קטגוריית משפחתיות-לוהטות, או במילים אחרות דגמי בנזין חזקים באריזה קומפקטית, לא תישאר עמנו עוד שנים ארוכות - וגם אם תישאר, המכוניות הללו לא יונעו בבנזין. כמו פחות או יותר כל קטגוריות הרכב, גם דגמים אלו צפויים להחליף בנזין מוגדש עם נהמות קרב מצינורות פליטה עבי קוטר במנוע חשמלי שקט, יעיל בהרבה והכי חשוב - לא מזהם. פולקסווגן, מייסדת הקטגוריה בשנות ה-70, הציגה כבר אב טיפוס ל-ID3 חשמלית ביצועיסטית. רנו הודיעה כי תהפוך את אלפין לחטיבת ביצועים חשמלית והמגאן הקרבית תהיה בעתיד הלא רחוק חשמלית וחרישית. פיז'ו ספורט המוערכת? כבר היום נעזרת בחשמל לדגמי הביצועים שלה.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
(צילום: ניר בן זקן)
בחזרה להווה. פולקסווגן גולף GTI נחשבת גם בדור השמיני, כפי שנחשבה כמעט בכל דורותיה, לטובה בקטגוריה. זו שמציבה תמהיל ביצועים ויכולת דינמית עם שימושיות משפחתית גבוהים מכולן. אבל כעת נוספה לה מתחרה מפתיעה, ב.מ.וו. היצרנית הבווארית, מזנקת לראשונה לקטגוריה שבה לא השתתפה עשרות שנים, עם 128ti שמבטיחה להיות כל מה ש-GTI בגולף, אבל יותר.

10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti
ב.מ.וו 128ti
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 2.0 ליטר, טורבו-בנזין, 265 כ"ס
  • תמסורת: שמונה הילוכים, אוטומטית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 6.1 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14 ק"מ לליטר
  • בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר: 285 אלף שקל

