גמר האירוויזיון ה-66 מתקרב בצעדי ענק: במוצאי שבת יעלו לבמה המנצנצת בטורינו שבאיטליה 25 מדינות שיתחרו בפעם האחרונה על ליבן של מדינות אירופה בתקווה להיות המנצחת הגדולה. אומנם נציג ישראל מיכאל בן דוד לא יזכה להופיע בשנית עם שירו I.M, זאת לאחר שסיים את השתתפותו בתחרות בחצי הגמר השני, אבל לקהל צפוי ערב מעניין במיוחד עם נאמברים מגוונים ממיטב המתמודדות באירופה.
1 צפייה בגלריה
נציג אנגליה - סאם ריידר, נציגת ספרד - שאנל, נציגי נורבגיה - Subwoolfer
נציג אנגליה - סאם ריידר, נציגת ספרד - שאנל, נציגי נורבגיה - Subwoolfer
נציג אנגליה - סאם ריידר, נציגת ספרד - שאנל, נציגי נורבגיה - Subwoolfer
(צילום מסך, Carlos Alvarez/GettyImagesIL, מתוך אתר האירוויזיון)
אם יש משהו שאפשר להעיד עליו לגבי המארחת זה שהיא לא מעוניינת לקחת סיכונים. אחרי שניצחה בשנה שעברה עם נאמבר חצוף בביצוע להקת הרוק מונסקין, מדינת המגף מעוניינת לשחזר את ההיסטריה. האיטלקים לא בוחלים באמצעים בדרך לניצחון, ומשתמשים באחד הכוכבים הכי גדולים ששיגרו לתחרות: אלסנדרו מחמוד שהגיע למקום השני באירוויזיון 2019 שהתקיים בתל אביב, והפך בין לילה את Soldi (שתי מחיאות כפיים) ללהיט בלתי נשכח.
השנה הוא ישוב לבמת האירוויזיון עם דואט עם הזמר בן ה-19 בלאנקו. השניים זכו בפסטיבל סן-רמו (קדם האירוויזיון האיטלקי), עם הבלדה העוצמתית Brividi (מאיטלקית: "צמרמורת") ולצורך קידום השיר אפילו הופיעו על שער מגזין "ואניטי פייר" איטליה בעירום. עלילת השיר מתארת מערכת יחסים שנגמרה בין שני אהובים לשעבר, אותם משחקים הזמרים בקליפ הרשמי. קולותיהם משתלבים היטב זה בזה במיוחד במילות הפזמון החוזרות. ב-66 שנות התחרות רק ארבע מדינות עשו את הבלתי ייאומן וזכו פעמיים ברצף (בהן כזכור גם ישראל ב-1979), כך שהסיכוי של איטליה לא גדול, אבל היי, הכל אפשרי. מקום בטבלאות ההימורים: 4.
לאחר שהנציגה האוקראינית המקורית לתחרות, אלינה פאש, פרשה מהתחרות כי הואשמה בתמיכה ברוסיה, נבחר הרכב הפולק-ראפ קאלוש אורכסטרה, שהגיע למקום השני בקדם האירוויזיון האוקראיני, להתמודד בתחרות. הם יעשו זאת עם Stefania, שיר הלל לאימו של סולן הלהקה, איגור דידנצ'וק, ולאימהות באשר הן. זו לא תהיה הפעם הראשונה שדידנצ'וק משתתף באירוויזיון - הוא חבר גם בלהקת Go_A שהתחרתה באירוויזיון 2021 ברוטרדם וסיימה במקום החמישי. מילות השיר מוקירות תודה לדמות האם בחייו: "אני כבר לא ילד / אבל היא תמיד דואגת לי" שר הסולן, "גם אם לפעמים אני לא מעריך את אדיבותך, או שאני נע לעבר דרך ללא מוצא / לאהבתי אלייך אין קץ".
המעריצים חדי העין והאוזן מצאו בשיר ציטוט שאולי מדבר על המלחמה, מבלי להפר את חוקיה הנוקשים של התחרות, המגנה עיסוק בפוליטיקה: "תמיד אמצא את הדרך הביתה, גם אם הדרכים הרוסות", דידנצ'וק שר שם. הסאונד של השיר משלב מוטיבים עממיים ואפילו שירי ערש לצד בתי ראפ בועטים. התוצאה: ביט קליט, גם למי שאינו דובר אוקראינית - ושימו לב לסולו החליל שחוזר בשיר. על אף הנאמבר הייחודי והמקפיץ, ככל הנראה הסיבה שאוקראינה מובילה בעשרות אחוזים על מתחרותיה בהימורים לזכייה היא הדאגה העולמית לתושביה, מאחר שהיא נמצאת תחת מתקפה מצד רוסיה. בסיום הביצוע בחצי הגמר הודו חברי הלהקה בפני הקהל והצופים על תמיכתם. מקום בטבלאות ההימורים: 1.
מי שחותרים לניצחון בכל הכוח הם הצרפתים. ההרכב האלקטרוני אלוואן ואהז (Alvan & Ahez) מורכב מאלוואן, זמר בן 29 ואמן מוכר בסצנת הטראנס בצרפת; ואהז - הרכב של שלוש זמרות השואבות השראה ממוזיקת עם מסורתית מברטאן, חבל ארץ בצרפת. יחד, הארבעה יוצרים שילוב מהפנט בין מסורתי למודרני, חדש עם ישן. "אני רוקדת, מתעלמת מחיות הפרא / גונבת את האש מעיניהן מלאות התאווה" - מילות השיר מביעות את האש הרושפת בו, המלודיה מקפיצה, ושימו לב לצעקה החוזרת לפני הפזמון, א-לה נטע ברזילי. מקום בטבלאות ההימורים: 16.
בריטניה סיימה את התחרות בתחתית הדירוג בשנתיים האחרונות ואולי זו הסיבה שבחרה הפעם בכוכב הטיקטוק סאם ריידר, לייצג אותה. ריידר הוא כמעט כמו בחירה מקטלוג - יש לו יותר מ-12 מיליון עוקבים, בהם גם ג'סטין ביבר ואלישיה קיז וגם שיער בלונדיני גולש ועיניים כובשות. הוא התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו כמו רבים אחרים בהעלאת שירים לרשת בסגר הראשון, אבל בשנה שעברה כבר יצא לקריירת סולו, והשמיים הם הגבול. לאירוויזיון הוא יגיע עם השיר Space Man ("איש חלל" ובמשמעות כפולה גם "אני בחלל, בן אדם!") שהוא גם מרגש ומהורהר וגם קצבי ועוסק בחלומותיו של הדובר להיות אסטרונאוט. מקום בטבלאות ההימורים: 2.
ארמניה חוזרת לתחרות אחרי שנה של היעדרות, בעקבות המלחמה בינה לבין שכנתה, אזרבייג'ן, בסוף שנת 2020 - עם שיר שבהחלט ראוי להיכנס לרשימה שלנו (תנחומינו לפולין שנדחקה החוצה בגללו). את Snap מבצעת הזמרת והיוצרת בת ה-21 רוזה לין והוא מאופיין בסגנון פולק-פופ מלטף עם פזמון קליט ומלודי, מהסוג שמומלץ להאזין לו בשישי אחרי הצוהריים. הזמרת הצעירה מעידה שהגיעה למעמד היוקרתי בייצוג מדינתה כל הדרך מעיר קטנה בארמניה באמצעות עבודה קשה ועקבית, הרבה אמונה עצמית ואומץ להיחשף. מקום בטבלאות ההימורים: 18.
מכירים את האנשים האלה שמעולים בכל דבר שהם נוגעים בו? אז הנציג של בלגיה. ג׳רמי מקיז הוא בן 21 וחוץ מלזכות ב-The Voice בלגיה, הוא מתחזק גם קריירה ככדורגלן ואף למד גיאולוגיה. אם יהיה לו מעט זמן פנוי בין כל עיסוקיו, מי יודע, אולי איש האשכולות הבלגי יזכה באירוויזיון. מקיז מביא לקדמת הבמה בלדה עוצמתית ומחוספסת בשם Miss You ומפגין יכולות של פרפורמר ווקאלי יוצא מהכלל. ההפקה מעניינת ועשירה, הפזמון חזק ולא מתנצל ומילותיו של השיר הופכות כל פרידה קורעת דמעות לנאמבר קורע במות: "האם אתגעגע? לא, / לעולם לא אשנא אותך / אבל גם לא אנסה לתפוס אותך". מקום בטבלאות ההימורים: 22.
