נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פינתנו – מה זה? ובכן, מה הם הסמלים המסתוריים האלה שנמצאו בלב ליבם של מדבריות קטאר?
4 צפייה בגלריה
מה זה מזכיר לכם?
מה זה מזכיר לכם?
מה זה מזכיר לכם?
(צילום: shutterstcok)
בין דיונות החול הרבות מסתתר אתר אומנות הסלע ההיסטורי והחשוב ביותר במדינת המפרץ. ארכיאולוגים מצאו בעשרות השנים האחרונות כ-900 תחריטי סלע יפהפיים ומוזרים לעיתים, שכוללים בין היתר סמלים, מוטיבים, חפצים, אפילו ספינות מפרש שעוצבו לאורך מה שמשערים - מאות, אולי אלפי שנים.
אומנות שכזאת נפוצה בחצי האי ערב, אבל חלק מהגילופים שם כל כך ייחודיים שלא ניתן למצוא כמוהם או דומים להם בשום מקום אחר.
4 צפייה בגלריה
אחד הסמלים המסתוריים
אחד הסמלים המסתוריים
אחד הסמלים המסתוריים
(צילום: shutterstcok)
ארכיאולוגים נוהגים להתווכח גם היום על השימוש בחלק מהגילופים או התחריטים: חלק טוענים שהיו למטרות משחק, אחרים אומרים דווקא שנעשה בהם שימוש לניבוי עתידות, חישוב זמן או אפילו לאחסון פנינים.
ואם אתם שואלים – למה הם חרטו על הגיר כל כך הרבה ספינות באמצע המדבר? אז אמונות של עמים קדומים ייחסו משמעות ועוצמה רבות לספינות הללו. הם ראו בהן אמצעי מעבר מהעולם הזה לעולם הבא.
ומכאן, לשאלה שעולה מדי פעם בשיחות סלון, אבל מעסיקה גם מדענים: האם זברות הן לבנות עם פסים שחורים או שחורות עם פסים לבנים?
4 צפייה בגלריה
(צילום: AP, Martin Harvey )
ובכן, יש שלושה מיני זברה החיים כיום, ולכל אחד יש דפוס פסים שונה. למשל, ישנן זברות בצבע חום, ולאחרות יש פסים רק על הגוף, אבל לא על הרגליים. מפתיע? זה לא הסוף.
תהליכי התפתחות שונים קובעים את צבע הפרווה של הזברות, כמו גם תאים שמייצרים פיגמנט שקובע את צבע הפרווה והעור שלהן. ברירת המחדל היא לייצר שיער שחור, מה שהופך את הזברות לשחורות עם פסים לבנים. גם לעובדה הזאת יש סיבה הישרדותית. מסתבר שהדפוס הזה מסייע לה להרחיק זבובים שעלולים להיות קטלניים עבורה. תראו, לא הכול שחור או לבן בחיים, חוץ מהאייטם הזה.
ולסיום המבזק - הפתעה מתוקה ולבנבנה בגן חיות בגרמניה: לאחר היריון של תאומים, נולדו שני גורים של דובי קוטב לאם המאושרת, הדובה סיזל.
4 צפייה בגלריה
הדובה והגורים
הדובה והגורים
הדובה והגורים
(צילום: רויטרס)
השניים הגיחו לאוויר העולם ב-14 בנובמבר בהפרש של 20 דקות האחד מהשני, ועבור ההורים – מדובר בצאצאים ראשונים להמשך הרחבת המשפחה.
בגן החיות מספרים שהאם דואגת לגוריה, שנבדקו ונמצאו במצב תקין, מה שנותן תקווה שאת הימים והשבועות הראשונים, שקריטיים לגורים הקטנים, הם יעברו בשלום. בגן החיות מספרים, אגב, ששגרת היום באזור ההמלטה מתאפיינת בצרחות, אכילה ושינה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי