לקראת חג החנוכה אנחנו קונים צעצועים - והרבה. השנה, לצד משחקי הקופסה, הפאזלים ומשחקי הגיימינג, קשה היה לפספס את עלייתם של המוצרים האינטראקטיביים. על המדפים מצאנו שלט גיימרים אינטראקטיבי שמיועד, כן, כן, לתינוקות מגיל חצי שנה, מקלדות לפעוטות זוחלים ומגוון בובות שמדברות זו עם זו. אבל האם ואיך הם מקדמים את הילדים שלנו? יצאנו לשחק.
8 צפייה בגלריה
בובת עצלן
בובת עצלן
סקירת הצעצועים האינטראקטיביים
(צילום: יחסי ציבור)
"הצעצועים האלה חזקים במיוחד בחנוכה, כי מדובר במוצרים יקרים יחסית, הקונים העיקריים בעונה זו הם הסבא והסבתא שידועים בכיסם הנדיב, והם מגיעים עם רשימת משאלות של ההורים והילדים", מסבירה סיגל כספי, מנכ"לית טויס-אר-אס. גם בסטימצקי, שממשיכה למכור את הספרים המסורתיים, מצביעה אפרת אביאל, מנהלת תחום ה"נון בוקס", על עלייה גדולה במכירת הספרים האינטראקטיביים והצעצועים.
האם המשחקים האינטראקטיביים יחליפו את המשחקים הקלאסיים? כל המומחים משוכנעים שלא. השניים יפעלו זה לצד זה. בחברת מאטל, לדוגמה, חקרו את עולם משחקי הבובות והחליטו שלא להפוך את ברבי לאינטראקטיבית. "לא כל המוצרים שנמכרים על תקן אינטראקטיבי הם באמת כאלה", מזהירה הפסיכולוגית יעל כץ, מומחית שילב הוותיקה לצעצועים התפתחותיים. "יש להבדיל בין צעצועים אלקטרוניים, וכאלו יש לנו למעלה מ-20 שנה, לבין צעצועים אינטראקטיביים. כשספר 'קורא' את העמוד בעקבות לחיצת הילד הוא אלקטרוני, כשהוא שואל שאלות, הוא הופך לאינטראקטיבי".
8 צפייה בגלריה
כלב סקוואקי
כלב סקוואקי
לא תאמינו מה עושה. כלב סקוואקי
(צילום: יח"צ)
אז זה טוב או לא לילדים? "התשובה היא לא 'שחור או לבן'", אומרת אריאלה זמיר, מומחית לחינוך לגיל הרך ומנחת הורים וגננת ותיקה. "הצעצועים מאוד יפים, משמיעים רעש, מייצרים אורות, הקונים והילדים נמשכים. אבל למרות ריבוי הפעילויות, הן חד-גוניות ולרובן אין יכולות לעקוב אחרי התפתחות הילד. הקונים מתעלמים מהעובדה שתיאום עין ויד בגיל הזה לא תמיד קיים, למשל. הקטנטנים לא יודעים מה לעשות במקשים, למרות שהצעצוע מוגדר כמתאים לגילם. הגירויים חזקים - אך יש לזכור שילדים שנחשפים לגירוי חזק בילדותם, יצטרכו גירויים חזקים יותר כמבוגרים. אנחנו רואים זאת בשטח".
ולדברי זמיר, לריבוי הגירויים והתגמול עלול להיות קשר להפרעות קשב וריכוז שונות. "פעם הייתי נותנת לילדים קופסאות ריקות, שהיו מעסיקות אותם שעה או שעתיים, והיום זה הרבה פחות. אם אין תוצאה מיידית - הם עוזבים את המוצר. יש גם יותר ילדים עם קשיים במוטוריקה עדינה, אבל ההורים פעמים רבות רוצים את השקט, או שלא מודעים להשלכות".