שאנל נולדה בהוואנה, קובה (כן, המעריצים כבר שמו לב לדמיון הפיזי הרב בינה לבין הזמרת קמילה קביו הקובנית גם כן) ולפי שמה, שהוענק לה על שם קוקו שאנל - כבר מילדות נועדה לחיי כוכבות. אל תתנו לשם השיר, SloMo, לתעתע בכם, בשיר שייצג את ספרד שאנל לא מורידה את הרגל מהגז לרגע אחד. היא מפגינה יכולות שירה מרשימות בשילוב כוריאוגרפיה שעושה חשק להזיז את האגן ותאורת הפלאשים המבהיקה בפזמון החוזר (והמידבק) הופכת את הבמה לסט צילומים נוצץ. נדמה כי שאנל למדה את העבודה מטובות הדיוות שעלו על הבמה לפניה, וכמילות השיר - היא לגמרי מוכנה. מקום בטבלאות ההימורים: 5.
גם שבדיה נולדה מוכנה לאירוויזיון. מעצמת האירוויזיונים שיגרה אל התחרות השנה את קורנליה ג'ייקובס הממוקמת גבוה בהימורים עם בלדת הדאנס-פופ המרגשת Hold Me Closer. השיר מתאר את הרגע החמקמק שלפני פרידה רומנטית וג'ייקובס שרה אותו על רקע שמיים זרועי כוכבים, כשהיא לבושה בבגד מנצנץ ומהלכת יחפה על הבמה. הרמתם גבה? לא פחות מחמש מדינות כבר זכו באירוויזיון כשנציגיהם הופיעו ללא נעליים. זו הפעם השלישית שג'ייקובס, שהייתה גם שותפה לכתיבת מילות השיר, התחרתה ב-Melodifestivalen, קדם האירוויזיון השבדי. כעת נותר לה רק לקוות שהכוכבים יאירו את דרכה כל הדרך לניצחון. מקום בטבלאות ההימורים: 3.
אנחנו מתקרבים לסוף הרשימה וזה הזמן להגיע למסיבה השיר של צ'כיה, Lights Off, מקפיץ, מתפתח היטב לאורכו ומופק לעילא חזותית ומוזיקלית. שלושת חברי ההרכב WE ARE DOMI מגיעים לתחרות אחרי שניצחו במוקדמות לאירוויזיון במדינה, בפורמט שמתבסס על נקודות מחבר שופטים בינלאומי (50 אחוזים מהקולות), נקודות מצופים בינלאומיים (25 אחוזים מהקולות) ולבסוף, קולות ציבור הצופים בצ'כיה (25 אחוזים). אם הקהל באירופה בחר בהם פעם אחת, לא מן הנמנע שזה יקרה שוב. מקום בטבלאות ההימורים: 12.
השיר שאסור לפספס השנה וכדאי שכבר עכשיו תתחילו לעבוד על המילים והכוריאוגרפיה הנלווית לו, שייך לדואו הנורבגי Subwoolfer (הלחם של סאב-וופר וזאב). הם לא מתרשמים מהבלדות קורעות הלב של מתחריהם ובזמן שאחרים מנסים לרגש את הצופים בבית בכל מחיר, נורבגיה שרים על, ובכן - זאב רעב שכדאי להציע לו בננה, לפני שיטרוף את סבתא. לבמה הם כנראה יעלו בתחפושת זאב צהובה וירקדו לצלילי Give That Wolf a Banana כשזהותם תישאר עלומה.
למרות שחברי ההרכב שומרים על מסתורין וממלאים את הרשת בהיסטוריה מומצאת (לדוגמה בריאיון בו הם גורסים כי הלהקה קיימת ארבע מיליארד שנים וחצי), יש לא מעט תיאוריות לגבי זהותם. הבולטת שבהן היא שמתחת למסיכות הצהובות מסתתרים לא אחרים מהצמד הקומי הנורבגי Yilvis, המוכרים משיר נונסנס פרוע אחר העוסק בחיות היער - The Fox (What Does The Fox Say). כך או כך, נדמה שהשיר הזה הולך להיות אחד מלהיטי הקיץ הבולטים. מקום בטבלאות ההימורים: 9.
פורסם לראשונה: 08:03, 26.03.22