נתוני פיילוט "הכיתה הירוקה", שהסתיים ביום שישי האחרון, צפויים להיות מוצגים הערב (ב') בפני ראש הממשלה נפתלי בנט - שיכריע אודות הרחבתו בכל מערכת החינוך. בינתיים, מאות רבות של ילדים שוהים בבידוד בעקבות חשיפה לחולים מאומתים, רבים מהם במוסדות הלימוד עצמם.
קרן חממי מראשון לציון, אימא של חן בן השמונה הלומד בכיתה ג', ואגם בת השש הלומדת בכיתה א', שוהה עם ילדיה בבידוד כבר יותר משבועיים. היא גילתה שהיא וילדיה נדבקו בנגיף, בבדיקות שערכו אחרי שעודכנו על חשיפה לחולה מאומת בצהרון של בתה. לדבריה, הכיתות של שניהם נסגרו זמן קצר לאחר שהופעלה בהם תוכנית "הכיתה הירוקה", ומאז הם לומדים בזום.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
קרן ומשפחתה
קרן ומשפחתה
יותר משבועיים בבידוד. קרן וילדיה
(צילום ביתי)
"ביום ראשון שעבר קיבלתי הודעה שלפיה על בתי להיכנס לבידוד בשל החשיפה בצהרון", היא משתפת בריאיון לאולפן ynet, "למחרת שלחתי את הילד לבית הספר, ואת הילדה לבדיקת קורונה. בערב קיבלנו עדכון שגם ילדי כיתה ג' נחשפו לחולה מאומת, ושגם הם צריכים להיכנס לבידוד. שוב נבדקנו, והתוצאות של שני הילדים חזרו שליליות.
"בהמשך השבוע הילדה סבלה מחום גבוה, אז שוב נבדקנו", היא מספרת, "והפעם היא יצאה חיובית. גם אני נבדקתי, וגם אני נדבקתי - אם כי קיבלתי את מנת החיסון השלישית. בדיקה נוספת העלתה שגם הבן חיובי. כך יצא שהיינו בבידוד במשך יותר משבועיים".
חממי מציינת כי כבר בחודש אוגוסט היא התחסנה בשלישית, היות שהיא עוסקת בחינוך ולא רצתה לקחת סיכונים. "לא הרגשתי טוב, אבל לא חשבתי בהתחלה על קורונה. הנחתי שזו התקררות, אולי בגלל שינויי מזג האוויר", היא מציינת, "עכשיו הילדים מרגישים טוב בסך הכול. הם בעיקר עייפים, לי אין ממש זמן להיות עייפה, אבל אנחנו בשליטה. בעלי מבודד מאיתנו, אף שהוא מחוסן, כדי שהוא יוכל להמשיך לעבוד ולדאוג לנו כמה שאפשר".

"סגרו את 'הכיתה הירוקה' אחרי יומיים"

"הקורונה עדיין פה - ואנחנו עדיין חווים אותה", ממשיכה חממי, "בכיתה א' ניסו להתנהל לפי מודל 'הכיתה ירוקה', אבל סגרו אותה כעבור יומיים אחרי שגילו ארבעה מאומתים. אמרו לנו שמחזירים את כולם לבידוד. עד היום בכיתה א', וגם בכיתה ג', לא לומדים פרונטלית אלא בזום".
רעות פישר, גם כן מראשון לציון, ואימא של אמה בת ה-10 וליאו בן השמונה, מספרת: "גילינו שהילדה נדבקה בבדיקה ביתית שעשינו ביום שישי האחרון. אני לא בטוחה ממי היא נדבקה - אבל אני בטוחה שזה היה בבית הספר. במשך יומיים היא סבלה מכאבי ראש חזקים, עכשיו המצב השתפר. היא מחכה כבר לחזור לחברים שלה".
3 צפייה בגלריה
רעות ובני משפחתה
רעות ובני משפחתה
"הקורונה עדיין פה". רעות ובני משפחתה
(צילום ביתי)
פישר מסבירה מדוע היא חושבת שבתה נדבקה במסגרת הבית ספרית: "היינו בחו"ל, ואמה חזרה לבית הספר אחרי שלוש בדיקות PCR שעברה בשבעה ימים, כלומר - ביום ראשון היא הגיעה לכיתה בלי קורונה, בוודאות. שלחתי אותה לכיתה והיא חזרה עם הנגיף. בעצם, מאז ראש השנה היא לא למדה. בכל השבוע, חוץ מאשר בבית הספר, היא כמעט שלא נפגשה עם אף אחד אחר הצהריים, למעט בבית עם כמה חברות מהכיתה".