"הקונים מתעלמים מהעובדה שתיאום עין ויד בגיל הזה לא תמיד קיים, למשל. הקטנטנים לא יודעים מה לעשות במקשים, למרות שהצעצוע מוגדר כמתאים לגילם. הגירויים חזקים, אך יש לזכור שילדים שנחשפים לגירוי חזק בילדותם - יצטרכו גירויים חזקים יותר כמבוגרים"
מרב ווטמברג, פיזיותרפיסטית מומחית לטיפול ואבחון מינקות ועד לגיל הרך, אומרת: "כשהילד יישב בכיתה בלי האורות ובלי הצלילים, והוא יידרש להקשיב בשקט, אני תוהה - האם קיבל מספיק הכנה לכך כשהוא גדל על משחקים אינטראקטיביים? הפאזל ומשחק הקופסה התחרותי, יעשו זאת טוב יותר. כשמדובר במשחקים אינטראקטיביים מגיבים, העיניים הצבועות לא משקפות מציאות. המיומנות, להסתכל לנסות ולהבין תחושות בעולם אמיתי לא מושגת כמו במשחק עם ילדים אחרים. אם ילד מקבל תגובה של אור, או מנגינה כאשר הכניס קובייה למקומה, הוא יצפה למחיאות כפיים בכל השלמת משימה בעתיד. אני רואה שילדים הופכים להיות תלויים בדברים חיצוניים כדי להרגיש שהצליחו. אי אפשר להתעלם מהקדמה, אבל שימו לב למינון. אם הוא יהיה נכון, יחד עם המשחקים הקלאסיים, אנחנו נרוויח מכל העולמות".
"כשמדובר במשחקים אינטראקטיביים מגיבים, העיניים הצבועות לא משקפות מציאות. המיומנות להסתכל לנסות ולהבין תחושות בעולם אמיתי לא מושגת כמו במשחק עם ילדים אחרים. אם ילד מקבל תגובה של אור או מנגינה כאשר הכניס קובייה למקומה - הוא יצפה למחיאות כפיים בכל השלמת משימה בעתיד. ילדים הופכים להיות תלויים בדברים חיצוניים כדי להרגיש שהצליחו"
טליה רז, המתמחה בגיל הרך ובכיתות ראשונות בבית הספר, ומדריכה פדגוגית במכללת לוינסקי, בדקה את הסוגיה במחקר שערכה במשך שנה בקרב ילדים בגילי שלוש עד ארבע שנחשפו לספרים אינטראקטיביים. "שתי שאלות מרכזיות הולכות עם הצעצועים והספרים האינטראקטיביים", היא מציינת, "ברמה המוסרית - עד כמה צריך לחשוף אליהם את ילדי דור המסכים? וברמה החינוכית - האם הם תורמים או גורעים מהתפתחות הילד?
"מוצר קל וזמין נותן להורים, תחת כובע של סיפור, תחושה טובה של היעדר זמן מבוזבז, אך התוצאה? אפשר לרכוש אוצר מילים ויכולת הבנת סיפור, אבל שיח מורחב בין הורים לילדים מתרחש טוב יותר בהקראת ספר מודפס", היא מוסיפה, "המבוגר רגיש יותר לצורכי הילד ומתאים לו את הסיפור. כל ההיבט החברתי וההתמודדות מול יחסים בין אנשים בגיל הזה הולכים לאיבוד. עם זאת, במשחקים אלו קיים מרכיב טכנולוגי שאין בקלאסיים, לכן חשוב המינון וחשוב איך משחקים".

קבלו אותו, ניסוי הצעצועים האינטראקטיביים

כדי לנסות ולענות על השאלה אם הצעצועים הללו מקדמים את הילדים שלנו, או ההפך, אספנו 20 צעצועים ומשחקים אינטראקטיביים שונים, המיועדים לקטנים מינקות עד גיל שש. מיינו מתוכם שמונה מעניינים, גייסנו שמונה ילדים כולל פעוטות, ואפילו בן שנה וחודש, וגם הורים, ויצאנו להתנסות ולבדוק את המשחקים.
