נפתח את מבזק החדשות הטובות עם סיפור מדהים על חולדות. בדרך כלל לא תרצו להיפגש עם חולדה במהלך היום, אבל ייתכן שבעתיד - אם תהיו בצרה - אולי בעל החיים הזה יוכל להציל את החיים שלכם.
חוקרים אימנו חולדות להיכנס עם תרמילים זעירים לאזורים שנפגעו ברעידת אדמה – כדי שצוותי ההצלה יוכלו ליצור קשר עם ניצולים.
מי שעומדת בראש הפרויקט המיוחד היא ד"ר דונה קין, שאימנה עד כה שבע חולדות בטנזניה. החולדות נושאות תרמילים, שמיוצרים בהתאמה אישית. התרמילים מכילים מיקרופונים וציוד וידאו, שבאמצעותם יוכלו לכודים לתקשר עם צוותי הצלה.
4 צפייה בגלריה
אחת החולדות בפרויקט
אחת החולדות בפרויקט
אחת החולדות בפרויקט
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של Dr Donna Kean)
לפרויקט הם קראו Hero Rats, ולא רק גיבורות, אלא גם ענקיות. המכרסמים האלה יישלחו לטורקיה, שם החולדות יעבדו עם צוותי הצלה בשטח. "הוקסמתי מהמהירות שבה הן לומדות ומתאמנות. הן חברתיות וזריזותן בשטח מתאימה בצורה מושלמת לאזורי אסון", מספרת ד"ר קון. החולדות גם אומנו להגיב לצפצוף הקורא להן לחזור אל המחלצים בשטח, שיפנקו אותן כמובן במשהו מתוק.
ומכאן, לחיה טיפה יותר גדולה. קבוצה של שייטים נתקלה מול חופי ניו ג'רזי בלא פחות מכריש לבן גדול ויפהיפה. התיעוד שהם פרסמו ריגש אותם ועוד הרבה אנשים ברחבי העולם.
הכריש הסקרן התקרב לסירה, ושחה סביבה במשך כעשר דקות, כשהצלם הנרגש וחבריו האכילו אותו בדגים כדי לנצור את הרגע הנדיר. פרופ' למדעי הים, שנחשף גם הוא לסרטון, אמר שהמפגש עם הכריש הוא סימן למערכת אקולוגית בריאה.
4 צפייה בגלריה
הכריש וצוות הסירה
הכריש וצוות הסירה
הכריש וצוות הסירה
(צילום: ג'ים פיאזה)
ועכשיו לכוכב הלכת השכן. רכב החלל קיוריוסיטי של נאס"א מצא מגדלי סלע מפותלים, בעלי מראה מוזר ונדיר מאוד במאדים. הדבר דומה לזרמי מים קפואים, העומדים לבדם.
אלא שמומחים טוענים שהעמודים האלה נוצרו כנראה מחומרים שפעם מילאו סדקים עתיקים של סלע יסוד. כעת הם עומדים מוצקים מספיק כדי לעמוד בפני כוח המשיכה הקל שיש על כוכב הלכת האדום.
4 צפייה בגלריה
צורות במאדים
צורות במאדים
צורות במאדים
(צילום: נאס"א)
4 צפייה בגלריה
(צילום: נאס"א)
הרובר הוותיק מצא גם סלע אחר, קטן יותר, הנראה כמו חתיכת אלמוג או פרח עם עלי כותרת. נכון, מצבות שכאלה הן כמובן חסרות חיים, אבל היווצרותן אומרות רבות על התנאים העתיקים של מאדים – לפני מיליארדי שנים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי