בין דגי נוי, שהגיעו במשלוח מסינגפור לנמל התעופה בן גוריון, גילו מפקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר ארבעה דגים טורפים ממין טיגריס ויטטוס אפריקני, האסורים לגידול והחזקה בישראל בשל הסכנה לגרימת נזק סביבתי ולפגיעה בחיי אדם. במשרד החקלאות אמרו כי ארבעת הדגים הטורפים הופרדו מהמשלוח ונשלחו לבדיקה וזיהוי על ידי מומחה מהאוניברסיטה העברית, והאירוע נחקר כעת על ידי אנשי המשרד.
2 צפייה בגלריה
הדגים שנתפסו בנתב"ג
הדגים שנתפסו בנתב"ג
הדגים שנתפסו בנתב"ג
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
במשרד החקלאות אמרו כי דג הטיגריס האפריקני קיבל את כינויו בשל הלסת הגדולה ושיניו החדות והבולטות. הוא נחשב לאחד הגדולים מסוגו, ובבגרותו מגיע לאורך של עד 105 ס"מ ולמשקל של עד 28 ק"ג. צבעו כסוף, עם פסים דקים שחורים לאורך גופו הארוך, וסנפירים גבוהים ואדומים. מקורו במים מתוקים והוא נפוץ בעיקר בנהרות ביבשת אפריקה, לרבות הנילוס, קונגו, ניג'ר וסנגל. הוא משגשג באזורים חמים וניזון בעיקר מדגים קטנים יותר, למשל הסרדינים, האמנונים, הקרבנוניים והקרפיונים.
הדגים המסוכנים אותרו בזכות ערנותו של מפקח משרד החקלאות, שאדי חליל, המתמחה בזיהוי דגי נוי, שזיהה כי בתוך משלוח שיועד לחנות בעלי חיים ובו כמה מאות דגים, מסתתרים ללא רישום, ארבעת הדגים הטורפים.
2 צפייה בגלריה
דג טיגריס ויטטוס אפריקני
דג טיגריס ויטטוס אפריקני
דג טיגריס ויטטוס אפריקני
(צילום: shutterstock)
ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר כי מדובר בדגים שאינם קיימים בישראל נכון להיום, כך שהברחה שלהם עלולה לגבות מחיר יקר לאיזון הביולוגי בסביבה הימית, ואף לגרום לפגיעה בבני אדם.
"קיים חשש שחובבי דגי נוי, מתוך תמימות, ירכשו את הדגים בהיותם קטנים ויוסיפו אותם לאקווריום הביתי. לאחר שאלו יגדלו לאורך של מעל מטר ולא יתאימו לחיים באקווריום, המגדלים עלולים לשחרר אותם בתום לב למקורות מים בארץ, ובכך לגרום לנזק אקולוגי ולפגוע באוכלוסיית הדגים המקומית", הסביר חגי נויברגר, מנהל יחידת הפיקוח באגף הדיג במשרד החקלאות. "כמו כן, לדג הטיגריס יכולות לצוד בעלי כנף שעפים בקרבת נהרות ונשיכתו הקטלנית יכולה אף לפגוע בבני אדם, במקרה של מפגש בעת רחצה".
נויברגר הוסיף: "לכן, אני שב ומדגיש כי הכנסה ארצה של בעלי חיים אסורים בייבוא היא עבירה על החוק, המסכנת את הסביבה ואת בריאותנו. לשמחתנו, ערנותם של מפקחינו מנעה את הפעם".