10 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף GTI
פולקסווגן גולף GTI
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 2.0 ליטר, טורבו-בנזין, 245 כ"ס
  • תמסורת: שבעה הילוכים, כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 6.2 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 13.3 ק"מ לליטר
  • בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר: 235 אלף שקל
סדרה 1 היא אחד הדגמים הפחות משכנעים ויזואלית (ואנחנו עדינים כאן) באולם התצוגה המסוגנן בדרך כלל של ב.מ.וו. זה נכון גם במקרה של ה-ti המאופרת. יש לה בידול עיצובי כמו סבכה שחורה מלפנים וגימורים בצבע אדום, אך במקום להפוך אותה כך ל"מירוצית", היא נראית מצועצעת וצעקנית - לא בדיוק המתכון הקבוע בקטגוריה המקדשת משחר ההיסטוריה את ה"זאב בעור כבש".
הגולף דווקא כן, עם מראה סולידי ואלגנטי הרבה יותר, ובאפור של מכונית המבחן, אולי אפילו יותר מדי. בבחינת, מי שיודע שזו GTI יודע. מי שלא, לא. כל זאת בניכוי החישוקים הוולגריים עימם היא מגיעה ארצה, בניגוד ליחידות הנאות הרבה יותר שמשווקות באירופה. שם גם יש יחידות תאורת לד בקצוות הפגוש הקדמי, שמוסיפות פלפל ויזואלי.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג של ב.מ.וו איכותית יותר, אבל מיושנת ביחס לגולף עם עומס מתגים בקונסולה המרכזית וסביב בורר ההילוכים. לא אהבנו גם את לוח המחוונים הדיגיטלי שאינו מציע אפשרויות התאמה כמו זה המשובח שבפולקסווגן, עם מד סל"ד שפועל הפוך מכל מחוון מקובל. נקודת ביקורת נוספת נוגעת לבחירת הגוונים בתא הנוסעים: גימור אדום לציפוי גלגל ההגה, גימור כחול לשאר התא. התוצאה היא כאוס מיותר לעין. המושבים לעומת זאת מעולים, עם תמיכה משובחת ושפע אפשרויות כיוון.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti
ב.מ.וו 128ti
לב.מ.וו מושבים משובחים, אבל עיצוב הפנים מיושן
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג של פולקסווגן מרשימה ומודרנית הרבה יותר, בעיקר הודות למיעוט מתגים. אבל זה לא עובד טוב. התפעול דרך מסך המגע מסורבל מדי וגוזל תשומת לב מיותרת בזמן נהיגה. גם סידור המתגים על ההגה מבלבל, ועשוי לגרום להפעלת מערכות (למשל חימום גלגל ההגה המיותר) בשוגג. היא אומנם זולה מהב.מ.וו אך מאובזרת יותר. למשל בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (חד-אזורית וללא פתחים ליושבים מאחור ב-128), משטח טעינה אלחוטי, כיוון חשמלי למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים ושקעי USB גם ליושבים מאחור. לא כולם יאהבו את הפלסטיק השחור והמבריק, אך זה עניין של טעם.
10 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף GTI
פולקסווגן גולף GTI
לפולקסווגן עיצוב פנים מודרני, אבל התפעול מסורבל
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה ליושבים מאחור (רק) סביר בשתיהן. ל-128 מעט יותר מרווח רגליים, אבל המושב עצמו נוקשה ומשמעותית פחות נוח מזה של הגולף. לשתיהן תא מטען בנפח דומה (380 ליטר) אבל בב.מ.וו אין גלגל חלופי. אבזור הבטיחות של הצמד דומה וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, לב.מ.וו תיקון סטייה מנתיב, בפולקסווגן שמירה על מרכז הנתיב. עד כאן הגולף מובילה, ודי בבירור.
לשתיהן מנועי בנזין מוגדשים בנפח 2.0 ליטר עם הספק דומה (245 כ"ס לפולקסווגן, 265 כ"ס לב.מ.וו) שעובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית בב.מ.וו, כפולת-מצמד עם שבעה בפולקסווגן. המנוע ב-128 מרגיש חזק ובשרני יותר, בעיקר בסל"ד נמוך עד בינוני. הוא גם מאפשר זינוק מהיר יותר מהמקום. אבל במפתיע, ה-GTI הייתה מהירה יותר בתאוצות ביניים, בעיקר הודות לתגובות מהירות יותר של תיבת ההילוכים המצוינת. התיבה בב.מ.וו היא פשוט אכזבה, בעיקר בתפעול ידני, בגלל תגובות איטיות ולא מדויקות.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
(צילום: ניר בן זקן)
בגולף אהבנו את אופי פעולת המנוע, עם דחף הולך ומתגבר והדרמה שמתלווה לכך, בעוד ה-128 מציגה ליניאריות מעט משעממת. ה-GTI גם חסכונית יותר, עם 10.9 ק"מ לליטר לעומת 9.8 ק"מ לליטר במבחן המאומץ. היא גם נוחה יותר בשימוש יומיומי, מרגישה כמעט כמו גולף רגילה. ל-128 נוחות בינונית על גבול הלא נעים, פועל יוצא של מיתלים נוקשים מדי עם צמיגים בחתך נמוך יותר. גם בשיוט היא שקטה פחות ורעשי הרוח והדרך מורגשים היטב.
הסיבה האמיתית לרכוש אחת מהשתיים היא היכולת הדינמית. ולכן שתיהן - המבוססות על גרסאות רגילות - מקבלות מערכות מיתלים נוקשות יותר, כיול שונה להגה, בלמים משודרגים וצמיגים דביקים יותר. ונראה שה-128 יוצאת כאן נשכרת עם שני יתרונות משמעותיים. ראשית, יכולת בלימה עדיפה (דיסקים בקוטר 360 מ"מ לפנים, 340 ב-GTI). שנית, אחיזה גבוהה יותר בהורדת הכוח לגלגלים ביציאה מהפנייה הודות לדיפרנציאל מוגבל החלקה יעיל יותר (טורסון לעומת VAQ). שני אלה אמורים לאפשר לה לשמור על קצב מהיר יותר בכביש המפותל. לא כך? לא.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti
ב.מ.וו 128ti
ה-128ti סובלת מנטייה מוגזמת לתת היגוי
(צילום: ניר בן זקן)
הבעיות מתחילות בהגה איטי יותר (2.5 סיבובים מקצה לקצה, 2 ב-GTI) ופחות חד ומדויק, שלא מייצר את הביטחון הדרוש לנהיגה. וזה ממשיך בנטייה מוגזמת לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים) שדורש מהנהג להעביר באגרסיביות יתר משקל קדימה. וגם כאן נוצר חוסר ביטחון מתסכל.
10 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף GTI
פולקסווגן גולף GTI
גולף GTI מדויקת יותר ומחוברת יותר לנהג
(צילום: ניר בן זקן)
דווקא הגולף GTI, מאז ומעולם המשפחתית-ספורטיבית-הגיונית, מרגישה חדה ומושחזת יותר, מעניקה ביטחון של ממש. נענית לפקודות הגה ודוושות באופן שמחבר את הנהג טוב יותר לנעשה על הכביש. והיא תתמסר לכל סגנון נהיגה, בין אם אתם מעדיפים חלק מדויק ומהיר, או כסאח של ממש, כמו הטובות בקומפקטיות של שנות ה-80 וה-90. יש לה גם מצב "ספורט" לבקרת היציבות שמאפשר לשמור על רשת ביטחון אלקטרונית מבלי שתפריע להנאה.
10 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
ב.מ.וו 128ti פולקסווגן גולף GTI
(צילום: ניר בן זקן)


תוצאת ההשוואה ברורה. אהבנו את הרעיון מאחורי ה-128, שבמסגרתו זונחת לרגע החברה הבווארית את מרוץ החימוש של אודי ומרצדס עם משפחתיות קיצוניות שעולות כמו פורשה, ומנסה את אמצע הדרך. התוצאה, עם זאת, לא משכנעת. הרכיבים השונים שלה משובחים ברובם, אבל הכיול מרגיש מרושל, חסר אחידות. כך יוצא שהיא לא מספיק נוחה, לא מספיק דינמית ולא מחוברת לנהג ומהנה כמצופה - והיא גם יקרה יותר ב-50 אלף שקלים.
הגולף GTI מנצחת אם כך ובקלות מפתיעה, תוך שהיא מוכיחה שאין תחליף לניסיון עשיר. זו אולי פעם ראשונה שבה אפשר לקבוע שפולקסווגן כלשהי מרגישה דינמית ומהנה יותר מב.מ.וו מקבילה. כי הקומפקטית שלה מנצחת את ב.מ.וו במגרש הביתי של האחרונה, והיא גם נוחה ומאובזרת יותר וזולה משמעותית. וכן, היא ללא ספק גם המשפחתית ביצועים הרב-שימושית הטובה ביותר שניתן לרכוש כיום.