לכולנו קורה שאנחנו מנסים להתרכז בטקסט ארוך, אבל דעתנו מוסחת שוב ושוב, בטח בעולם הדיגיטלי רווי ההסחות בו אנו חיים. מערכת קריאה בשם "קריאה ביונית" (Bionic Reading) שואפת לפתור בדיוק את הסוגיה הזו, ולהקל על כולנו להתרכז בטקסט שאנו קוראים, באמצעות טריק פשוט.
2 צפייה בגלריה
זוג עם לפטופ
זוג עם לפטופ
זוג עם לפטופ
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

משתמשי אינטרנט רבים נחשפו לשיטה בימים האחרונים בעקבות ציוץ בטוויטר של המשתמש juanbuis שהפך לוויראלי, שבו שיתף בתמונה שמדגימה את פעולת השיטה. בצד אחד של המסך הוצג טקסט רגיל, ולצידו טקסט שבו האותיות הראשונות בכל מילה הודגשו. "מדהים איך לקרוא את זה מרגיש כמו להשתמש סוף-סוף ב-100% מהמוח שלך", כתב לצד התמונה, שהפכה לוויראלית וזכתה למעל 115 אלף לייקים, לשיתופים רבים, ועוררה שיח לגבי השיטה בטוויטר, בלינקדאין וברשתות חברתיות נוספות.
מרגישים הבדל? טקסט רגיל לעומת קריאה ביונית
הרעיון בבסיס השיטה הוא להקל על תהליך הקריאה באמצעות הדרכת העיניים על פני "נקודות קיבעון מלאכותיות" בטקסט. מערכת הקריאה עורכת את הטקסטים באופן שבו רק החלק התמציתי ביותר של המילה מודגש. כך, הקורא מתמקד רק באותיות הראשונות המודגשות בכל מילה, ונותן למוח להשלים את שאר המילה מהזיכרון, באופן שהופך את הקריאה למהירה וממוקדת. "האם ידעתם שהמוח שלכם קורא מהר יותר מהעיניים שלכם? בני אדם מאחסנים במוח מילים שלמדנו ולכן מספר אותיות מספיקות כדי לזהות מילים שלמות", נכתב באתר הרשמי של החברה.
מייסד Bionic Reading ויוצר השיטה, הוא רנאטו קאסוט, מעצב טיפוגרפיה משווייץ שהחל לפתח אותה כבר במהלך לימודיו. נכון להיום בחברה מציעים אותה בתור API למפתחי תוכנה שיאפשר לשלב אותה באפליקציות ובשירותים קיימים. באתר החברה גם ניתן להתנסות בה בחינם בטקסטים שונים באמצעות הזנה של קובץ טקסט או לינק לתיבה, כאשר התוכנה ממירה את הטקסט שבו באופן אוטומטי למצב של קריאה ביונית (לצערנו אין תמיכה בעברית). בנוסף, מצב הקריאה הביוני זמין כבר בשלוש אפליקציות למכשירי אפל בלבד - Reeder 5, Fiery Feeds ו-lire ולפי החברה מעל מאה אלף אנשים כבר משתמשים בשיטה דרך אפליקציות אלו.
2 צפייה בגלריה
רנאטו קאסוט, ממציא השיטה
רנאטו קאסוט, ממציא השיטה
רנאטו קאסוט, ממציא השיטה
(תמונה מתוך טוויטר)
החברה גם מאפשרת התאמות שונות של טקסטים במצב הקריאה הביוני - ניתן לבחור עד כמה החלק של תחילת המילה שיודגש יהיה ארוך, האם כל תחילת מילה תודגש או רק חלק מהמילים, ועד כמה החלק המודגש במילים יהיה בולט.
הדגמה של ההתאמה האישית במצב קריאה ביונית
הצהרות החברה לגבי המוצר שלה שאפתניות מאוד. בין היתר נכתב באתר החברה כי "בעולם דיגיטלי שנשלט על-ידי צורות קריאה שטחיות, קריאה ביונית מכוונת לעודד קריאה מעמיקה יותר והבנה מעמיקה יותר של תכנים כתובים". כמו כן, בחברה הצהירו כי המוצר מסייע לסובלים מדיסלקציה, ולפי פידבק שקיבלו ממשתמשים עם הלקות, באמצעות קריאה ביונית הם הצליחו להבין מיד את התוכן של טקסטים שונים בקריאה ראשונה, מה שלא התאפשר להם לפני כן. "אנחנו רוצים ששיטת הקריאה שלנו תהיה בשימוש בכל העולם בתור סטנדרט בכל סוגי מוצרי התוכנה", אמר קאסוט לאתר Newsweek.