יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד יכנס היום (ראשון) מסיבת עיתונאים מיוחדת עם ראשי המשק, שבה הוא צפוי להודיע על הצטרפות ההסתדרות למחאה נגד המהפכה המשפטית בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, וכוונה להשבית את המשק יחד עם ראשי המגזר העסקי אם החקיקה לא תופסק לאלתר.
אמש נפגשו במלון בתל אביב בר דוד, ראש המגזר העסקי דובי אמיתי, בכירים במשק וראשי הבנקים, למה שהוגדר כפגישת חירום. בפגישה השמיעו משתתפיה התבטאויות קשות על המתרחש ביממה האחרונה במדינה, שהגיע בערב לשיא עם הפיטורים של השר גלנט, יממה בלבד לאחר שגלנט מסר את הודעתו כי יתנגד לרפורמה המשפטית ולאחר שהזהיר את ראש הממשלה כי המצב הביטחוני של ישראל כבר נפגע קשות מהמשך החקיקה כאשר יוזמיה אינם עוצרים להידברות עם מתנגדיה. בסיום הפגישה הוחלט על ההשבתה וראשי המגזר העסקי בהם מנכ"לי הבנקים ומנכלי רשתות גדולות מחאו כפיים אחרי שבר דוד סיכם בפניהם שהולכים עד הסוף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. מצטרפים למחאה
(צילום: יואב דודקביץ')
"יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שנפגש הערב עם ראשי המשק, קיבל בתדהמה את הודעת ראש הממשלה נתניהו על פיטוריו של שר הביטחון", מסרה ההסתדרות. כבר בשבת הביע בר דוד תמיכה בנאומו של שר הביטחון גלנט שקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. "ביטחון עם ישראל ושלמות החברה הם מעל לכל. ערב החגים והימים הלאומיים, על כל הצדדים לגלות אחריות ומנהיגות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו: זוהי העת לעצור ולחבר את העם! שבו ודברו – כי אין לנו ארץ אחרת", אמר בר דוד.
גם נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמרו כי נדהמו והופתעו מפיטורי שר הבטחון גלנט: "קוראים לממשלה ולראש הממשלה לעצור לאלתר את התהליך ההרסני אליו אנחנו נשאבים, להשיב את הסדר על כנו, להפסיק את החקיקה ולגבש הסכמה רחבה. הכלכלה הישראלית לא תשרוד את המשך הפילוג- כלכלה חזקה צריכה ביטחון ועם חזק ומאוחד, ואת כל אלו אנו מאבדים".
עם זאת, בהמשך לכוונת ההסתדרות להודיע על השבתת המשק, שני נשיאי הארגונים העסקיים הודיעו כי ״אנו מבינים את גודל השעה, אך שביתה היא לא הפיתרון. שביתה תגדיל את הפילוג ותחלחל את המחלוקת עמוק לתוך מקומות העבודה. המשק הישראלי מורכב מפסיפס של עובדים בעלי זהויות ודעות שונות, ובשעה שאנו צריכים אחדות, יש לכנס את העובדים ויחד איתם לקרוא לכל המנהיגים הפוליטים לשבת, לדבר ולפתור את הפילוג הנוכחי בעם".

בשבוע שעבר, רגע לפני "יום השיתוק הלאומי", אמר ראש אגף ההסברה בהסתדרות בריאיון ל-ynet radio כי הארגון לא ישבית את המשק בגלל המהפכה המשפטית. "לא הלכנו לשום מקום", טען יניב לוי, "אנחנו וגם המגזר העסקי לא נשארים אדישים. חשבנו לצאת בפעולות משותפות. זה לא אומר שלא נצא בפעולות כאלה בעתיד, אבל ההסתדרות היא הגורם המאזן והמאוזן היחידי שעוד נשאר במדינה הזאת. המקום שארנון בן דוד בחר להיות בו זה המקום הנכון ביותר, הוא בין הדמויות היחידות ביותר בעלות משרה בכירה בישראל שעוד יכול לגשר ולדבר עם שני הצדדים".
לוי הוסיף: "יו"ר ההסתדרות הפך באמת למטרה שלהם, של המחאה. בימים האחרונים אנחנו רואים שלטים עם סיסמאות כאלה ואחרות ואיתו וגם אני מטורגט ומקבל כל יום 600 הודעות במכה. אני מבין את זעקתם אבל ההסתדרות מייצגת את כלל העובדים בישראל וכשהיא מייצגת אותם היא לא שואלת את דעתם הפוליטית. אנחנו לא רואים כרגע פגיעה בזכויות עובדים בשל הרפורמה ואנחנו כרגע בוחרים להיות במקום מאחד".


ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט מוקדם יותר על פיטורי גלנט כיממה לאחר שקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. הפיטורים הגיעו בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה, שבה נרצחו מתחילת השנה 15 בני אדם. גלנט צייץ בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".
כדי להודיע לו על הפיטורים, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו בשיחה קצרה שאין לו אמון בו. ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט היה ללא תיאום, בשעה שנתניהו שהה בלונדון, ומלבד זאת עלו בשיחה תדרוכים שיצאו ממערכת הביטחון אחר הצהריים, והדלפה על בקשתו של גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה, יש לציין, הכחישו כי הייתה בקשה כזו. בסביבת נתניהו סיפקו הערב הסבר אחר לפיטורים. "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
בין השמות שמועמדים להחליף את גלנט הוא שר החקלאות אבי דיכטר, שהודיע - חרף אזהרותיו - שיצביע בעד השינויים בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, מועמד נוסף שהוזכר בסביבתו של נתניהו הוא שר הכלכלה ניר ברקת, שגם הוא עדיין מכהן כח"כ. היום התברר כי לקואליציה עדיין צפוי רוב להעביר את השינויים בוועדה לבחירת שופטים.
השר גלנט קרא בשבת לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית עד אחרי יום העצמאות, והזהיר מפני השלכות קידום החקיקה. "ביטחונה של מדינת ישראל הוא משימת חיי. לאורך חיי הבוגרים, אני עוסק בו יומם וליל, בשליחות מדינת ישראל במדי צה"ל סיכנתי חיי עשרות פעמים וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. בשבועות האחרונים נפל דבר. אני פוגש את המפקדים והלוחמים לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים וחדרי תדריכים. שומע את הקולות העולים מהשטח ואני מודאג", אמר.
פורסם לראשונה: 22:35, 26.03.23