הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת דנה היום (ב') בתלונות של תושבי אשקלון ואילת, על זיהום ריח חריג שלטענתם מגיע ממתקני קצא"א. במשרד הבריאות אמרו כי קיימת "רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן במחוז אשקלון", אך הם לא יודעים לקשר בין התחלואה בסרטן לזיהום מהמפעל.
2 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן קצא"א שבאשקלון
(צילום: נעה פישר)
במשרד להגנת הסביבה אמרו בדיון כי בשנים האחרונות התקבלו עשרות תלונות של תושבי אשקלון והסביבה על מטרדי ריח, שמקורם במפעלים של חברת קצא"א. מנגד בחברת קצא"א טוענים כי משנת 2020 היו רק ארבעה מקרים של מפגעי ריח באשקלון שקשורים לחברה והם מהווים כ-7% מכמות התלונות שהתקבלו. תושבי אשקלון טוענים כי איכות החיים שלהם ומצבם הבריאותי נפגע כתוצאה מנזקי הריח.
"ישנם ימים שמקור הריח גורם לתושבי המקום להסתגר בבתים", אמרה לילי קידר מאשקלון. "אני מתגוררת כ- 9 ק"מ מהמוקד של קצא"א ואני עדיין סובלת מהריח החריף, התושבים מרגישים בסכנה ממשית". רונן אלוש, תושב אשקלון, הוסיף: "בעקבות אחד מאירועי הזיהום באשקלון אושפזו שישה אנשים בבתי חולים. לפי הנתונים שלנו אחד מכל ארבעה ילדים בעיר אשקלון נזקק לסיוע נשימתי".
במשרד הבריאות טוענים כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסכנים שנמצאים באוויר והאחריות נמצאת בידי המשרד להגנת הסביבה. ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, אמרה כי "במחוז אשקלון אנחנו רואים רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן באופן יחסי לממוצע הארצי. אנחנו לא יודעים להגיד האם זה קשור לזיהומי האוויר שמגיעים מחברת קצא"א".
2 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
תושבים מתלוננים על מפגעי ריח. מתקן קצא"א באשקלון
(צילום: נעה פישר)
נציגי חברת קצא"א התייצבו בפני הוועדה והציגו את הנתונים על זיהום האוויר כפי שהם משתקפים מתלונות הציבור במהלך השנים האחרונות. מלכה עמירה, מנהלת מחלקת הגנת הסביבה של קצא"א, אמרה: "משנת 2020 התקבלו באשקלון 58 תלונות על מפגעי ריח ורק ארבע נמצאו קשורות לקצא"א. באותו פרק זמן באילת התקבלו 10 תלונות על מפגעי ריח ורק שתיים נמצאו קשורות אלינו. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו למנוע מטרדי ריח מהציבור, אנחנו מתייחסים לכל תלונה ברצינות המרבית ונעשה כל מה שהמשרד להגנת הסביבה דורש מאיתנו".
חברת קצא"א מפעילה שתי תחנות ניטור שנמצאות באשקלון ובזיקים במטרה לבדוק את ערכי הבנזן באוויר. בקצא"א טוענים כי ערך הבנזן היומי הממוצע בתחנת הניטור באשקלון עומד על 0.21 ובתחנת זיקים על 0.18, בזמן שהמשרד להגנת הסביבה קבע את ערך הסף על 1.2. מנגד ד"ר קרקיס ממשרד הבריאות טוענת "בכל מה שקשור לחשיפה לחומר בנזן כל רמה שהיא מעל ל-0 יכולה להיות מסוכנת לבריאות הציבור ולגרום לסרטן".
באיגוד הערים לאיכות הסביבה העלו טענות קשות כלפי קצא"א. לטענתם, החברה מעכבת פקחים שלה המבקשים להיכנס למפעל בזמן אמת של תלונה על מטרדי ריח בסביבה. "באירוע האחרון הכוננים שלנו עוכבו במשך 40 דקות בכניסה למפעל קצא"א", אמרה מיטל אמיתי, מנכ״לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון.
"הציבור חש שחברת קצא"א מתנהלת בצורה בריונית תוך הסתרת מידע", אמר ח"כ אלון טל, העומד בראש הוועדה. "הוועדה התרשמה שתושבי אשקלון ואילת חשופים לריחות רעילים בתדירות בלתי סבירה בעליל. העובדה שיש מעט תביעות ביחס לכמות התלונות מעלה סימני שאלה לגבי אופן הטיפול של המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור לטיפול במטרדי ריח".