרת, אם כתלמידת תיכון בכפר הירוק או בשירות הצבאי כחיילת ביחידה טכנולוגית וכך גם כסטודנטית לתואר ראשון. אני מניחה שכך יהיה גם בהמשך כשאתחיל לעבוד. אף פעם לא היה עניין של -"זה או זה".
6 צפייה בגלריה
המטפסת עמית ירדני
המטפסת עמית ירדני
המטפסת עמית ירדני
(צילום: פרטי)
ד"ר מיכל אנג'ל, חוקרת ספורט דוקטורנטית במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון, התייחסה לשילוב בין שני התחומים: "חשוב להבין כי בניגוד לגברים שיכולים במובנים מסוימים 'לסמוך' על קריירה ספורטיבית, לנשים אין את הפריוויליגיה הזאת, ולכן רבות מהספורטאיות המקצועניות, הן בקבוצתי והן בענפים האישיים, במקביל לקריירה הספורטיבית כבר מתחילות לעשות תואר כלשהו. החשיבות היא ברורה - לנשים ההכנסות והיכולת למנף את הספורט למקצוע היא פחות סבירה מלגברים. המשאבים פחותים. אפשר לקחת לדוגמה את שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל - כולן מחזיקות עוד עבודות, להרבה מהן תארים אקדמיים ראשונים ושניים, וכך גם המצב בכדורסל".
אילן קובלסקי, מנכ"ל מינהל הספורט באוניברסיטת רייכמן, אמר: "המסלול לספורטאים נועד לאפשר לסטודנטים לשלב לימודים אקדמיים וקריירת ספורט באופן שיאפשר להתמקצע ולהשקיע את הזמן הנדרש לשניהם. אנחנו מסייעים באמצעות בניית תוכנית לימודים מותאמת וכן פריסת הלימודים על תקופה ארוכה מהרגיל. שרון לחמן-רייך, מנהלת נבחרות הספורט, שאמונה על הקשר הישיר של הספורטאיות הסטודנטיות מול האוניברסיטה ודואגת לתיאומים במקרים של התנגשות לו"ז אימונים או נסיעות לתחרויות, אמרה: "המטרה היא לא לוותר באף אחד מהמסלולים-ספורט ואקדמיה, לאפשר לסטודנט/יות למצות את יכולותיהם ולשמור את רמתם המקצועית בצורה הטובה".
אריק קפלן, נשיא התאחדות "אילת", סיכם: "אנו בהתאחדות 'אילת' מעודדים את הספורטאים והספורטאיות ללימודים אקדמיים, שמחים ומודים על השיתוף הפעולה שיש לנו עם אוני' רייכמן שמאפשרת לספורטאים לשמור על קריירת ספורט פעילה ומנגד להתקדם עם לימודי התואר. ופועלים כל העת לאפשר לספורטאיות לממש את הכישרון שנמצא בהן דרך הספורט ודרך הלימודים".