7 צפייה בגלריה
שוב מערכת בחירות יצרית. לפיד ונתניהו
שוב מערכת בחירות יצרית. לפיד ונתניהו
שוב מערכת בחירות יצרית. לפיד ונתניהו
( צילום: יואב דודקביץ)
עם פיזור הכנסת אתמול בבוקר (יום חמישי) נכנסה ישראל למערכת בחירות ארוכה של כארבעה חודשים, שתכלול לא מעט אירועים פוליטיים בלוח זמנים מרווח יחסית.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
ראשית, בארבע המפלגות שעדיין מקיימות פריימריז - הליכוד, העבודה, מרצ והציונות הדתית - צפויות הבחירות להרכבת הרשימה להתקיים בחודשי הקיץ, ובכך לאפשר למפלגות להתפנות כמה שיותר מהר לטובת הקמפיינים והמאבק על המנדטים.

7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הכנסת מתפזרת ולפיד מתמנה לרה"מ, אתמול
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
איש לא צפוי להתמודד נגדו בליכוד. נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' אורית סטרוק
בצלאל סמוטריץ' אורית סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
מפתלי בנט
מפתלי בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
פריימריז קשה במיוחד צפוי להתקיים בליכוד, שם נאבקים לא מעט חברי כנסת על מיקומים ריאליים ועל צמרת הרשימה שאמורה להשפיע על תפקידם בבוא היום, אם הליכוד ירכיב את הממשלה. רוב חברי הליכוד סבורים שאין צורך לקיים פריימריז לראשות הרשימה, מכיוון שבנימין נתניהו הוא ממילא המנהיג הפופולרי ביותר במפלגה - ולכן גם צריך להוביל אותה בבחירות הקרובות.
ממילא, היחיד שהכריז שיתמודד נגד נתניהו - יולי אדלשטיין - הודיע אמש על פרישתו מהמרוץ. פריימריז לרשימה צפויים להתקיים במהלך חודש יולי, אולם התאריך הסופי טרם נקבע. למרות זאת, כל חברי הכנסת של הליכוד נמצאים כבר עמוק בבחירות המקדימות, ומנסים לגייס את תמיכת המתפקדים.
פריימריז לרשימה יתקיימו גם במפלגת העבודה, אך קודם לכן יתקיימו פריימריז לראשות המפלגה ב-18 ביולי. זמן קצר לאחר מכן, בתחילת חודש אוגוסט, תקיים העבודה פריימריז להרכבת הרשימה לכנסת, ככל הנראה במתכונת הנוכחית - שבה יש שוויון בין נשים לגברים ברשימה.
ב-23 באוגוסט יתקיימו פריימריז לראשות מפלגת הציונות הדתית ולרשימתה לכנסת. גם הפריימריז של מרצ צפויים להתקיים בחודשי הקיץ, אחרי שהמפלגה בחרה השבוע את חברי הוועידה שלה.
7 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
מה יקרה בסיעת ימינה? איילת שקד
(צילום: עמית שאבי)
המועד הרלוונטי הבא עבור המפלגות הוא חודש ספטמבר: ככל הנראה, עד ל-15 בספטמבר יצטרכו המפלגות להגיש את הרשימות הסופיות לכנסת. למעשה, זהו המועד האפשרי האחרון לחיבורים ושיתופי פעולה פוליטיים. למרות שזה התאריך המסתמן, ועדת הבחירות טרם הודיעה עליו סופית.
באשר לפיצולים של חברי הכנסת ממפלגתם, ח"כים שמהווים שליש מסיעתם יכולים להתפצל ממנה וליהנות מיחידת מימון (כ-1.6 מיליון שקל לכל ח"כ) בחודש שמרגע הפיזור. לאחר מכן, לא יתאפשר יותר הדבר. אפשרות זו נראית רלוונטית בעיקר בימינה, על רקע עזיבתו של נפתלי בנט שלשום, היו"ר החדשה איילת שקד והמתח הרב בתוך המפלגה.
המפלגות צפויות לנהל בחודשים הקרובים קמפיין יצרי, על רקע שנה פוליטית סוערת במיוחד, שכללה מראות מכוערים וחריגים מאוד בכנסת. ב-1 בנובמבר יתכנסו ההכנות, הקמפיינים, הספינים והלכלוכים לרגע האמת - ואזרחי ישראלי ילכו לקלפיות בפעם החמישית תוך שלוש שנים. הפעם, הם יקוו, תקום ממשלה יציבה, שתחסוך מהם בחירה נוספת תוך חודשים ספורים.
פורסם לראשונה: 22:57, 30.06.22