בציון שהענקנו לכל משחק התייחסנו לנראות, לנוחות ההפעלה והבנת ההוראות, להתלהבות המשתתפים, לחוויית המשחק, לרצון לחזור אליו, לרמת האינטראקטיביות ולמחיר. נציין כי המחירים הם המומלצים על ידי היבואן, וכי בשטח יש מבצעים רבים, בסימן בלאק פריידיי וחנוכה.
ברוב המשחקים שבדקנו נוחות ההפרדה של המשחק מהאריזה גרועה מאוד. עד שהילד מגיע לשחק נשמתו יוצאת, וגם זו של המבוגר שמנסה להוציא את המשחק - אז הגיע זמנה של הטכנולוגיה היעילה להגיע גם להיבט הזה. בנוסף, משחקים אינטראקטיביים מחייבים סוללות, אבל בפחות ממחציתם היצרן מצרף סוללות. למה לא לצרף לכל משחק? זה עלול להרגיז עוד יותר כשפתיחת תא הסוללות מחייבת מברג ומבוגר. המעצבנים הגדולים הם אלה שמבטיחים על הקופסה סוללות מצורפות, ובפועל לא מקיימים. זה קרה בשני מקרים.
8 צפייה בגלריה
מכונת כביסה, קסדון, טויס-אר-אס
מכונת כביסה, קסדון, טויס-אר-אס
מכונת כביסה, קסדון, טויס-אר-אס
(צילום: יחסי ציבור)
מכונת כביסה, קסדון, טויס-אר-אס
199.90 שקל כולל סוללות, מגיל שלוש ומעלה
מה מבטיח: אפשר לעשות "כביסה" - לשים אבקה ובגדים, ולכבס.
למה כן? נראה כמו מכונת כביסה, אפשר להכניס בגדים של בובה, או של הילדה, ללחוץ על לחצניות ולקבל תוף מסתובב, לכוון לכביסה רגילה, לידידותית לסביבה, או לסחיטה, ולקבל קולות ריאליים, ולסובב את התוף ידנית באמצעות אביזר יעודי.
למה לא? כי אין אבקת כביסה, אלא קופסה של אבקת כביסה ויש אזהרה שאסור להכניס למכונה אבקה ומים. כי למרות הנראות המשכנעת, המשחק נמנה עם הדור של מכשירים אינטראקטיביים פשוטים יחסית.
שורה תחתונה: לאוהדות חיקויים ריאליים של מכשירי חשמל ביתיים.
8 צפייה בגלריה
מקלדת webee
מקלדת webee
מחזירים אותנו למסך. מקלדת webee
(צילום: אייל מרילוס)
WEBEE, מקלדת, מערכת משחקים חינוכית בשיווק ג'אמבורד, מסלול בן 50 משחקים לשני ילדים, 299 שקל. מגיל שנה עד שש.
מה מבטיח? מערכת משחקים חינוכית עם חיבור למחשב ופיתוח של יותר מ-20 מיומנויות.
למה כן? הפיתוח ישראלי, המקשים גדולים ונוחים, ההתחברות למחשב וההפעלה פשוטות, יש אפשרות להפעיל בעברית, אנגלית ורוסית. מגוון המשחקים והאופציות גדול ומותאם לצבע המקש, פועל גם כספר אינטראקטיבי עם סיפורי ילדים. שני ילדים יכולים לשחק בעת ובעונה אחת, יש גם גרסאות זולות ומופחתות משחקים שמיועדות לילד אחד.
למה לא? שוב מחברים את הילד למסך. ההבטחה שמתאימה החל מגיל שנה לא עמדה במבחן המציאות בהתנסותנו, הקטן רק לחץ על כפתורים, הגדולים יותר עזבו אותו מהר, אמרו שהטאבלט והסלולרי מעניינים הרבה יותר.
בשורה התחתונה: מנסה לספק את בשורת ה-"קומפי" של פעם לדור שנגיש למחשב, לטאבלט ולסלולרי.
8 צפייה בגלריה
בובת עצלן
בובת עצלן
בובת עצלן - ובעברית
(צילום: חברת מטאל)
אייל מוזיקלי ועצלן בתנועה שתי בובות אינטראקטיביות מסדרת הלינקימלס של פישר פרייס לבית "מאטל" שמתחברות יחד, יבוא אי.אף.אן יונייטד. מגיל תשעה חודשים ומעלה, 109.90 שקל (האייל), 229.90 שקל (העצלן).
מה מבטיח? לימוד ספירה, סיבה ותוצאה בעברית. לאייל יותר מ-25 שירים, מנגינות וביטויים, לעצלן יותר מ-85.
למה כן? מדובר במוצר מתקדם טכנולוגית, ואפילו מרשים ודובר עברית, חמוד כששתי הבובות מדברות יחד. הקטנטן הסתכל אבל התעייף ולא ניסה להפעיל לבד.
למה לא? כדי להפיק את מרב התועלת הטכנולוגית של הבובות כשהן משוחחות ומפעילות זו את זו, יש לקנות את שתיהן - התענוג והיכולות הטכנולוגיות של הסדרה גדלים ככל שיש בובות רבות יותר. בסדרה המקורית האמריקנית אכן כלולות בובות נוספות, שטרם הגיעו לארץ. מדובר בהוצאה גדולה יחסית שמשכה את המבוגרים יותר מאשר את הילדים, וגם המומחים לא אהבו את הרעש, הפעילות והתאורה שהם מפיקים. על האריזות מובטח שהסוללות כלולות, אך לא כך במציאות.
שורה תחתונה: משחק עכשווי, אבל לא בטוח שיועיל לפעוטות.
8 צפייה בגלריה
היי קליי
היי קליי
היי קליי, בבקשה תשאיר מסודר
(צילום: סטודיו הנסיך הקטן)
"היי קליי", חמר עם אפליקציה תואמת יבוא "הנסיך הקטן", 99 שקל לערכה עם 18 מכלי חומר גלם ליצור 6 דמויות. לגילי שלוש+
מה מבטיח? לייצר דמויות מחמר שמתייבשות והופכות אחרי 24 שעות לצעצועים.
למה כן? מגוון מרשים. יש שישה סוגי ערכות, בהן ציפורים, דינוזאורים, חייזרים ועוד. החומר נעים ונוח לשימוש, מגוון הצבעים והגוונים גדול יחסית, הורדת האפליקציה נוחה, ההוראות ברורות, וילדים נעזרו בהן כדי לייצר את הדמויות המובטחות. העבודה נקייה ללא הלכלוך של פלסטלינה טיפוסית. האינטראקטיביות מתונה ולא בולמת את היצירה והמגע האנושי.
למה לא? שוב מחבר את הילדים למסך הסלולר, כשהיצירתיים מבין הילדים שהתנסו לא הזדקקו לו ואף העדיפו לייצר דמויות כיד הדמיון הטובה עליהם. יקר יחסית לפלסטלינה או פליי דו.
שורה תחתונה: כניסה חביבה לעולם היצירה לילדים מכורי סלולרי.
תינוקת מסדרת גליטר בייבי, אם.ג'י.איי יבוא אילנית, 259.90 שקל, לפעוטות, אין ציון גיל. מגיעה עם בקבוק אוכל ובקבוק שמפו
מה מבטיח? שינוי צבעי הבקבוקים ואפילו השיער הזוהר במגע מים עם קרח.
למה כן? היא זוהרת, מנסה להיות אחרת, מושכת בצורתה את הקטנות בגילי שנתיים עד שלוש, עם הבטחה להשפעת מי הקרח על צבעי הרכיבים וה"שיער הזוהר". ניתנת ל"האכלה".