"הפיילוט הצליח, הבאנו לקטיעת שרשרת ההדבקה"

ביום שישי האחרון הסתיים רשמית פיילוט מודל "הכיתה הירוקה" שהפעילו משרדי החינוך והבריאות לצד מספר חלופות נוספות ברשויות ירוקות. הערב נתוניו צפויים להיות מוצגים בפני ראש הממשלה נפתלי בנט - שיכריע לגבי יישום המודל באופן קבוע בכל מערכת החינוך, כולל גני הילדים.
המודל, שנועד לצמצם את מספר ימי הבידודים של תלמידים וצוותי חינוך, נערך בשכבות א'-ו' . מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, אמר אתמול כי הפיילוט הסתיים בהצלחה - ואף הביא לקטיעת שרשראות הדבקה. לדבריו, "אנחנו ערוכים להרחבת המודל בכל מערכת החינוך".
מנתוני משרד החינוך עולה כי הפיילוט כלל 423,354 תלמידים הלומדים ב-1,000 בתי ספר יסודיים ב-127 רשויות מקומיות, שבהן גם חולקו כ-2.7 מיליון ערכות לבדיקות מהירות (אנטיגן). במשרד מסרו כי 1,776 תלמידים נמצאו חולים, וכי התוכנית אפשרה למנוע בידודים ב-393 כיתות ברחבי הארץ. עם פרסום מפת הרמזור החדשה, צפויות להצטרף רשויות מקומיות נוספות.
3 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מחדר המצב של משרד החינוך
יגאל סלוביק מחדר המצב של משרד החינוך
"פיילוט 'הכיתה הירוקה' הסתיים בהצלחה". יגאל סלוביק
(צילום: מוטי קמחי)
התוכנית פעלה בבית הספר במקרים שבהם התגלה תלמידים מאומתים לקורונה: עם רגע הגילוי, המאומת נכנס מיד לבידוד, והתלמידים וצוותי החינוך האחרים נבדקים לנגיף. אלה שנמצאו שליליים חוזרים למוסד החינוכי, ובמקביל נבדקים מדי בוקר במשך שבעה ימים. מי שלא רוצה להיבדק כלל נכנס גם הוא לבידוד, בעוד שמחלימים ומחוסנים לא נדרשים לבדיקה או לבידוד.
הבדיקה הראשונה והאחרונה במהלך אותו שבוע היא מסוג PCR, וכל הבדיקות האחרות בשאר הימים הן בדיקות מהירות מסוג אנטיגן. הבדיקה של היום הראשון והבדיקה של היום האחרון, שתיהן PCR, מתבצעות בקהילה, כאשר יתר הבדיקות המהירות מתבצעות בבית התלמידים.
במשרד החינוך מסבירים כי "המודל מתמקד ביצירה של סביבת לימודית בריאה ונועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים". במסגרת זו, עד כה חולקו כ-2.7 מיליון ערכות של בדיקות מהירות לתלמידי בתי הספר היסודיים ולחלק מתלמידי גני הילדים. עוד כמיליון ערכות צפויות לעבור בקרוב אל הגנים ובתי הספר היסודיים. במשרד החינוך מציינים כי בשלב זה יש בסך הכול 3.7 מיליון ערכות, וכי החלוקה נעשית רק בכיתות גן או בכיתות בתי הספר היסודיים שבהן נמצאו מאומתים.