שר הבריאות ניצן הורוביץ סיכם היום (ה') עם שר האוצר אביגדור ליברמן על תוספת של 28 מכשירים רפואיים מיוחדים חדשים למערכת הבריאות, שישפרו את הנגישות לבריאות בכל הארץ ובפרט בפריפריה, ויביאו לקיצור התורים לבדיקות.
1 צפייה בגלריה
מכשיר לבדיקת MRI
מכשיר לבדיקת MRI
ההחלטה תאפשר גידול של עשרות אחוזים במספר המכשירים המיוחדים
(צילום: shutterstock)
השרים סיכמו על עדכון "תקנות מכשירים מיוחדים", שיאפשר את התוספת המשמעותית של מכשירים רפואיים מתקדמים למערכת הבריאות. התקנות העדכניות יפורסמו בימים הקרובים להערות הציבור, ויוגשו לאישור ועדת הבריאות של הכנסת.
קראו עוד:
על פי הסיכום, יתווספו למערכת הבריאות:
  • 13 מכשירי CT
  • תשעה מכשירי MRI
  • שני רובוטים לניתוחים מורכבים
  • ארבעה תאי לחץ ומכשירים נוספים
עוד סוכם בין השרים על הסרת המגבלה על הצטיידות במכשירי CT דנטלי.
החלטה זו תאפשר גידול של עשרות אחוזים במספר המכשירים המיוחדים, מהלך שישפר משמעותית את הנגישות והזמינות לשירות רפואי מתקדם בפריפריה ובאזורים שסובלים מפערים בשירותי בריאות. בהודעה לא הייתה התייחסות לשאלה האם תהיה גם תוספת תקנים לרדיולוגים לצורך הפעלת המכשור הנוסף.
שר הבריאות הורוביץ: "בזכות המהלך הזה, רבבות ישראלים יוכלו לעבור בדיקת MRI או CT מהר יותר וקרוב יותר לבית. גם במרכז יקוצרו התורים הארוכים״

MRI: ישראל בתחתית רשימת המדינות

בישראל, נכון לשנת 2020, יש 42 מכשירי MRI בלבד. מחירו של כל מכשיר הוא בין 1.5 מיליון דולר לשני מיליון. כמו בתחומים נוספים במערכת הבריאות, גם כאן ישנו פער גדול בין המרכז לפריפריה.
מספר מכשירי ה-MRI למיליון איש: במחוז תל אביב יש 7.5 מכשירים לכל מיליון איש; במחוז המרכז: 3.5; במחוז ירושלים: 6.4; במחוז הדרום: 4.1; במחוז הצפון: 4 ובמחוז חיפה יש 3.8 מכשירים לכל מיליון איש.
אינפו מכשירים MRI

מספר המכשירים הכללי ביחס למיליון איש בישראל הוא 5.18 לעומת 15.42 במדינות ה־OECD, כאשר ישראל נמצאת בתחתית הרשימה. לשם השוואה: מספר המכשירים ביוון הוא 29, בדרום קוריאה - 30.
באשר לתאי הלחץ, כיום ישנם בישראל שני תאי לחץ פעילים. הראשון ביוספטל, המיועד בעיקר לטיפול בצוללנים שנפגעו במהלך הצלילה, ובבית החולים שמיר (אסף הרופא).
השר הורוביץ מסר: ״אנחנו ממשיכים את המהפכה בבריאות ומעצימים את הבריאות הציבורית בכל הארץ, בדגש על צמצום הפערים בפריפריה. אין שום סיבה שבפריפריה לא יקבלו את השירות הרפואי המתקדם ביותר. בזכות המהלך הזה, רבבות ישראלים יוכלו לעבור בדיקת MRI או CT מהר יותר וקרוב יותר לבית. גם במרכז יקוצרו התורים הארוכים״.
שר האוצר ליברמן הוסיף: ״קיצור תורים וייעול מערכת הבריאות הוא משימה עליונה ואנחנו משקיעים משאבים רבים בכדי ליישמה בצורה הטובה ביותר. את התוספת המשמעותית במכשור הרפואי ירגישו אזרחי ישראל לא רק במרכז אלא גם בפריפריה, אותה אנו ממשיכים לחזק ולטפח. אזרחי ישראל, הבריאות שלכם חשובה לנו ונמשיך לעשות הכול כדי לשמור עליה ולדאוג שתקבלו את השירות הטוב ביותר״.