למה לא? הפייטים מתגלים כשהם מודבקים על נייר דבק. ילדה עמלנית גילתה וקילפה תוך דקות ונותרנו עם "שיער" פלסטיק סגול כסוף פחות פייטים. שינויי הצבע המובטחים של הבקבוקים וגם של השיער אחרי מזיגת מי קרח מאכזבים. ייבוש הבובה ש"שתתה" מסורבל.
שורה תחתונה: הזוהר העיקרי נותר בארנק היצרן והיבואן.
8 צפייה בגלריה
פנדה רו של צעצועי דיאמנט
פנדה רו של צעצועי דיאמנט
150 צלילים של קולות. פנדה רו של צעצועי דיאמנט
(צילום: דיאמנט צעצועים)
פנדה רו ותינוק הקסם, ספין מאסטר יבוא דיאמנט צעצועים, 299.90 שקל, לגילי חמש+
מה מבטיח? 150 פעילויות וצלילים.
למה כן? מתוק להפליא. שכלול מוצלח של ההצ'ימלס ומאותו בית יוצר. במקום בובה הבוקעת מביצה, מגיח כאן תינוק פנדה מבטנה של "אימו" תוך השמעת גרגורים נעימים. ניתן לערסל ולחבק גם את הפנדה וגם את התינוק וגם להשתמש במוצר באופן אינטראקטיבי. לא ספרנו אם יש בו את כל 150 הפעילויות והצלילים שהוא מבטיח. אפשר לשלוח את הפנדה להרדים ולערסל את התינוק, לשיר, לרקוד, להשמיע קולות ותגובות שונים. ליטוף המצח מניב קולות, לחיצה עליו שירים, מיקום ה"תינוק" במקומות שונים מוליד תגובות שונות. הילדים שבו וחזרו אליה והתלהבו, ליטפו, השתוללו עם ובלי הפעלות, החל מהתינוק ועד לילדים גדולים יותר, וגררו בהתלהבותם את המבוגרים.
למה לא? תענוג יקר. בארץ משווק סוג אחד של בובת תינוק בלבד. מעצבן שמוצר מוצלח כל כך מגיע ללא סוללות.
שורה תחתונה: צעצוע אינטרנטי שעושה את כל הדברים הנכונים.
8 צפייה בגלריה
כלב סקוואקי
כלב סקוואקי
מישהו ירד עם הכלב? כלב סקוואקי
(צילום: יח"צ)
כלבלב סקוויקי יבוא פלפוט, 416 שקל, לגילי חמש+
עולם הכלבים אהוב מאוד על הילדים וגם על מפתחי הצעצועים האינטראקטיביים. פרט לסקוויקי בחנו גם את לוסי מסדרת קלאב פטס ביבוא דיאמנט (329 שקל). לוסי פרוותית ומבטיחה 20 פעולות שונות, ואת "פיאלוט" (משתין הרבה) של פרריל מבית הסברו (179.90 שקל) ביבוא טויס-אר-אס. המנצח "סקוויקי" מגיע עם כדור, משאבה, סיכה המיועדת "להוציא את האוויר" ודף הוראות.
מה מבטיח? יודע לעשות יותר מ-60 תנועות וקולות. המשחק כיפי, קל להבין את ההוראות ולצאת לדרך. מגיב לליטופים, לקולות. מושיט יד. ניתן להאכילו.
למה כן? מפתיע לא פעם. תכונה חשובה למשחק אינטראקטיבי. העיצוב מרענן. הילדים אהבו אותו, וחזרו אליו שוב ושוב.
למה לא? מתחריו עלו עליו בפרוותיות, לוסי מגיבה לשפע הוראות בעברית - לא תמיד לכולן. לא פעם היא פשוט נבחה במקום לבצע את המובטח. היא הרשימה את המבוגרים, פחות את הילדים שעזבו אותה. הפיאלוט נגיש משמעותית במחיר אבל מאכזב בביצועים. הליכה לא נוחה על גלגל. תכונתו העיקרית - השתנה אחרי מילויו במים - מעייפת מהר.
פורסם לראשונה: 12:40, 28.11.21