ועדת החינוך דנה היום (ג') בנושא מצבם של החזירים בדירים בישראל. בדיון הוצגו הפרקטיקות הנפוצות בגידול החזירים בתעשיית המזון.
"תעשיית המזון במדינת ישראל היא תעשייה שמתעללת בבעלי חיים. יש להוציא מחוץ לחוק פרקטיקות גידול מתעללות", אמרה יו"ר הוועדה שרן השכל.
4 צפייה בגלריה
תיעוד של חזיר במשאית בישראל
תיעוד של חזיר במשאית בישראל
תיעוד של חזיר במשאית בישראל
(צילום: ישראל פיג סייב)
ד"ר דגנית בן דב ממשרד החקלאות אמרה: "חזירים הן אחת מחיות המשק שהכי סובלות מהממשק האינטנסיבי. מדובר על ענף שהתקדם מאוד בשנתיים האחרונות; כרגע אין בשירות הווטרינרי איש מקצועי שהמומחיות שלו היא חזירים, ולכן קשה מאוד להביא את התעשייה מהמאה ה-20 למאה ה-21. מדובר על מגדלים בחברה הערבית ועל אנשים פשוטים וקשיי יום ולכן קשה ללמד אותם פרקטיקות חדשות".
עוד אמרה ד"ר בן דב כי אי אפשר לאכול בעלי חיים מבלי לפגוע בהם, וציינה כי שר החקלאות מקדם נושאים של צער בעלי חיים והיא מקווה שגם נושא זה יקודם.
4 צפייה בגלריה
תיעוד של חזיר במשאית
תיעוד של חזיר במשאית
תיעוד של חזיר במשאית
(צילום: ישראל פיג סייב)
תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול חזירים והחזקתם לצרכים חקלאיים) - הותקנו ב-2014 ונכנסו לתוקף ב-2015 בעקבות עתירה לבג"צ שהוגשה על ידי "תנו לחיות לחיות" ו"אנימלס". הכללים שנקבעו בתקנות מהווים שיפור לעניין רווחת החזירים, אך לצד זאת מאפשרים פרקטיקות פוגעניות. לאור זאת, נקבע בתקנות כי תוך שנתיים מתחילתן, ידווח שר החקלאות ופיתוח הכפר לוועדת החינוך, התרבות והספורט על תוצאות מחקרים שערך משרדו, במטרה לבחון חלופות שימנעו את הצורך בפעולות הריסון, קיטום הזנבות, קיטום ושיוף הניבים והסירוס המותרות במגבלות לפי התקנות.
רועי שפרניק, מנכ"ל ומייסד עמותת "קירות שקופים" שמתעד מתוך תעשיית המזון מן החי, סיפר בדיון על אופן השמדת חזירים. "ראיתי אינספור חזירים גוססים למוות. לרובם נותנים לגסוס ולמות או שבלחלק מהמקרים לוקחים את החזיר ומנפצים את הראש שלו על הקרקע. בתור בן אנוש לראות מראות כאלה זה מזעזע. קיבוץ להב קיבלו קנס של 29,000 שקל לאחר הגשת תלונה לפיצוח, וזה לא מטריד אותם. יש ניגוד עניינים מובנה בעבודת משרד החקלאות – אי אפשר להשמיד בעלי חיים וגם לדאוג לרווחתם. צריך להקים רשות סטטוטורית שלא נתונה ללחצים כלכליים ולאינטרסים של מגדלים. מדובר ב-24 משקים ששוחטים 200 אלף חזירים ולא עושים עליהם מספיק ביקורות".
4 צפייה בגלריה
התעללות בחזירים במעיליה
התעללות בחזירים במעיליה
התעללות בחזירים במעיליה, מתוך תחקיר של עמותת Israel Pig Save
(צילום: Israel Pig Save)
עוד אמר: "יש דיבור הולך וגובר על נזקים סביבתיים – תעשיית החזירים מזהמת פי כמה מתעשיית הכלים החד פעמיים. אין שום סיבה שלא נטיל מיסים על התעשייה הזאת. שהצרכנים ישלמו על בשר חזיר יותר כסף".
ד"ר ליאת מורגן, חוקרת רווחת בעלי חיים באוניברסיטת ת"א, הציגה בוועדה את מסקנות המחקר שלה שעיקרן שיפור רווחתם של החזירים באופן שיטיב הן עם בעלי החיים והן עם היצרנים. כמו כן, היא הציעה מספר חלופות לפרקטיקות המתעללות וביניהן: מתן העשרה סביבתית כגון נייר גרוס כדי שהחזירים יוכלו לנבור ולספק את יצר הסקרנות שלהם, סירוס כימי ולא כירורגי ועוד פתרונות פשוטים לביצוע שצריכים להתבצע בד בבד עם דאגה לאוורור ולריווח הצפיפות. לדבריה, למגדלים יש רצון לגדול ולהשתפר אך אין להם כרגע מספיק ידע לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
התעללות בחזירים במעיליה
התעללות בחזירים במעיליה
התעללות בחזירים במעיליה, מתוך תחקיר של עמותת Israel Pig Save
(צילום: Israel Pig Save)
גלי דוידסון הציגה את עמדת המשרד להגנת הסביבה: "צריך לצמצם את צריכת המזון מן החי מכלל ההיבטים – היבטים סביבתיים, היבטים סביבתיים ומבחינת רווחת בעלי החיים".
יו"ר הוועדה ח"כ השכל ביקשה שמשרד החקלאות יקיים דיון פנימי על עדכון תקנות החזירים בתעשיית הבשר וידווח על כך לוועדת החינוך של הכנסת. עוד ביקשה לקיים דיון רחב בנושא סירוס כימי כחלופה לסירוס הכירורגי הנפוץ בתעשייה. "אנחנו מבקשים להוציא מחוץ לחוק את פרקטיקת הטחת הגוף והגולגולת לצורך המתה, וכן לסגור את חוות הגידול שמשתמשות בפרקטיקה המזעזעת הזאת". היו"ר השכל דרשה ממשרד המשפטים להגיש מסקנות שיציעו הגנה לחושפי התעללויות בחיות בתעשיית המזון והניסויים. היא הודיעה שיתקיים דיון נוסף בנושא בקרוב.
יעל ארקין, מנכ"לית "תנו לחיות לחיות": "כבר לא מפתיע לגלות שאגף רווחת בעלי החיים במשרד החקלאות ממשיך לנקוט בצעדים נגד בעלי החיים ובפרט החזירים. אותו אגף, שאמור להוביל את ההגנה על בעלי החיים, נותן למשקי החזירים גב בהפרת תקנות צער בעלי חיים שכבר קיימות היום. גם בהליכים משפטיים שלנו נגד מגדלי חזירים, בהם ניתנו פסקי דין שתואמים את הוראות החוק, האגף מתייצב לצד מפרי החוק והמתעללים. אנו קוראים לאגף בעלי החיים לשמור על החזירים ולמנוע את הפגיעה הלא חוקית בהם, כפי שמצופה מהם במסגרת תפקידם, ועל מנת שניתן יהיה לאסור גם את הפעולות שהתקנות עודן מתירות, ללא כל הצדקה".